Otvoreni studio: Prava potrošača, zakonske regulative i uloga inspekcijskih organa
U ovom izdanju emisije Otvoreni studio govorimo o pravima potrošača, neophodnoj zakonskoj regulativi, koliko građani znaju o svojim pravima i koja je uloga inspekcijskih organa. O temi govore Mersiha Smajlović, glavna tržišna inspektorica Kantonalne uprave za inspekcijske poslove Zenica, Darko Basić, šef Odjela za zaštitu potrošača pri Federalnom ministarstvu trgovine, i Ferida Kulović, predsjednica Udruženja potrošača „Potrošač“ iz Kaknja koje djeluje na području Zeničko-dobojskog i Kantona Sarajevo.
„Kantonalna turističko-tržišno-ugostiteljska inspekcija u protekloj godini zaprimila je 383 prijave građana koje su se uglavnom odnosile na nedozvoljen rad i neizdavanje fiskalnog računa. Od 383 bilo je 38 reklamacija potrošača, 14 prijava je riješeno u korist potrošača i 24 su bile neosnovane. Najčešće reklamacije su se odnosile na obuću, mobilne aparate, bijelu tehniku, ali najviše je vezano za obuću“, kaže Mersiha Smajlović, glavna tržišna inspektorica.
„Da bi potrošači ostvarili svoja prava, potrebno je da se obrate u pismenoj formi trgovcu. A on je dužan da odmah udovolji potrošaču ili da mu se u roku od osam dana obrati ako osporava taj nedostatak. Ako trgovac osporava nedostatak, a potrošač ne odustaje od svoje prijave, stručno mišljenje o opravdanosti mišljenja daje sudski vještak ili nadleženi institut“, kaže Smajlović.
Ferida Kulović, predsjednica Udruženja potrošača „Potrošač“ iz Kaknja, kaže, među ostalim, da se potrošači nedovoljno informišu o svojima pravima.
„Zaprimili smo 125 žalbi potrošača. Uspješno smo riješili sve žalbe. Međutim, žalbe se odnose na reklamacije na proizvode i usluge i online trgovine. Najveći problemi su sa bijelom tehnikom, obućom, ovlaštenim servisima i na ekonomske usluge od općeg interesa - struja, plin, telekomunikacijske usluge i različite cijene na policama i na kasama prilikom plaćanja. Ovih žalbi za različite cijene, zaista, ima veoma puno. Potrošači imaju prava i zakon koji ih štiti. Potrošači su slabo informisani, bez obzira što u udruženju organizuju edukacije i mediji u brojnim emisijama govore o pravim potrošačima, međutim, potrošači isto da nisu svjesni svojih prava“, navodi Kulović.
O procesu donošenja federalnog zakona o zaštiti prava potrošača i usklađivanju sa evropskim direktivama, govori Darko Basić, šef Odjela za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine FBiH.
„Zakon o zaštiti potrošača datira iz 2006. godine i minorne su bile izmjene 2017. godine, zapravo neadekvatne u ovom modernom svijetu. Ministarstvo je prepoznalo tu problematiku i u plan rada za tekuću godinu stavilo prednacrt Zakona o zaštiti potrošača. Mi aktivno radimo po pitanju teksta i preuzimanja direktiva Evropske unije, koje su nam i obaveze za pristupanje Evropskoj uniji. To je do parlamentarne procedure. Taj dio će malo duže potrajati, međutim, nadam se da će Ministarstvo svojom voljom i uticajem pokušati da se taj zakon donese što prije. U RS-u već postoji i potrudićemo se da ne bude odstupanja, jer je cilj da imamo jednako ekonomsko tržište, a najprije da potrošači nemaju različita prava u oba entiteta. Također, potrebno je da ne bude odstupanja i od državnog zakona i kolizije. Postoji jedna radna grupa gdje su relevantne osobe i institucije 30. 1. 2024. godine potpisali sporazum u Mostaru sa civilnim društvima. Taj sporazum se tiče saradnje sa udruženjima poslodavaca i potrošača u izradi ovog zakona. Mi im dajemo priliku, što nije bila praksa da svi učestvuju u izadi tog zakona, jer je važan i radi se po prvi put. Stoga želimo da se donese u najboljem obliku“, kaže Basić.
„U toku je i izrada Zakona o unutrašnjoj trgovini koji će obuhvatiti i trgovinu putem Interneta gdje će biti definisana obaveza platformi da traže od oglašivača identifikaciju trgovaca,odnosno da li se radi o fizičkim licima ili registrovanim trgovinama“, kaže Darko Basić, šef Odjela za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine FBiH.