videoprilog Rosande Zovko (Federacija danas)

Otkazivanje predstave 'Oslobođeni Mostar' izazvalo polemike

Mjesec uoči zakazane premijere predstave „Oslobođeni Mostar“, rađene prema motivima iz romana „14. februar 1945.“ Dragana Markovine, premijera je otkazana. Redatelj Zlatko Paković je u javnost izišao s pričom kako je tekst predstave sporan politici u Mostaru, dok producenti predstave i autor romana ističu kako tekst odudara od teme i ideje samog romana.

Početkom mjeseca u kojemu je premijerno trebala biti izvedena predstava „Oslobođeni Mostar“, teatarske kuće koje su je producirale, Narodno pozorište Mostar, Mostarski teatar mladih i Pozorište lutaka objavile su konačnu odluku o prekidu suradnje s redateljem.

“Predstava je zabranjena, samo se to sad ovdje drukčije naziva. Meni je nakon tri sedmice uspješnog rada s glumačkim ansamblom obustavljen – dakle, zabranjen dalji rad na predstavi. ‘Oslobođeni Mostar’ nije dozvoljen u Mostaru, jedan krupan društveno-umjetnički događaj spriječile su sitne duše. Naprosto, ušao sam u suradnju s nezrelim ljudima koje rukovode isključivo strahovi za vlastite pozicije na koje su ih postavili partijski moćnici - ne po zaslugama nego po političko-vjerskoj podobnosti”, izjavio je Paković.

U javni prostor na društvenim mrežama su ušle privatne prepiske unutar autorskog tima predstave, na osnovu kojih su doneseni zaključci da su na produkcijske kuće vršeni politički i drugi pristisci zbog, među ostalim, uvreda na račun Armije RBiH. U Narodnom pozorištu kao produkcijskom nositelju projekta te redateljeve navode odbacuju.

“Suradnja s gospodinom Pakovićem je, nažalost, prekinuta zbog naknadnih isključivih stavova režisera o konceptu predstave koji jasno oslikavaju nedopustiva odstupanja od ugovornih obaveza proizišle iz repertoarske politike i potrebe pozorišnih kuća”, kaže Adna Ajanić, glasnogovornica NP-a Mostar.

I autor romana „14. februar 1945.“ Dragan Markovina ističe kako je tekst predstave odstupio od ideje djela kojemu je cilj suočavanje s traumama iz prošlosti kroz dijalog i pomirenje u zajednici. Posebice se, kaže, od duha romana odstupilo u drugom činu koji se bavi temama islama, kojih u njegovom romanu nema.

“To ne bi doprinijelo pomirenju u gradu ni skidanju trauma niti bi ideja s kojom se krenulo u predstavu bila ostvarena nego se, štoviše, dogodilo upravo suprotno. Ono što je Zlatko Paković predložio kao svoj tekst nije imalo nikakve veze ni sa sdržajem ni s porukom mog romana, na kraju krajeva, ni sa samim Mostarom”, ističe Markovina.

Redatelj, pak, pojašnjava kako nije bila riječ o adaptaciji djela, već je predstavu radio po pojedinim motivima romana. Bilo kako bilo, predstava je uznemirila vjetrove u Mostaru prije nego je uspjela doći na kazališne daske.

“Mislim da je, prije svega, teatarska umjetnost u Mostaru izgubila jer smo dozvolili da se ovo desi, a i mi koji smo učestvovali u svemu tome. Staro je pravilo: ako jedna kuća ili više njih angažuje nekog umjetnika, onda pristaje na njegove metode u startu”, navodi direktor MTM-a Sead Đulić.

Ostaje žal, dodaje Đulić, što teatarska umjetnost puni novinske stupce člancima o otkazanoj predstavi, umjesto o lošem stanju u kojemu rade. Loše financiranje i mali ansabli mostarskih teatarskih kuća ključni su problemi, koji su ponovno došli u drugi plan.

federalna.ba

Zlatko Paković Oslobođeni Mostar pozorišna predstava predstava Dragan Markovina