Otkazivanje predstave 'Oslobođeni Mostar' izazvalo polemike
Mjesec uoči zakazane premijere predstave „Oslobođeni Mostar“, rađene prema motivima iz romana „14. februar 1945.“ Dragana Markovine, premijera je otkazana. Redatelj Zlatko Paković je u javnost izišao s pričom kako je tekst predstave sporan politici u Mostaru, dok producenti predstave i autor romana ističu kako tekst odudara od teme i ideje samog romana.
Početkom mjeseca u kojemu je premijerno trebala biti izvedena predstava „Oslobođeni Mostar“, teatarske kuće koje su je producirale, Narodno pozorište Mostar, Mostarski teatar mladih i Pozorište lutaka objavile su konačnu odluku o prekidu suradnje s redateljem.
“Predstava je zabranjena, samo se to sad ovdje drukčije naziva. Meni je nakon tri sedmice uspješnog rada s glumačkim ansamblom obustavljen – dakle, zabranjen dalji rad na predstavi. ‘Oslobođeni Mostar’ nije dozvoljen u Mostaru, jedan krupan društveno-umjetnički događaj spriječile su sitne duše. Naprosto, ušao sam u suradnju s nezrelim ljudima koje rukovode isključivo strahovi za vlastite pozicije na koje su ih postavili partijski moćnici - ne po zaslugama nego po političko-vjerskoj podobnosti”, izjavio je Paković.
U javni prostor na društvenim mrežama su ušle privatne prepiske unutar autorskog tima predstave, na osnovu kojih su doneseni zaključci da su na produkcijske kuće vršeni politički i drugi pristisci zbog, među ostalim, uvreda na račun Armije RBiH. U Narodnom pozorištu kao produkcijskom nositelju projekta te redateljeve navode odbacuju.
“Suradnja s gospodinom Pakovićem je, nažalost, prekinuta zbog naknadnih isključivih stavova režisera o konceptu predstave koji jasno oslikavaju nedopustiva odstupanja od ugovornih obaveza proizišle iz repertoarske politike i potrebe pozorišnih kuća”, kaže Adna Ajanić, glasnogovornica NP-a Mostar.
I autor romana „14. februar 1945.“ Dragan Markovina ističe kako je tekst predstave odstupio od ideje djela kojemu je cilj suočavanje s traumama iz prošlosti kroz dijalog i pomirenje u zajednici. Posebice se, kaže, od duha romana odstupilo u drugom činu koji se bavi temama islama, kojih u njegovom romanu nema.
“To ne bi doprinijelo pomirenju u gradu ni skidanju trauma niti bi ideja s kojom se krenulo u predstavu bila ostvarena nego se, štoviše, dogodilo upravo suprotno. Ono što je Zlatko Paković predložio kao svoj tekst nije imalo nikakve veze ni sa sdržajem ni s porukom mog romana, na kraju krajeva, ni sa samim Mostarom”, ističe Markovina.
Redatelj, pak, pojašnjava kako nije bila riječ o adaptaciji djela, već je predstavu radio po pojedinim motivima romana. Bilo kako bilo, predstava je uznemirila vjetrove u Mostaru prije nego je uspjela doći na kazališne daske.
“Mislim da je, prije svega, teatarska umjetnost u Mostaru izgubila jer smo dozvolili da se ovo desi, a i mi koji smo učestvovali u svemu tome. Staro je pravilo: ako jedna kuća ili više njih angažuje nekog umjetnika, onda pristaje na njegove metode u startu”, navodi direktor MTM-a Sead Đulić.
Ostaje žal, dodaje Đulić, što teatarska umjetnost puni novinske stupce člancima o otkazanoj predstavi, umjesto o lošem stanju u kojemu rade. Loše financiranje i mali ansabli mostarskih teatarskih kuća ključni su problemi, koji su ponovno došli u drugi plan.
federalna.ba