Dave Grohl o nastanku Foo Fightersa, Cobainovom samoubistvu i kćerki Violet
(Izvor: Getty Images)

Dave Grohl o nastanku Foo Fightersa, Cobainovom samoubistvu i kćerki Violet

Kada je imao 11 godina, Dave Grohl bio je uvjeren da će umrijeti.

Bilo je to ranih 1980-ih, kad su pojmovi poput Armagedona, nuklearne zime i međusobnih prijetnji razaranjem bili jednako uobičajeni kao što su danas karantena ili blokada.

Odrastajući na rastojanju od Pentagona i Bijele kuće u Washingtonu, DC, Grohl je zaključio da bi "ukoliko dođe do rata, bili prvi ljudi koji bi poginuli".

"Imao bih te snove o raketama na nebu i vojnicima u svom dvorištu", kaže on. "Živo se sjećam sna u kojem sam stajao u svom dvorištu i vidio sam vojnika kako je izašao iza drveta i dok sam se okretao kako bih otrčao nazad u svoju spavaću sobu, on me upucao u leđa.

"Tako sam jednostavno uvijek zamišljao da će biti rata i da ću umrijeti sa 11 ili 12 godina."

Spoiler alert: Nije umro.

Umjesto toga, Grohl je postao bubnjar Nirvane, frontmen Foo Fightersa, zapaženi snimatelj dokumentaraca i sve u svemu Najljubazniji čovjek na Stijeni (Nicest Man In Rock ™)

Ali su se svi ti strahovi iz djetinjstva ponovo pojavili 2019. godine kad ga je usred škole zaustavila kći Harper i pitala: "Tata, hoće li biti rata?"

"Pretpostavljam da je uključila televiziju i vidjela nešto o Sjevernoj Koreji ili Iranu, ili šta god već bilo", kaže. "Ali to me odmah vratilo u te snove i srce mi se slamalo pri pomisli da osjeća taj isti beznadežni strah kakav sam imao i ja kad sam bio dijete."

Ta spoznaja ga je potakla da napiše pjesmu - Waiting On A War - o pronalaženju svjetlosti u tami. Dan kasnije, snimljena je za 10. album Foo Fightersa.

"Vrlo teško vrijeme za bilo koje dijete, s pandemijom i karantenama i lockdownima", kaže Grohl.

"Mislim da je važno nekako uliti nadu, ne samo našoj djeci, već i ostaloj djeci u svijetu, jer sam se uvijek smatrao osobom koja se nada. To je stvar koja me dovodi do kraja svakog dana."

„Muzika mi je spasila život“

Otpornost i optimizam su ključni elementi priče o Foo Fightersima.

Grohl je muzici zamalo okrenuo leđa 1994. godine, nakon samoubistva Kurta Cobaina. Izgubljen i ožalošćen, muzičar je "isključio sva pojačala i stavio sve instrumente u njihove kutije". "Bio sam toliko pogođen da je bilo gotovo nemoguće samo uzeti instrument u ruke i svirati", prisjeća se.

No, nakon šest mjeseci paralizirajuće tromosti, došao je do spoznaje: "Muzika mi je cijelo vrijeme spašavala život i to mi je sada najviše trebalo."

Podigao je slušalicu i rezervirao studio na sedam dana. Iako nije bio poznat po pisanju pjesama - dobio je zasluge na samo nekolicini pjesama Nirvane - Grohl je stvarao muziku još od tinejdžerskih dana,u svojoj porodičnoj kući i to koristeći se s dva kasetofona kako bi dosnimio instrumenate i vokale.

Kasnije, u Seattlu, ustupio je studijsko vrijeme svom cimeru i producentu Barrettu Jonesu, koristeći rezervnu kasetu sa sesija drugih bendova za snimanje vlastitih "eksperimenata".

"Išlo bi jednostavno, super brzo, nikad više od pola sata, jer nisam želio stvarati neugodnosti svom prijatelju", prisjeća se. "Trčao bih od bubnja do gitare, od gitare do basa, možda na brzinu napravio vokal, a zatim napravio kopiju onoga što sam upravo snimio, vratio se kući, slušao je i razmišljao: „OK, idemo snimati narednu.“

"Nikad nisam zamišljao da ću skočiti na pozornicu s gitarom i otpjevati ih."

Ideja da stoji u središtu pažnje još je uvijek bila anatema kada je u oktobru 1994. Grohl rezervirao sedam dana u Washingtonu, u studiju Robert Lang, i snimio neke od pjesama koje je napravio tokom posljednjih 10 godina.

U naletu muzičke katarze i svirajući svaki instrument sam, u prva je četiri dana snimio 15 pjesama, položio vokal na peti, pomiješao ga na šesti i potom napravio 100 primjeraka na kasetama.

"Sjećam se kako sam stajao za stolom, presnimavajući kasete, birao font za natpis na kaseti i to je za mene bilo najuzbudljivije“, kaže i dodaje:  "Nisam znao kome dajem (trake). Jednostavno mi je bilo dobro držati ih u ruci i znati da sam to učinio."

U nadi da će ostati anoniman, kasete je označio kao "Foo Fighters Rough Mixes" - u uvjerenju da će lažno ime benda skrenuti pažnju s njegovog imena - i spremio ih u stražnji dio svog kamiona. Tokom sljedećih nekoliko sedmica davao ih je svima koji bi ih slušali, od obožavatelja Nirvane koji su mu se obraćali na ulici do neznanaca koje je sretao na benzinskim pumpama.

Pokazalo se da su dva primjerka presudna. Prva je pripala Nirvaninom gitaristi sa turneja, Patu Smearu, koji je Grohlu rekao da su ga rezultati "oduševili" i koji mu se pridružio na sceni kada je lažni bend postao pravi. Drugi je završio kod Eddieja Veddera, frontmena Pearl Jama, koji je u januaru 1995. u svojoj radijskoj emisiji pustio dvije pjesme (Exhausted i Gas Chamber).

Prilično brzo, velikani muzičke industrije počeli su njuškati po demo trakama i izbio je rat nadmetanja. Grohl je na kraju potpisao ugovor s Capitol Recordsom koji mu je dao vlastitu marku Roswell, konačnu kontrolu nad materijalom i većinom dobiti.

Do jula 1995. Grohlovi istraživački, neuređeni demo snimci bili su na policama Tower Recordsa i Virgin Megastoresa kao debitantski album Foo Fighters. Prodao se u više od dva miliona primjeraka.

Premotajte unaprijed 25 godina i Foo Fighters su jedan od najvećih bendova na planeti - headlineri festivala koji pune stadione, a bili su i dio inauguracijskog koncerta Joea Bidena prošle sedmice.

To je djelomično zahvaljujući pjesmama poput Times Like These i Best Of You: teške, ali melodične i komercijalne bez jurnjave za trendovima i najbolje kada se puštaju jako glasno (tipka za zvuk u Grohlovu kućnom studiju ide do Spinal Tap-eclipsing 18).

Ali za njihov uspjeh zaslužna je i Grohlova marljivost: Foo Fighters pišu, snimaju i obilaze onako kako su to radili bendovi sedamdesetih. Čak i slomljena noga nije ih mogla spriječiti u sviranju tokom 2015. godine, dok je Grohl ispunjavao svoje dužnosti frontmana sjedeći na postolju po mjeri.

Zbog toga je 2020. 51-godišnjaku bila poput mučenja. Bend je bio spreman objaviti svoj 10. album, Medicine At Midnight, početkom godine, potpomognut slavljeničkom turnejom 25. godišnjice. Tada se desio Covid "i sve je jednostavno stalo i nastala je tišina", kaže Grohl.

Foovo zlato

S porodicom se otisnuo na Havaje, kuhao i školovao djecu kući, "poludivši" u pokušaju da shvati kada bi koncerti mogli biti nastavljeni, što bi omogućilo izdavanje albuma.

"Nakon mjeseci čekanja i čekanja, i čekanja, napokon sam shvatio da su ove pjesme namijenjene slušanju: Bez obzira nalaze li se na stadionu ili festivalu ili u vašem domu kad ste sami ili automobilu dok sjedite zaglavljeni u saobraćaju."

Kao i mnogi albumi Foo Fightera, Medicine At Midnight nastao je kako bi pomjerao samonametnute kreativne granice.

Budući da je Wasting Light iz 2011. snimljen na kasetu u garaži dok je Sonic Highways iz 2014. ušla u historiju muzike američkih snimateljskih studija; Medicine At Midnight "zabavna je ploča" benda.

Zasnovan na groove-ovima umjesto na riffovima, nadahnut je disko-rock eksperimentima Bowiejeva Let's Dance, Queenove Another One Bites The Dust i Princeovog 1999. Na užas bubnjara Taylora Hawkinsa, neke su pjesme čak i na loopovima bubnja.

"Dovraga da, Taylor se opirao", smije se Grohl. "I, naravno, jako vjerujem u ljudski element muzike, ali ovaj put smo odlučili: 'U redu, izađimo iz okvira, učinimo nešto što bi nas moglo iznenaditi.'

"Postoje pjesme koje smo snimili i koje nisu ušle na album jer su, iskreno, zvučale previše poput Foo Fightersa. Nekako sam želio ići dalje."

Rezultati su najočitiji na glavnom singlu albuma Shame Shame - čiji gipki, funky ritmovi ne zvuče kao nešto što je bend ranije objavljivao.

"Oduvijek sam volio dance i disco, funk i R&B", kaže Grohl. "Kao bubnjar, mnogi moji omiljeni albumi temelje se na ritmu - ali nikada nisam bio u bendu koji je svirao tu vrstu muzike.

"Dakle, kada se osvrnem na Let's Dance Davida Bowieja, to ima toliko veze s ritmičnom kvalitetom ploče. To je motor koji pokreće tu muziku i to je stvar koju nikad nisam pokušao sa Foo Fightersima - tako da je ovaj put to bio prioritet broj jedan. Kao, ovo će ovdje početi. "

Da budem iskren, fanovi vjerojatno neće biti izbezumljeni zbog ovog novog smjera. Jezgra DNK zvuka Foo Fighters ostaje netaknuta ispod tih loopova bubnja i basa, a Grohlovo vladanje melodijom - vjerojatno tajnim oružjem benda - ostaje nesmanjeno.

To je posebno vidljivo na Chasing Birdsu, nježnoj, lijepoj baladi izvučenoj iz knjige pjesama Paul McCartneya.

"Znate, za mene je disonanca i haos lagan", kaže Grohl. "Slušajući puno vrlo teške glazbe u mojim godinama stvaranja, na kraju sam otkrio da je izazov jednostavnosti i melodije korisniji od pukog vrištanja i jakog bubnjanja.

"Shvatio sam to kad sam bio u Nirvani", nastavlja. "Kurtovo pisanje pjesama bilo je vrlo jednostavno i na kraju je zaista zgrabilo srca ljudi zbog svoje jednostavnosti i melodičnosti. Ali, da, to nije lako učiniti."

Porodični posao

Kako bi se koncentrisao na pisanje pjesama, Grohl je napustio svoj domaći studio tokom stvaranja Medicine At Midnight i unajmio "funky staru kuću u ulici gdje živi" u Encinu u Kaliforniji.

Sesije su bile toliko produktivne da je bend na kraju tamo snimio cijeli album ... što je dovelo do nenamjernog dodavanja postavi: Grohlove 14-godišnje kćeri Violet.

"Oko dva ili tri sata (svaki dan) napravio bih pauzu i otišao po nju u školu", objašnjava pjevač. "Ponekad bi se poželjela vratiti u kuću i sjedila bi na kauču i radila domaću zadaću.

"Jednog dana, (producent) Greg Kurstin rekao je," Hej Violet, želiš li biti back-up vokal? " I stala je za mikrofon, odradila nekoliko snimki, a na refrenu Making A Fire, to je Violetin visoki glas tamo.

"Činilo se vrlo prirodno (ali) nije se činilo službenim sve dok moj računovođa nije nazvao prije nekoliko mjeseci i pitao gdje bi trebao poslati Violetin ček.

"A ja sam rekao: 'O čemu to govoriš?' Odgovorila mi je: 'Pa, pjevala je na albumu, trebala bi biti plaćena za to.“ A ja sam rekao: 'Možete uzeti taj novac i dati mi ga, a ja ću ga staviti na Violetin račun koji ona može otvoriti kad napuni 18 godina!' "

Violeti nije prvi put da nastupa s ocem – prošle je godine pjevala Heart Shaped Box na okupljanju nekadašnjih članova Nirvane - a Grohl je oduševljen njenim muzičkim sposobnostima.

"Violet je nevjerojatno talentirana muzičarka", kaže. "Može uzeti instrument i naučiti ga u roku od sedam dana. Ima savršenu tonalitet i pjeva iz dubine. I dobro joj je poznato da je najbolja vokal u porodici Grohl.

"Biti njen bubnjar jedan je od mojih životnih snova."

Za sada je, međutim, Violet u školi (od kuće), a Foo Fighters se vraćaju u akciju - iako ograničena, Covid-ova vrsta akcije, puna TV nastupa i virtualnih predstava zamijenila je turneje.

Na inauguraciji Joea Bidena prošle sedmice svirali su reflektirajuću verziju Times Like These – odabravši tako pjesmu sa poruku iscjeljenja i jedinstva.

"Ovo je pomalo morbidno, ali kad god je neko meni blizak preminuo, uvijek sam otkrio da sve morate bar jednom učiniti u životu bez njih prije nego što nastavite", objašnjava Grohl. "Dakle, moraš ponovo naučiti živjeti, moraš opet naučiti voljeti.

"U tekstu ima optimizma i činilo se da to ima savršenog smisla zbog svega što je naša zemlja prošla."

Kao dijete republikanskog pisca govora i liberalnog učitelja u javnoj školi, Grohl vjeruje da još uvijek postoji nada da se gorke političke podjele u Americi mogu izliječiti.

"Odgojen sam negdje u sredini i shvatio sam da te stvari mogu nekako koegzistirati", kaže. "Nikad nije lako. Ali mora postojati neka vrsta saradnje ili razumijevanja kako „kotači ne bi spali“ - i to je bio način na koji sam odrastao."

Pa bi li ikad razmislio da se i sam kandidira?

"Apsolutno ne!" smije se. "Dovoljno je teško biti pjevač grupe Foo Fighters, ne mogu zamisliti da sam djelotvorni predsjedik.

federalna.ba/BBC

Dave Grohl Foo Fighters
Foo Fighters bubnjar Taylor Hawkins kultura muzika
0 30.03.2022 08:45
Foo Fighters Taylor Hawkins
0 26.03.2022 09:37
Tina Turner Jay-Z Dave Grohl Rock and Roll Hall of Fame
0 13.05.2021 13:22
Dave Grohl dokumentarac turneje
0 22.04.2021 08:05
Mick Jagger Dave Grohl Eazy Sleazy
0 20.04.2021 08:58