Lejla Hodžić

Za FR Jelena Tanasković Mićanović: Botovi, bez kontrole, na društvenim mrežama usmjeravaju birače u BIH

Internet i društvene mreže, bez jasne kontrole, dale su priliku, više nego ikada ranije u ovoj zemlji, brojnim političkim ali i finansijskim podanicima da manipulišu građanima. Ljudi sa tastarurom, Bića bez kičme, računarski operateri ili referenti za marketing neki su od naziva za osobe, koje za lične interese služe određenoj političkoj partiji ili osobi kako bi ih reklamirali.

U ovoj godini, osim već viđenih postupaka, među kojima su ulagivanje građanima kroz različite sfere od uređivanja javnih prostora, gradnji i podjele raznih naknada u ekonomsko socijalnoj situaciji, najtežoj od ratnog perioda, posebno se zapaža djelovanje putem društvenih, internet mreža. Internet revolucija zavladala je za sigurno 20-tak političkih partija, hvaljenje njihovih postupaka ili kompromitovanje onih suprotnih njima... Ko su osobe koje se tim bave i koliko to utječe na ovaj predizborni ciklus za Federalni radio govori koordinatorica za javne politike Koalicije Pod Lupom Jelena Tanasković Mićanović:  

„Sve ovo što se radi nije samo ulagivanje, nazvala bih to oštrije. Po meni je to kupovina glasova. Dakle, uvođenje u prava ljudi praktično nekoliko mjeseci pred izbore, davanje jednokratnih naknada kako se stigne. Sve je to kupovina glasova sa ciljem dobijanja podrške na izborima. Drugi dio pitanja koji se odnosi na takozvane političke botove, zasigurno doživljava, da kažemo i jednu kulminaciju u izbornim djelovanjima. I evo sad u ovom periodu kada se tek približavamo izbornoj kampanji i oni su svakako jedan od faktora koji mogu utjecati na izbore. Za Bosnu i Hercegovinu ja nisam upoznata sa istraživanjem o tome koliki je njihov uticaj, ali imamo iz regiona gdje su se vodile debate o tome koliko su botovi utjecali na same izbore. Imate situacije gdje je nekontrolisano sve to što se dešava na internetu i gdje se otvaraju desetine hiljada nekakvih profila koji služe isključivo za hvaljenje ili za dezinformacije protivničkih kandidata, a ako uzmete neko prosječno ponašanje internet korisnika koji uglavnom primaju informaciju, bez da je dalje čekiraju, da vide da li je dezinformacija ili lažna informacija, naravno da njihov utjecaj može biti ogroman. Jer ako neko pročita neku lošu stvar o nekom kandidatu , ja vjerujem da nijedan možda od deset korisnika interneta neće dalje pokušati provjeriti da li je to tačna informacija  ili ne , već će kreirati vlastito mišljenje prema onom što je pročitano. Ono što BIH definitivno nedostaje su bolji propisi koji će regulisati to ponašanje na internetu i uopšte kreiranje internet stranica uz obavezu dakle da se vidi ko je vlasnik, kome pripada internet stranica, impressum, kao što to imamo u printanim novinama , ko stoji iza nečega. Ovako je jako teško običnim, prosječnim korisnicima da razluče šta je to stvarna informacija od one koja je netačna, od one koja je dezinformacija, od one koja praktično dolazi od bota koji je plaćen ili će dobiti uslugu od stranke za koju radi.“

Svjedočimo izuzetno burnoj političkoj situaciji u BIH. Građani su izloženi, čini se, nikad većoj i agresivnijoj kampanji političkih aktera koji će se ove jeseni takmičiti za vlast na Općim izborima. S obzirom na ogroman pritisak onih koji su u vlasti ali i opozicije, kako da birači postupe:

„Kao i obično u BIH pred izbore, posebno Opće izbore, se stvara atmosfera sad ili nikad. Nažalost vidimo da se ponavljaju situacije da političke stranke uglavnom svoju kampanju stvaraju na polarizaciji, posebno u odnosu etničkih skupina, entiteta i slično. Sve to otežava građanima da u miru, slobodno odluče. Jer kad vi stalno nekome, na neki način prijetite katastrofičnim dešavanjima, jako je teško u miru ljudima sagledati šta je to šta su politički subjekti uradili u proteklom periodu za dobrobit svih nas, države i napredak svih nas, i da tako na miru odlučimo da li ćemo im opet dati priliku ili ćemo se odlučiti pružiti priliku nekome drugome. Ono što mi kao civilna organizacija možemo je da stalno insistiramo, kao i mediji, da tražimo konkretne odgovore na pitanja: kako ćemo dalje, kako će nam se razvijati ekonomija, kako će se riješiti odnosi unutar države i stabilizacija i slično, da tražimo konkretne odgovore kroz konkretne programe političkih stranake, a ne floskule, ne polarizacija, ne huškanje i slično.“ 

federalna.ba

Federalni radio FTV Jelena Tanasković-Mićanović
sport Federalni radio
0 24.09.2022 23:59
Vijesti u 22 Federalni radio
0 24.09.2022 22:34
Vijesti u 17 Federalni radio
0 24.09.2022 17:45
sport Federalni radio
0 24.09.2022 17:11