Hoće li uvredljivi X postovi Karle Sofije Gascón umanjiti šanse miljenice Oscara?
Otkriće uvredljivih komentara glumice Karle Sofíje Gascón na društvenim mrežama o temama kao što su; George Floyd, islam i sama dodjela Oscara, izazvalo je buru – i moglo bi ugroziti ukupne šanse filma na ovogodišnjoj dodjeli prestižne nagrade Američke filmske akademije.
Karla Sofía Gascón upisala se u povijest Oscara kao prva trans žena koja je za film “Emilia Pérez” nominirana u kategoriji najbolje glumice. Sve do ove sedmice postojala je šansa da se ponovno upiše u povijest osvajanjem nagrade. Ali sada? "Mislim da sa sigurnošću možemo reći da Karla Sofía Gascón neće osvojiti ništa", kaže za BBC Wendy Ide, filmska kritičarka The Observera.
Gascón u mjuziklu-trileru Jacquesa Audiarda, “Emilia Pérez” glumi transmeksičkog narkobosa koji je postao filantrop. Riječ je o filmu koji je dugo bio jedan od favorita za osvajanje najvećih nagrada Oscara 2025., uključujući i najbolji film, ali ga u zadnje vrijeme prate kontroverze. Neki meksički komentatori prigovarali su opisu njihove zemlje od strane francuskog pisca-redatelja te nedostatku meksičkih talenata u produkciji, koja je većinom snimljena u blizini Pariza. To možda nije bilo dovoljno da birače Akademije okrene protiv Emilije Pérez, koja je dobila 13 nominacija, ali sada postoji veći problem za razmatranje.
Karla Sofía Gascón (na slici desno) glumi u filmu uz Zoe Saldaña (lijevo) koja je također nominirana za Oscara (Izvor: Netflix)
Početkom prošle sedmice, Gascón je u intervjuu prigovorila da tim za društvene mreže koji radi sa Fernandom Torres, nominovanom za najbolju glumicu za film "I'm Still Here," ruši nju i film “Emilia Pérez". Kasnije je povukla svoju izjavu, tvrdeći da je "referisala na toksičnost i nasilni govor mržnje na društvenim mrežama" uopšte. Ipak, utisak je ostao da je Gascón napala konkurentkinju na način koji je protivno duhu Oscara. Ipak, to je bila mala oluja u šolji čaja u poređenju sa uraganom starih X postova koje je otkrila novinarka Sarah Hagi, a koji su kasnije preneseni u Variety-ju. Objavljeni tokom 2020. i 2021. godine, ti postovi su uključivali brojne uvredljive komentare o Georgeu Floydu, Kinezima, muslimankama i islamu uopće, da spomenemo samo nekoliko od Gascóninih meta. A kao šlag na tortu? Post u kojem je napala same Oscare. O događaju iz 2021. godine, kada je “Nomadland” osvojio nagradu za najbolji film, Gascón je rekla: "Sve više i više Oscari izgledaju kao ceremonija za nezavisne i protestne filmove, nisam znala da li gledam afro-korejski festival, demonstraciju Black Lives Matter ili 8M (španski način obilježavanja Međunarodnog dana žena). Osim toga, ružna, ružna svečanost-ceremonija."
Ironija je da, budući da je Gascón trans, a film nudi simpatičan, nijansiran portret trans protagonista, dio privlačnosti filma biračima bilo to što se činio tako progresivnim. Ali nema ničeg progresivnog u sadržaju njenih postova protiv različitosti. "Šanse “Emilije Pérez” usko su povezane s njenim liberalnim kredibilitetima", kaže Ed Potton, urednik rubrike kulture i umjetnosti u The Timesu. "Kad se to jednom izgubi, teško će se vratiti.”
U petak je Gascón objavila izjavu u kojoj kaže da joj je duboko žao zbog onih kojima je nanijela bol, ali šteta je učinjena. "Uvijek je bila favorit za najbolju glumicu", kaže Ide. "Ali, sada bih se jako iznenadila da “Emilia Pérez” osvojila nagradu za najbolji film”, a prošle sedmice mi se ovaj film činio kao favorit” – Wendy Ide.
Kao što Ide kaže, odjek Gascóninih objava na društvenim mrežama možda neće samo uništiti njene šanse za osvajanje Oscara – nade “Emilije Pérez” u drugim natjecateljskim kategorijama također bi se mogle srušiti. Može li ovo biti prvi slučaj skandala koji ruši snove o najboljim filmskim u posljednjoj rundi utrke za nagrade? "Ionako zapravo nisam mislio da će Emilia Pérez osvojiti nagradu za najbolji film, ali to se sada definitivno neće dogoditi", kaže Patrick Heidmann, filmski novinar Berliner Zeitunga.
“Sada je favorit za najbolji međunarodni dugometražni film ostvarenje “I'm Still Here” (Još uvijek sam ovdje)… Jedino drugo pitanje je kako i hoće li [Gascónina kolegica] Zoe Saldaña biti dio ove priče. Ona je 100% trebala osvojiti nagradu za najbolju sporednu glumicu, ali možda se Isabella Rossellini i Ariana Grande sada ponovno mogu nadati.”
Saldaña je odgovorila na kontroverzu oko svoje koleginice na događaju Q&A za film u Londonu u petak navečer, rekavši: "To me stvarno rastužuje jer to ne podržavam, i nemam nikakvu toleranciju prema bilo kojoj negativnoj retorici prema ljudima bilo koje grupe. Mogu samo svjedočiti o iskustvu koje sam imala sa svakim pojedincem koji je bio dio, a koji je i dalje dio ovog filma, i moje iskustvo i moje interakcije sa njima bile su o inkluzivnosti i saradnji, te o rasnoj, kulturnoj i rodnoj ravnoteži. I to me jednostavno rastužuje."
Što god se dogodilo, već postoji opasnost da bi priče izvan ekrana, koje se odnose na ovogodišnje nominirane za Oscara, mogle zasjeniti same filmove. Ove sedmice, Torres se izvinula zbog toga što je nosila crnu masku u brazilskoj komediji prije gotovo 20 godina. Prije nekoliko sedmica, tvorci Brutalista priznali su da je umjetna inteligencija korištena za generiranje nekih arhitektonskih planova i prilagđavanje mađarskog izgovora glumaca – što nije dobar izgled za film koji je slavljen kao umjetničko djelo ljubavi prkosno neovisnog redatelja. (Usput rečeno, umjetna inteligencija također je korištena za poboljšanje Gascóninog pjevačkog glasa u Emiliji Pérez) . U međuvremenu, nekoliko je nominiranih okaljano optužbama za takozvanu "prevaru u kategoriji": neki su komentatori pitali jesu li Saldaña i Grande trebali biti nominiranie za najbolje sporedne glumice u “Emiliji Pérez” i “Wickedu”, te je li Kieran Culkin trebao imati nominaciju za najboljeg sporednog glumca za film “A Real Pain”, kada bi se sva tri izvođača preciznije mogla opisati kao suglavni. A Mikey Madison, zvijezda fima “Anora”, naišla je na osudu kada je izjavila da je odlučila ne koristiti koordinatora intimnosti prilikom snimanja scena seksa.
Ništa od ovoga nije novo. Umjesto osvajanja ili gubljenja Oscara isključivo na temelju kvalitete, na filmove i glumce uvijek utječu vanjski faktori.. Kada je Paul Newman osvojio Oscara za najboljeg glumca za” Boju novca” 1987., to je bilo uglavnom zbog toplih i simpatičnih osjećaja Hollywooda prema voljenoj ikoni Tinseltowna. S druge strane, nakon što je Mickey Rourke snimljen kako homofobno vrijeđa novinara krajem 2008., nije iznenađenje da nije osvojio Oscara za najboljeg glumca za “Hrvača” 2009.: Sean Penn je umjesto njega osvojio Oscara za ulogu Harveyja Milka, aktiviste za prava gejeva, u filmu “Milk”.
Brutalist je također bio predmet kontroverzi zbog korištenja umjetne inteligencije (Izvor: Netflix)
Također je istina da filmski izvršni direktori i publicisti nikada nisu oklijevali da pokrenu ružne glasine o konkurenciji. Kada je Harvey Weinstein bio šef Miramaxa, optuživan je za klevetanje rivala u nominiranim filmovima, kao što je bio slučaj kada je njegov film “Zaljubljeni Shakespeare” iznenađujuće pobijedio “Spašavanje vojnika Ryana” u kategoriji za najbolji film 1999. godine. Od tada su se čule priče da Natalie Portman nije dovoljno sama plesala u filmu “Crni labud” Darrena Aronofskog, te da nije dovoljno odala priznanje svojoj baletskoj dvojnici. Godinu dana prije, bilo je prigovora da su kampanje za dvije nominovane za najbolju glumicu, Andreu Riseborough i Michelle Yeoh, prešle granice pravila, iako ih nisu prekršile. No ove godine, čini se da stvari izmiču kontroli.
"Moram reći da se ne sjećam da je ikada u prethodnim trkama za Oscara bilo ovako očigledne prljave igre," kaže Stephanie Bunbury, filmska novinarka u Sydney Morning Herald. Skandali koji izlaze na površinu i uvrede koje lete "ukazuju na novi imperativ da se pobijedi bilo kojim sredstvima, bilo poštenim ili nepoštenim", dodaje ona – ali to može imati više veze s prevladavanjem društvenih mreža nego s organizovanim kampanjama klevetanja. "Da li taj animozitet odražava očajnu situaciju u filmskoj industriji ili jednostavno zlu narav vremena u kojem živimo, stvarno nemam pojma. Ali sigurno donosi miris sumpora u čitav proces."
To također donosi stvarnu nesigurnost a time i neizvjesnost u čitav proces. U ovoj burnoj sezoni nagrada, kada ne postoji siguran kandidat za nagradu za najbolji film, stvari se iznenada poboljšavaju za “Conclave” ( politički triler temeljen na istoimenoj knjizi Roberta Harrisa iz 2016 -o ideološkim sukobima katoličkih kardinala tokom izbora novog pape) i biografski film o Bobu Dylanu “A Complete Unknown,” barem zato što se Američkoj filmskoj akademiji mogu činiti kao siguran i nekontroverzan izbor – barem do sada.
federalna.ba/BBC