Zašto nove britanske marke izazivaju bijes i uzrujanost?
Marke Royal Mail-a konačno ulaze u digitalni svijet, s ispisanim kodovima koji se mogu koristiti za praćenje pisama ili povezivanje s videozapisima. Kolekcionari, tradicionalisti i rojalisti nisu oduševljeni.
Kao osnivač Handwritten Letter Appreciation Society, Dinah Johnson je veliki obožavatelj poštanskih usluga. Od pokretanja društva 2017. godine, njegovi članovi – sada ih je više od 700 – romantizirali su rituale lijepljenja markica i pečaćenja kuverti. Ali nije sve u redu u ovom poštanskom raju i Johnson se boji da je britanska marka, simbol moćan kao i nacionalna zastava, ugrožena.
U veljači je Royal Mail predstavio novi dizajn za svoje standardne marke, koje su se malo mijenjale od lansiranja Penny Black 1840. da su službeno poznate kao "definitive".
Nove marke - "ljubičasta šljiva" za prvu klasu, "zelena božikovina" za drugu - još uvijek imaju isti kraljevski profil uveden prije više od 50 godina. Ali ono što najviše smeta puristima – i dovodi Johnsona do ruba izravne akcije – dodatak je digitalnog koda uz kraljicu.
Pravokutni kodovi – koji izgledaju kao QR kodovi, ali očito nisu QR kodovi, koji su posebna i zaštićena vrsta koda – osmišljeni su za zaustavljanje krivotvorina i omogućavanje praćenja svih pisama radi poboljšanja učinkovitosti. Dopisnici će uskoro moći dijeliti fotografije ili video poruke povezujući digitalni sadržaj sa svojim kodiranim markama. Primatelji će ga vidjeti putem aplikacije Royal Mail (trenutačno se kodovi povezuju s kratkim filmom).
Od 1. veljače 2023. prihvaćaju se samo nove marke. Sve stare marke moraju se prije toga iskoristiti ili zamijeniti. Božićne i druge tematske posebne marke ostat će važeće neograničeno vrijeme. Zamjena konačnih markica, koja se i dalje može obaviti nakon isteka roka, besplatna je, ali uključuje preuzimanje i ispis obrasca ili zahtjev za obrazac telefonom ili pismom, te slanje na Royal Mail zajedno sa starim markicama.
Royal Mail opisuje promjenu kao poštansku "reinvenciju" koja povezuje marke s digitalnim svijetom za novu generaciju. “Ali cijela poanta moga društva bila je dati nam odmor od potrebe da se bavimo digitalnim sadržajem”, kaže Johnson, 49, iz svog doma u Swanageu u Dorsetu. Također je podsjeća na način na koji je princ od Walesa jednom opisao proširenje Nacionalne galerije kao "monstruoznu karbunkulu na licu voljene i elegantne prijateljice" - osim što je ovaj put "elegantna prijateljica" kraljica.
Kad su počela pristizati pisma s kodovima, Johnson je zamolila prijateljicu tiskaru da joj napravi naljepnice da ih pokrije tako da se može vidjeti samo dio marke s kraljičinom glavom. Ona sada dodaje naljepnice, koje nose sliku crvenog poštanskog sandučića, prije nego što spremi pisma za slanje. "Ovo je moj mali privatni prosvjed", kaže ona.
Johnson se još nije usudio poništiti odlazni kod. “Bio bi to pravi čin prkosa, zar ne?” ona kaže. Obećavam da ću je posjetiti u zatvoru. “Natjerao me na to!” kaže ona, uvježbavajući svoju obranu. Na kraju ona pristane. U možda najnižem činu pobune ikada počinjenom, Johnson mi piše pismo, pokriva šifru jednom od svojih prosvjednih naljepnica i ubacuje je u svoj lokalni poštanski sandučić. "Nadam se da će te pronaći!" kaže ona u tekstu.
Ne mogu se sjetiti kad mi je posljednji put trebala markica. Još uvijek pregledavam ostatke pozivnica za vjenčanje koje sam poslala prije sedam godina. Ne radim božićne čestitke, šalim se da je moja sklonost digitalnoj komunikaciji usmjerena na spašavanje drveća, a ne na lijenost. Ipak, svjestan sam da marke pobuđuju jake osjećaje.
Od lansiranja Penny Black kao prve ljepljive poštanske marke na svijetu, ljepljivi kvadrati postali su više od jednostavnog dokaza kupnje: oni su kolekcionarski predmeti, platna umjetnika, sredstva propagande i kulturne ikone.
Arnold Machin, koji je dizajnirao kraljičinu glavu koja krasi trenutne britanske marke, na slici 1997. Fotografija: Neil Munns/PA
Prije 1840. poštarina se obično naplaćivala primatelju, koji je mogao odbiti plaćanje. Troškovi su bili visoki i komplicirani, a prijevare su bile raširene. Na primjer, zastupnici i kolege mogli bi objavljivati stavke za bescijenje. Bila je to naširoko zloupotrebljavana privilegija - 1830-ih političari su pisali nevjerojatnih 7 milijuna pisama godišnje.
Rowland Hill, školski učitelj koji je postao društveni reformator, nije imao službeni status. Ali preuzeo je na sebe da predloži radikalnu promjenu. U istraživačkom radu koji je poslao vladi, predložio je unaprijed plaćenu marku s fiksnom cijenom od jednog penija.
U prvoj godini Penny Blacka, broj poslanih pisama više se nego udvostručio – a zatim se ponovno udvostručio do 1850. Pisanje pisama prestalo je biti elitna potraga i poštanske usluge postale su profitabilne. Deseci zemalja brzo su kopirali Hillov primjer. Marke su bile jednako značajna inovacija u komunikaciji kao što bi bili telefoni ili kućna računala povezana s internetom.
Prva marka također je bila trijumf dizajna. Nije bilo potrebe za uključivanjem naziva zemlje - uostalom, nigdje drugdje nije bilo pečata. Umjesto toga, dodan je portret kraljice Viktorije iz profila. Monarsi i boje su došli i prošli, a stigle su perforacije i samoljepljivost. Ali definitivi su se malo promijenili u 180 godina. Trenutačne marke, koje je izvorno dizajnirao umjetnik Arnold Machin, koriste isti isklesani profil kraljice Elizabete II zadnjih 55 godina.
Ipak, nisam jedini koji ih jedva koristi; pandemija je samo ubrzala slobodni pad pošte, s vrhunca od nešto više od 20 milijardi pisama poslanih putem Royal Mail-a 2005. (iste godine, udio britanskih kućanstava s internetom prešao je preko 50%), na manje od 8 milijardi 2020. 21. Ove brojke uključuju komercijalnu poštu; manji broj kartica i pisama s ljepljivim markicama vjerojatno će biti u oštrijem padu.
Sir Rowland Hill, učitelj koji je predložio ideju unaprijed plaćene marke, obilježen je posebnim kompletom maraka 1995. Fotografija: Kay Roxby/Alamy
“Pokušavaju privući mlađu generaciju ubacujući QR kod i video ovce Shaun”, kaže Andrew Jackson, 58, kolekcionar i trgovac koji vodi Tagula Blue Stamps. Poput Jacksona, Johnson se pita označava li promjena početak kraja poštanskih markica. "Na kraju će to biti samo crtični kod, zar ne?" ona kaže.
David Gold, voditelj javnih poslova i politike u Royal Mail Groupu, znao je da će šifrirane marke izazvati pometnju. “Kolekcionari, tradicionalisti i rojalisti imaju osjećaj vlasništva nad markama”, kaže on. Zato nove marke, čije je nacrte morala odobriti Buckinghamska palača, uključuju lažnu perforaciju kao svojevrsni paravan za dostojanstvo između kodeksa i kraljice (koja je također, osobito, okrenuta na drugu stranu).
Gold kaže da kodovi znače da Royal Mail može pratiti sva pisma, što mu omogućuje bolje praćenje, predviđanje i reagiranje na regionalne promjene potražnje, na primjer. Također je uvjeren da će jedinstveni kodovi zaustaviti lažno pranje tinte poštanskih markica i preprodaju rabljenih markica – zločin za koji tvrdi da Royal Mail košta “desetke milijuna” funti godišnje.
Royal Mail kaže da kodovi sadrže samo identitet tog pečata i ne mogu sadržavati osobne podatke. Gold također odbacuje ideju da je marka ugrožena. “Jasno je da je smjer putovanja smanjenje broja slova, ali mislim da su ljudi još uvijek fascinirani i motivirani markama”, kaže.
Gold ukazuje na popularnost prigodnih ili posebnih maraka. Takve su marke bile rijetke prije ranih 1960-ih. Vlada je pozvala umjetnike da predaju nacrte za marke za obilježavanje Nacionalne godine produktivnosti 1962., sheme koju su podržali savezi poslodavaca i sindikati. Tri dizajna Davida Gentlemana dospjela su u promet. Godine 1964., poznati umjetnik je u pismu Tonyju Bennu, novom glavnom upravitelju pošte, predložio da bi marke i dalje mogle imati koristi od zanimljivijih dizajna.
Benn, koji je bio gorljivi republikanac, dijelio je to mišljenje, ali u nastojanju da dobiju više prostora za igru na tako malenom platnu, muškarci su ubrzo shvatili opasnosti petljanja s dizajnom poštanskih markica. “Predložio sam da se može i bez kraljičine glave, što se naravno nikada nije dogodilo”, kaže Gentleman, koji sada ima 92 godine.
Nove marke prvog i drugog razreda sa kodom. Fotografija: Arch White/Alamy Vijesti uživo.
Na kraju je kraljica bila ta koja je zabranila uklanjanje vlastite glave, što je razbjesnilo Benna. Gentleman je došao do kompromisa: upotrijebit će se jednostavniji portret još mlađe, neokrunjene kraljice umjetnice Mary Gillick. Znatno manja silueta, koja se još uvijek može vidjeti na specijalnim markama, ostavila je više prostora za nove dizajne.
Tijekom gotovo 40 godina, Gentleman, koji je također bio poznat po svojim akvarelima i gravurama, dizajnirao je više od 100 maraka. U veljači 2022. Royal Mail ponovno ih je izdao šest u znak sjećanja na svog najplodnijeg dizajnera. Uključivali su sliku hrasta i posvetu Thomasu Hepburnu, rudaru ugljena iz 19. stoljeća i društvenom reformatoru.
Royal Mail sada proizvodi više od desetak kompleta posebnih markica godišnje u pokušaju da stvori potražnju među kolekcionarima. Ove godine uključuju slike mačaka, ptica, Rolling Stonesa i heroja pandemije Covida koje su nacrtala djeca.
Mnoge poštanske službe u državnom vlasništvu puno su odvažnije. U Ukrajini su se u travnju ispred poštanskih ureda formirali redovi kada je Ukrposhta izdala milijun maraka u znak sjećanja na prkos vojnika koji je odbio predati otok ubrzo nakon ruske invazije. Na slici, vojnik okreće pticu prema ratnom brodu Moskva, koji je kasnije potopljen, u vizualnom prikazu poruke koju je poslao brodu: "Ruski ratni brodu, j**i se."
Ali mogućnost da poštanske marke pređu svoju težinu malo doprinosi povećanju potražnje. Gentleman kaže da rijetko koristi više od paketa ili dva za Božić, preferirajući e-poštu za svakodnevno dopisivanje. Nije siguran u estetsku privlačnost kodiranih markica. “Teško mi je oduševiti se njima”, kaže.
Neki su kritičari bili jasniji. “Kraljičin profil Arnolda Machina jedna je od najjednostavnijih, najčišćih kompozicija na svijetu,” tweetao je Samuel West, glumac i kolekcionar poštanskih markica, u ožujku, uputivši svoju sljedeću rečenicu Royal Mail-u: “Uzeli ste jedan od sjajnih ikoničnih dizajna poštanskih markica., a ti si to pokvario.” Spisateljica i voditeljica Victoria Coren Mitchell jednostavno je rekla: "OVO JE STRAŠNO!"
Za neke su implikacije bile praktičnije. Mnogi lukavi pisci pisama kupuju marke na veliko kako bi izbjegli da budu pogođeni budućim rastom cijena. Shema zamjene Royal Mail-a osmišljena je tako da nitko ne izgubi, ali pretpostavljam da se mnogi kolekcionari nađu u škripcu. Stari definitivi mogu imati veću vrijednost jer su rijetki. Ali nešto od te vrijednosti dolazi i zato što bi se marke teoretski mogle koristiti. Zamijenite ih i bacili biste svu tu vrijednost. Zadržite ih i ionako biste izgubili velik dio toga. “Puno vrijednosti jednostavno će se izgubiti preko noći”, kaže Gerard McCulloch, australski kolekcionar poznatiji kao punk filatelist.
U međuvremenu skupine koje predstavljaju starije osobe kažu da, osim što stvara neugodnosti, promjena riskira marginaliziranje onih koji se još uvijek oslanjaju na "pužnu poštu". Ove korisnike također najviše pogađa rast cijena (markice prve klase poskupjele su za 10 penija na 95 penija u travnju). "Bit će to kokoš i jaje", kaže Dennis Reed iz grupe za kampanju Silver Voices. "Manje će ljudi slati pisma pa će Royal Mail reći: 'Nećemo imati toliko kolekcija ili poštanskih pretinaca' - a još će manje ljudi slati pisma."
Royal Mail, koji je u siječnju najavio planove za otpuštanje 700 menadžera, inzistira na tome da ostaje predan pružanju usluga svima i olakšavanju zamjene poštanskih markica što je više moguće. "Suosjećam sa svim našim klijentima koji smatraju da je ovo nešto što ne razumiju ili za čim ne vide potrebu, ali iskreno vjerujem da će poboljšanja učinkovitosti i sigurnosti koristiti svim našim korisnicima", kaže Gold.
Pismo koje je Dinah Johnson poslala Simonu Usborneu, s prekrivenim kodom. Fotografija: Simon Usborne
Nekoliko dana nakon Johnsonovog teksta, omotnica mi pada na prostirku. Osjećam ono uzbuđenje romana koje sada pozdravlja dolazak svake rukom pisane korespondencije. Marka je otisnuta uobičajeno – uspjeli smo. "Osjećam se jako zavedenim od tebe", piše Johnson, dodajući rukom nacrtano smajliće.
Goldu je zabavno čuti našu zavjeru i kaže da, iako nije razmatrao takav scenarij, ne vidi problem sa skrivanjem koda prije roka 2023. "Ali ubuduće će kod biti bitan dio pečata", dodaje.
Nekoliko dana ranije, Johnson, koji je itekako svjesna da ovih dana ima većih stvari o kojima treba brinuti, napisala je pismo Simonu Thompsonu, izvršnom direktoru Royal Maila. Podijelila je sliku toga putem Twitter računa Handwritten Letter Appreciation Society. “Molim vas, napišite pismo [i] upotrijebite čistu i jednostavnu, lijepu marku... bez QR koda”, napisala je. “Pišite svojoj ženi/partneru/djeci... i recite mi mislite li da se to može poboljšati s malo suvišne tehnologije. Za mene je to definitivno 'ne'." U vrijeme pisanja gospođa Johnson nije dobila odgovor.
federalna.ba/The Guardian