Panini: Tvrtka za sličice koja slavi 60 godina

Panini: Tvrtka za sličice koja slavi 60 godina

Panini, tvrtka za nogometne sličice koja stoji iza ludila za igralištima iz 1970-ih i 80-ih, slavi svoju 60. godišnjicu. Kako je preživio tabloidni rat, lopovske tajkune i natjecanje hrvača da postane biznis vrijedan milijardu funti?

Seksualni skandali, političke intrige i nogomet. Svi su bili po naslovnim stranicama britanskih tabloida dok su se urednici pod pritiskom borili da nadmaše jedni druge usred žestokih tiražnih ratova 1980-ih.

No, kako su milijuni primjeraka izlazili iz tiskarskih strojeva svaki dan, nisu samo borbe engleske momčadi Bobbyja Robsona ili huligana na terasi bile istaknute među podmazanim stranicama Sunca i Daily Mirrora.

U pokušaju da se čitatelji izmame da se odvoje od svojih novčića, sličice su dijeljene dok je Fleet Street pokušavala iskoristiti fenomen koji je zahvatio škole u zemlji.

“The Mirror je radio s Paninijem sve do albuma Mexico 86 World Cupa i suradnja je bila vrlo dobra za obje strane, ali Sun je odlučio da se također želi uključiti s njima i dobio je tu bitku.

"Maxwell je nekoliko godina objavljivao Mirror album kao konkurenciju. Prvi je bio vrlo nestalan. Naljepnice su pakirali zatvorenici koji nisu mogli nasumično rasporediti sličice na način na koji je Panini mogao, dok su neki od igrača bili iz prethodnih godina.

"Pomalo kultni album je očito izgleda na brzinu sastavljen. Nije bio konkurencija Paniniju. Maxwell se pitao: 'Kako ću riješiti ovaj problem? Kupit ću Panini'. I 1988. je to učinio. Takav je bio tip osobe."

Robert Maxwell loše je upravljao Paninijem nakon što je preuzeo kontrolu u kasnim 1980-ima, kažu njegovi kritičari.

Do 1987. prodavao je 100 milijuna paketa nogometnih sličica godišnje u Velikoj Britaniji.

Firma Panini je pokrenuta u Italiji. Osnivačo su braća Benito i Giuseppe Panini 1961. godine, a posao je rastao tijekom 1970-ih dok je postupno ulazio u druge europske zemlje.

U početku su sadržavale kartice koje su morale biti zalijepljene na svoje mjesto, a zabava je revolucionarizirana kada je tvrtka prešla na ispis sličica.

Ključ za učvršćivanje u Ujedinjenom Kraljevstvu bilo je povezivanje s časopisom Shoot koji je jedan od prvih Panini albuma u zemlji, Football 78, uključio besplatno uz mali broj sličica.

"Oko 500.000 ljudi kupovalo je Shoot tako da imate 500.000 primjeraka svog proizvoda u rukama svoje savršene ciljane publike", objašnjava Lansdowne iz Essexa, autor knjige Panini Football Stickers: The Official Celebration, koja će biti objavljena kasnije ovog mjeseca.

"Nogomet je bio područje koje je stvarno stvorilo ime tvrtke, ali se tu nisu zaustavili. Radili su sve vrste sindiciranih i licencnih poslova.

"Smash Hits je imao svoj album s sličicama, Muppets i Flash Gordon bi se poklanjali s časopisom Look-in, bilo je onih o motornim utrkama u stripovima Tiger. Marka je bila sveobuhvatna."

Do ranih 1980-ih, Panini je zauzeo vodeću poziciju na tržištu Ujedinjenog Kraljevstva.

No, nakon što je postao dominantna sila diljem Europe, Panini je otpao ubrzo nakon Maxwellovog otkupa.

Kao jedna od profitabilnih tvrtki u svom portfelju, Lansdowne kaže da je mogul "prevlačio novac u druga područja svog poslovanja, utječući na Panini masivno" dok je pokušavao pokriti dugove.

Došlo bi do daljnjih problema jer je kvaliteta njegovog proizvoda pala - čak i nakon gubitka sjajnih folijom prekrivenih timskih bedževa 1992. i '93. - a prodaja je dramatično pala jer je ludnica za sličicama ušla u pad s brojnim suparničkim ponudama.

Kompanija Merlin je osigurala licencu za prvu službenu knjigu sličica Premier lige, objavljenu za sezonu 1993-94.

Pokrenuta 1989. od strane četvero ljudi koji su uvelike sudjelovali u Paninijevom uspjehu, ova nova tvrtka gotovo je bankrotirala u prvih nekoliko mjeseci dok je Maxwell vršio pritisak na distributere da njezine albume drže podalje od trgovina.

"Bilo je zastrašujuće", prisjeća se Merlinov Mark Hillier. “Svi smo dali pod hipoteku svoje kuće i digli ogromne kredite kao i vi kada ste osnovali posao.

“Tada su stigli nalozi iz njegove organizacije. To je bio njegov stil. Bacao je novac na odvjetnike.

“Sjećam se da sam otišao kući i rekao supruzi: 'Mislim da ćemo izgubiti kuću do kraja tjedna.' Potrošili smo mnogo novca na obranu slučaja, iako nikada nije došao do suda."

Panini još uvijek tiska veliki broj naljepnica u svojoj tvornici u Modeni u Italiji, gdje je i sjedište tvrtke.

Početna kolekcija sličica s fokusom na strip Beano stavila je Merlina na čvršće tlo prije nego što je stigla dodatna pomoć iz šarenijeg smjera - američkih hrvača kao što su Hulk Hogan i Ric Flair čije su podvige Skyjeve satelitske antene prenosile u britanska kućanstva.

"Početkom 90-ih jedan od mojih sinova snimao je WWF (Svjetska hrvačka federacija) i nosio kasete u školu kako bi ih posudio svojim prijateljima", kaže Hillier. “Koštalo me to bogatstvo jer sam svaki tjedan morao kupovati toliko praznih kazeta.

“Mogli smo vidjeti koliko je popularan taj sport i osigurali smo licencu.

"Na poleđini albuma s sličicama reklamirali smo majice i video zapise za koje smo mislili da ih možemo prodati kao sporedni sadržaj. Jedno jutro na vrata je pokucao poštar koji je rekao da ima 20 vreća pošte u stražnjem dijelu kombija.

"Imali smo narudžbe u vrijednosti od 80.000 funti, a to je bilo u danima kada su ljudi pisali čekove pa sam morao marširati u banku i sve ih predati blagajni da ih sredi."

Roba, koju u to vrijeme nisu opskrbljivali veliki trgovci na malo kao što su WHSmith i Woolworths, pomogla je popraviti štetu koju je Maxwell nanio Merlinovom novčanom toku.

Borba s novinskim mogulom naglo je prekinuta u studenom 1991. kada je umro na moru. U roku od nekoliko tjedana otkriveno je da je Maxwell opljačkao stotine milijuna funti iz mirovinskog fonda Mirror Group.

Godine 1995., a do sada već etabliran kao značajan igrač, osnivači Merlina prodali su ga američkoj tvrtki Topps za lijepu svotu.

Panini još uvijek prodaje stotine milijuna naljepnica godišnje diljem svijeta.

Panini je u međuvremenu bio "kao nogomet koji se prebacuje iz jednog propalog posla u drugi", kaže Peter Warsop, još jedan član grupe koja se odvojila od Merlina i koji je sada i sam u Paniniju kao jedan od direktora.

"Pogrešno upravljan" od strane Maxwellovog tima, prodan je strip tvrtki Marvel koja je potom bankrotirala sredinom 90-ih.

Odatle je tim pod vodstvom Talijana preuzeo uzde i njegovo bogatstvo s sličicama se okrenulo kada su odrasli nostalgični za užicima iz djetinjstva počeli kupovati Paninijeve albume Svjetskog prvenstva u velikom broju od 2006. nadalje.

Sada prodajući "stotine milijuna paketa" u 160 zemalja, Warsop opisuje Paninijeva turnirska izdanja kao "nevjerojatno veliki posao" s velikim dijelom iz Latinske Amerike.

U Ujedinjenom Kraljevstvu, u sezoni 2019.-20. tvrtka je objavila svoj prvi službeni album s sličicama Premier lige nakon što je konačno osvojio licencna prava nakon više od četvrt stoljeća - ali došao je u vrijeme kada je prodaja sličica bila djelić njihovih 1980-ih.

Iako nerado otkriva točne brojke, Warsop priznaje da su "količine znatno smanjene, zbog čega smo dobili priliku" preuzeti ugovor.

"Trebamo obnoviti taj posao. Prva sezona s albumom bila je 10 ili 12 puta veća od onoga što je napravio konkurent prije toga, naša druga godina je bila u tome dobro i očekujemo da će ova treća sezona biti još bolja ."

Prodaju je potaknulo ono što on naziva "zrelim kolekcionarima" - 30 i 40-godišnjaci čija se ljubav prema hobiju ponovno rasplamsala dok su iskopavali stare albume tijekom pandemije.

Pojam također uključuje tvrdokorne entuzijaste koji su spremni potrošiti tisuće na pojedinačne sličice i dobro uhodanu potragu za sportskim trgovačkim kartama, s kojima je Panini također uvelike uključen u Sjevernoj Americi.

Posao s velikim novcem za kartice NFL, NBA i Major League Baseballa nisu ništa novo, ali nogometni predmeti počeli su privlačiti pozornost kolekcionara, a početkom ove godine na aukciji je prodana sličica Panini iz 1979. u savršenom stanju s Diegom Maradonom za 555.000 dolara.

"Ljudi jure za tim rijetkim karticama i sličicama jer ih žele posjedovati ili zato što znaju da ih mogu prodati na sekundarnom tržištu", kaže Warsop.

"Mislite, 'kako je moguće da se Maradonina sličica koju smo tiskali milijunima 1970-ih može prodati za takvu cifru?' ali jednostavno je. Sada su tako rijetke.

"Da ste dobili tu naljepnicu u to vrijeme, ona bi ušla u vaš album. Da ste imali dovoljno sreće da dobijete drugu, vjerojatno bi bila na školskoj bilježnici, a treća na zidu vaše spavaće sobe ili ogledalu."

U stalnoj borbi s suparnicima kao što su Topps i Fanatics, jer svaki od njih nastoji osigurati prednost, osoblje u svim zemljama ima zadatak identificirati "sljedeću veliku stvar".

"Držati korak s dječjim interesima je pravi posao", kaže Warsop.

"Nije samo sport ono što nam dobro ide. Imamo i puno licenci za zabavu kao što su Harry Potter i L.O.L Surprise!, koje su bile ogromne.

"Proizvodnja albuma s sličicama i trgovačkih kartica čini se prilično jednostavnom prosječnom tipu na ulici, ali bilo je mnogo intriga i manipulacija tijekom godina. Bila je to uzbudljiva vožnja."

federalna.ba/BBC

hobi Panini kolekcionarstvo
haljina kolekcionarstvo Marilyn Monroe Kim Kardashian
0 04.07.2022 11:20
poštanska markica kolekcionarstvo filatelija Royal Mail Velika Britanija
0 04.07.2022 10:47