Zašto je ovogodišnja utrka za Oscara 'jedna od najuzbudljivijih i najneizvjesnijih ikada'?
(Izvor: BBC/GettyImages)

Zašto je ovogodišnja utrka za Oscara 'jedna od najuzbudljivijih i najneizvjesnijih ikada'?

Bafta nagrade (koje dodjeljuje Britanska akademije za filmsku i televizijsku umjetnost) smatraju se ključnim pokazateljem u kojem će pravcu ići utrka za Oscara. Ipak, ova  priznanja uručena na londonskoj svečanosti prošle nedjelje, nisu donijela jasne odgovore u prilog uzbudljivom završetku filmske nagradne sezone -piše za BBC Nicholas Barber.

Za manje od dvije sedmice (2. marta) biće upriličena svečana cereminija dodjele prestižne nagrade Američke filmske akademije. Sada smo već u fazi kada bi većina promišljanja o favoritima  trebala biti dosadna i lako predvidljiva. Podsjetimo, sezona filmskih nagrada počela je Zlatnim globusima koji su održani 5. januara ove godine. Potom su uslijedile dodjele nagrada različitih udruženja i kritičarskih organizacija. A do trenutka svečane ceremonije dodjele Oscara, 2. marta u Los Anngelesu,  svašta još može promijeniti...

U principu, svi znaju da će posebno popularan fim osvojiti hrpu trofeja ili da je nagrada za najbolje ostvarenje bacanje novčića između nekoliko favorita. Ali, šta nam onda na samoj ceremoniji dodjele Oscara preostaje za uzbuđenje? Ponekad se Oscari mogu činiti kao zaokruživanje svih prethodnih ceremonija dodjele, a ne kao ceremonija sama po sebi?

No, ne ove godine ... Sa nekoliko filmova koji su i dalje u svojevrsnoj ravnoteži, ovo će biti  jedna od najuzbudljivijih i najneizvjesnijih trka za Oscara ikada.

Kvote se stalno mijenjaju, različita udruženja dodeljuju nagrade u različitim pravcima, a analitičari se i dalje muče da sa sigurnošću kažu ko će to 2. marta biti veliki pobjednici. Nagrada BAFTA obično sažima ovu fantastičnu konfuziju. Najveća svečanost britanske filmske industrije održana je u Londonu u nedelju uveče, ali događaj, koji se često smatra ključnim pokazateljem kuda idu Oscari, nije pomogao komentorima i filmskim kriričarima da donesu jasne zaključke, u smislu favorita i dobitnika Oscara.

Film "Conclave" (Konklava) je osvojio je nagrade za najbolji film, najbolji britanski film, najbolji adaptirani scenarij i najbolju montažu, pa bi se moglo činiti da je izuzetno pametan i dobro osmišljen triler Edwarda Bergera sa radnjom smještenom u Vatikan, adaptiran prema romanu Roberta Harrisa, nedvosmisleni favorit na dodjeli Oscara. Ali zvijezda filma, Ralph Fiennes, nije osvojio Baftu za najboljeg glumca, nagradu za koju su ga mnogi favorizirali. Umjesto toga, trofej je otišao Adrienu Brodyju za “The Brutalist” – film koji je također osvojio Baftu za montažu, muziku i režiju (Brady Corbet). Hmm. Ako su glasači u Velikoj Britaniji bili voljni odati počast Brodyju umjesto Fiennesu, vrlo voljenom liku britanske kinematografije, trebamo li reći da je glavni kandidat za Oscara zapravo film "Brutalist"?

Pa, možda. Ali šta je s filmom “Anora”? Dinamična antiromantična komedija Seana Bakera osvojila je nagrade za najbolji film na DGA, PGA, WGA i Critics Choice dodjelama nagrada, pa je u posljednjih sedmicu-dvije bila ispred konkurencije. Na Baftama je “Anora“osvojila nagrade za najbolju kasting selekciju i najbolju glumicu, a upravo se nagrada za relativno nepoznatu Mikey Madison činila posebno značajnom. Prije sedam dana većina komentatora pretpostavljala je da će Baftu dobiti Demi Moore za ”The Substance” ili Marianne Jean-Baptiste, britanska zvijezda filma “Hard Truths”  Mikea Leigha, koja nije čak ni nominirana za Oscara. Ali ako 25-godišnja Madison može pobijediti obje, znači li to i da u trci za Oscara može pobijediti Moore, uprkos tome što je Moore trenutno favorit za najbolju glumicu? Takođe, znači li to da “Anora” sada ima momentum da osvoji nagradu za najbolji film? Ovo je narativ koji deluje gotovo ubjedljivo dok se ne sjetimo koliko je ljudi očekivalo da će Baker osvoji Baftu za najbolji originalni scenario za film “Anora”, ali je je Jesse Eisenberg odnio nagradu za film “A Real Pain”/Prava bol.

Neke kategorije nisu tako zbunjujuće. Kieran Culkin je osvojio Baftu za najboljeg sporednog glumca u filmu “A Real Pain”, nakon što je već osvojio Zlatni globus među drugim nagradama, pa sigurno već ima mjesto na polici za svog Oscara. U međuvremenu, “Emilia Pérez” je osvojila Baftu za najbolji film na stranom jeziku, a njegova glumica Zoe Saldaña, proglašena je najboljom sporednom glumicom, pa iako je gangsterski mjuzikl Jacquesa Audiarda imao katastrofalno loš publicitet (zbog kontroverznih izjava  transrodne glumice Karle Sofije Gascon) i dalje ima pristojnu šansu da pobijedi u tim kategorijama na Oscarima. Vjerovatno više nije u trci za najbolji film, ali biografski film Jamesa Mangolda o Bobu Dylanu, “A Complete Unknown” (Potpuno nepoznato) mogao bi imati dovoljno podrške da bude kandidat, a Timothée Chalamet bi mogao pobijediti Brodyja u nagradnoj kategoriji za najboljeg glumca. S druge strane, film “A Complete Unknown” uopće nije osvojio nijednu Baftu, pa... pa, tako ide dalje…

Zašto je utrka za Oscara tako tijesna? Glavni razlog je taj što je lista nominiranih za najbolje filmove ove godine izuzetno jaka, sa zadivljujućom raznolikošću izvrsnih filmova. Jedina postava koja se sa ovom može mjeriti je prošlogodišnja, ali to nas dovodi do drugog razloga: Oppenheimer i Barbie bili su i komercijalni i kritički hitovi, dok niti jedan film u proteklih 12 mjeseci nije dostigao njihovu razinu sveobuhvatne privlačnosti. Svi oni imaju svoje obožavatelje, ali svi imaju i svoje klevetnike. Jedini sigurni pobjednici su ljudi koji produciraju dodjelu Oscara i oni koji ih prate.

I, zaboravite na govore, gafove i muzičke hotove: po prvi put, bit će to rezultati koji će učiniti Oscare vrijednim gledanja-kaže u svom osvrtu za BBC Nicholas Barber.

federalna.ba/BBC                          

U susret Oscarima