Vlak na vodikovo gorive ćelije dobitnik Europske nagrade za željeznice
Projekt komercijalne željeznice pogonjene gorivim ćelijama na vodik iLINT dobio je u ponedjeljak ovogodišnju Europsku nagradu u željezničkom sektoru kao održiva alternativa u prometu koja ne stvara stakleničke plinove.
Europska nagrada za željeznice se od 2007. dodjeljuje za izvanredne doprinose željezničkom sektoru a ove se godine dodjelom nagrade obilježio i početak Europske godine željeznice.
Nagrađeni projekt Coradia iLINT plod je suradnje kompanije Alstom i uprave za promet njemačke savezne države Donje Saske (LNVG) i prvi je komercijalni putnički vlak na vodikove gorive ćelije.
Goriva ćelija na vodik je elektrokemijski uređaj koji za proizvodnju električne energije koristi vodik i kisik, a kao nusproizvod stvara vodu i toplinu.
Projekt iLINT dokazuje da se alternativnim tehnologijama može jednako učinkovito pružati usluge u javnom prometu bez emisija stakleničkih plinova te da je željeznica bez emisija tih plinova moguća, naveli su u obrazloženju nagrade organizatori dodjele, Zajednica europskih željezničkih i infrastrukturnih tvrtki (CER) i Udruženje europskih željezničkih industrija (UNIFE).
Na online svečanosti koju je pratilo oko 600 uzvanika, također je dodijeljeno priznanje za "izvanredan politički doprinos" predsjedniku Europskog parlamenta Davidu Sassoliju zbog njegove uloge u uklanjanju pravnih, institucionalnih i tehničkih prepreka u stvaranju jedinstvene europske željezničke mreže, javila je Hina.
"Europa se suočava s klimatskom krizom bez presedana. Svi trebamo učiniti više za izgradnju održivijeg društva, a jedan od načina rješavanja ovog složenog problema je razvoj održivog, inteligentnog i sigurnog prijevoznog sredstva: željeznice", poručio je tim povodom Sassoli iz Europskog parlamenta.
Europski parlament i Vijeće Europske unije su u studenom prošle godine prihvatili prijedlog Europske komisije da se 2021. godina proglasi Europskom godinom željeznice u cilju promicanja željezničkog prijevoza kao ekološki najprihvatljivijeg i energetski najučinkovitijeg oblika prometa i ostvarivanja europskog Zelenog plana.
Predstavljajući inicijativu Europske godine željeznice, povjerenica Europske komisije za promet Adina Vălean istaknula je da će željeznice nesumnjivo biti "ključne za izgradnju prometnog sustava budućnosti koji je samoodrživ, siguran i otporan".
"Europskom godinom željeznica želimo osvijetliti brojne prednosti željezničkog prijevoza i nastaviti potrebne reforme i ulaganja, kako bi željeznice bile prvi izbor prijevoza za naše europske građane i tvrtke", rekla je Valean na svečanoj dodjeli nagrade.
U europskom zelenom planu traži se ubrzani prelazak na održivu i pametnu mobilnost, s obzirom da četvrtina emisija stakleničkih plinova u Uniji dolazi iz prometnog sektora. Europski Zeleni plan ima za cilj da do 2050. Europa postane klimatski neutralna, odnosno postigne nultu neto stopu emisija stakleničkih plinova.
Promet je odgovoran za 25 posto emisije stakleničkih plinova u EU-u, a željeznice u tome sudjeluju samo sa 0,4 posto. Željeznica je uglavnom elektrificirana i jedina je vrsta prijevoza koja je od 1990. godine znatno smanjila svoje emisije stakleničkih plinova.
federalna.ba/Fena