Zaštititi učenike - ima li strateškog i institucionalnog pristupa?
Pitanje sigurnosti u školama, kao ključni segment cjelokupnog obrazovnog sistema, posebno dobija na značaju u vremenu kada se ubistva događaju upravo u školskim dvorištima. Šta je potrebno da bi sigurnost bila na zadovoljavajućem nivou i da bismo ovakve slučajeve spriječili u budućnosti? Svi su složni u jednom - prevencija je rješenje, no ima li strateškog i institucionalnog pristupa?
Beograd, Sarajevo, Lukavac i nedavno trostruko ubistvo u gimnaziji u Sanskom Mostu. Hoće li sistem reagirati ili, pak, čekamo sljedeći incident?
„Ovo jeste jedno institucionalno pitanje jer sama sigurnost nije samo na policiji već zadadak svih institucija koje djeluju u državnom sistemu. Mi ćemo morati svi da nađemo određena rješenja, mada u suštini mi moramo biti svjesni da nekad neke događaje ne možemo ni predvidjeti“, kaže ministar unutrašnjih poslova USK-a Adnan Habibija (SDP).
Da je ovakve slučajeve teško predvidjeti, nema sumnje. No, to ne znači da kantoni po ustavnoj nadležnosti ne moraju omogućiti sigurno okruženje u odgojno-obrazovnim institucijama. Nakon slučaja u Lukavcu, Tuzlanski kanton je posegnuo za prevencijom.
„Sve osnovne i srednje škole u Tuzlanskom kantonu imaju ugrađen videonadzor. Sve srednje škole imaju i fizičku zaštitu, kao i veći dio osnovnih škola“, navodi Alisa Memić, pomoćnica ministra obrazovanja i nauke TK-a.
No, osiguravanje i fizička zaštita nisu put kojim će ići Kanton Sarajevo, koji smatra da se pitanje ubistava u školama ne može posmatrati izvan konteksta društva u kojem živimo, gdje su pojave poput nasilja u porodici i femicida, a kojima djeca nerijetko svjedoče, postali svakodnevica.
„Mi ne možemo praviti nikakvo militantno okruženje u odgojno-obrazovnim ustanovama. Moramo raditi na zacjeljenju društva, moramo raditi na uzrocima koji dovode do devijantnih ponašanja. To je kurs koji bira Kanton Sarajevo“, poručuje ministrica odgoja i obrazovanja KS-a Naida Hota-Muminović (NiP).
Različiti su pristupi od kantona do kantona. Istina, obrazovanje je po Ustavu Bosne i Hercegovine kantonalna nadležnost. No, je li vrijeme da se uključe viši nivoi vlasti u sistemsku i institucionalnu zaštitu djece? Mogu li kantoni međusobno sarađivati posredstvom entitetske vlasti? I, prije svega, baviti se uzrocima jer kada dođemo do posljedica - bude kasno.
federalna.ba