Praktični i opasni – pravila za električne trotinete nisu ujednačena
Električni trotineti postali su dio svakodnevnice u našim gradovima. Dok ih jedni smatraju brzim i praktičnim rješenjem, drugi upozoravaju na rizike u saobraćaju.
Dodatni problem je što na državnom nivou ne postoje jasna pravila. U Brčkom važi lokalna odluka koja djelimično reguliše vožnju električnim trotinetima. U Federaciji BiH takvih propisa nema, dok u RS-u zakon jasno propisuje uslove vožnje, obaveznu opremu i kazne.
„Pa, smetaju mi. Moj sin to ima i nije mi drago.“
„Bezbjednost građana je ugrožena, i pješaka i onih koji voze. Jer vidim - bez kacige, maloljetna djeca, velikom brzinom voze.“
„Nije to strašno, mada dobro bi bilo malo regulisati.“
„Prvo što se dobro i ne čuje, iza leđa ako ti dođe, možeš da skreneš negdje i on te udari.... Ja bih to sve zabranio.“
Odluka iz 2023. predviđa da vozači moraju imati više od 14 godina i potvrdu o poznavanju saobraćajnih propisa. Ipak, često susrećemo mlađe vozače, a većina nema potrebnu potvrdu.
“Mi izdajemo potvrdu za osposobljavanje skutera do 50 kubika. Mi ne možemo izdati potvrdu zato što nije pravilnikom predviđena edukacija i osposobljavanje za tu kategoriju učesnika. Ipak, autoškola kad izda potvrdu za električni skuter, oni kad odu u Odjeljenje za obrazovanje, tu prijavu koju obezbijedimo mi njima da prijave te testove - oni neće dobiti potvrdu za upotrebu električnog trotineta već vožnja skutera”, objašnjava Violeta Lukić-Vujadinović, profesorica na Tehničkom fakultetu saobraćaja u Beogradu i vlasnica autoškole.
Policija, s druge strane, ističe da su tokom ove godine pojačali kontrole vozača električnih trotineta, a sve s ciljem jačanja sigurnosti u saobraćaju.
„Za prvih osam mjeseci je zbog počinjenih prekršaja izdato 20 prekršajnih naloga i podneseno je 20 zahtjeva za pokretanje prekršajnog posupka Osnovnom sudu Brčko distrikta BiH. Sankcionisano je 9 maloljetnih i jedno punoljetno lice, a deset zahtjeva podneseno je za roditelje/staratelje zbog propuštanja dužnog staranja o maloljetnim licima“, izjavila je Dževida Hukičević, portparolka Policije Brčko distrikta BiH.
Propisana je i obavezna oprema i ograničenje brzine do 25 km/h. Kazne su od 40 do 100 maraka, ali na ulicama se jasno vidi da se pravila ne poštuju uvijek, što dodatno ugrožava bezbjednost učesnika u saobraćaju.
U mnogim evropskim zemljama vožnja električnim trotinetima jasno je definisana, uz neophodnu edukaciju i stroge kontrole, dok kod nas situacija još nije ujednačena. Jasno je da samo kombinacija pravila, kontrole i edukacije može povećati sigurnost i smanjiti rizike za pješake i vozače.
federalna.ba