Uspon hip-hopa na vrh modne industrije
U februaru ove godine je objavljeno da će Pharrell Williams biti novi muški kreativni direktor Louis Vuittona – mjesto koje je postalo upražnjeno nakon neočekivane smrti američkog modnog dizajnera Virgila Abloha u novembru 2021. Četiri mjeseca kasnije, poštovani muzičar i producent je predstavio svoju prvu kolekciju na Paris Fashion Weeku. Kolekcija je uključivala živopisne jakne od umjetnog krzna, logo brenda u jarkim bojama preko odjevnih predmeta i razne maskirne komade stvorene modifikacijom Damier printa Louis Vuittona.
Iako ovo nije prvi Williamsov prodor u svijet mode – sarađivao je sa Louis Vuittonom dva puta, te sa Chanelom, Monclerom i Adidas Originals – njegova uloga u Vuittonu njegov je najznačajniji modni trenutak do sada. Time se Pharrell pridružio nizu poznatih muzičara, Afroamerikanaca koji su zaronili u modnu industriju, uključujući Rihannu s luksuznim brendom Fenty i brendom donjeg rublja Savage X Fenty; Kanye Westom s brendom Yeezy; Beyonce sa Ivy Parkom; i Tyler the Creator's Golf le Fleur. Williams također nastavlja 50-godišnju tradiciju hip hopa koji značajno utiče na svijet mode.
Od rođenja hip hopa ranih 1970-ih, kada su tinejdžeri iz Bronxa priredili zabavu povratka u školu, moda je bila sastavni dio scene. Od prevelikih odjevnih predmeta preko smjelih boja, do spajanja i prenamjene luksuznih brendova, prepoznatljiv stil koji dolazi sa tim žanrom stavlja lični ukus pojedinačnih umjetnika u središte i neosporno je utjecao na modu širom svijeta tokom svog postojanja.
"Hip-hop kultura se obraća ljudima na globalnom nivou jer postoji ta nit prkosa, samodefiniranja i uzdizanja drugih koja je univerzalno privlačna", kaže Cassandra Hatton, globalni šef za nauku i popularnu kulturu Sotheby'sa, koja je 2020. organizirala prvu aukciju ikada posvećena tom žanru. Hip-hop tekstovi odavno su deklarirali važnost mode. Godine 1992. Mary J Blige objavila je What's the 411? kao dio svog debitantskog albuma istog imena. Singl je sadržavao rep Maxwella Dixona koji eksplicitno uzvikuje ime američkog dizajnera Tommyja Hilfigera. "To je bilo epsko", rekao je sam Hilfiger za BBC Culture. "On je supotpisivao naš brend i to nam je dalo kredibilitet." U svijetu hip hopa, supotpisivanje je kada obično uspješan umjetnik podržava ili hvali drugog umjetnika. Zatim je u martu 1994. uslijedio televizijski nastup Snoop Dogga u emisiji Saturday Night Live.
Hilfiger se prisjeća: „Snoop je emitovao brend svijetu, noseći ragbi dres sa crvenim, bijelim i plavim prugama i natpisom 'Tommy' preko grudi." Iako odjeća Snoop Dogga danas ne izgleda neobično, za mnoge tadašnje gledaoce to je bilo prvi put da vide jednog hip hop izvođača koji nosi Tommy Hilfigera, brend koji je sada snažno povezan sa žanrom. „Naši dizajni su imali smjele, svijetle boje, velike siluete i razigranu pripremnu vibraciju – uhvatili su opuštenu energiju hip-hopa,“ kaže Hilfiger. "Bilo je stvarno i tako zabavno. Željeli smo da nastavimo raditi sa ovim uzbudljivim umjetnicima, pa smo počeli da oblačimo zvijezde tog vremena, uključujući Puff Daddyja, članove i članice grupa TLC, Destiny's Child i Wu-Tang."
Za žene, veliki dio ranog hip-hop stila proizašao je iz prepravljanja muške odjeće, dok je 1997. američka hip-hop umjetnica Aaliyah bila dijelom modne kampanje Tommy Hilfigera noseći farmerke niskog struka sa parom dizajnerskih bokserica koje su virile ispod i majicom izrezanom u bando top. "Učinila je zaj outfit privlačnim" kaže Andy Hilfiger, brat i poslovni partner Tommyja, za BBC Culture. "Ljudi se i dan-danas tako oblače."
Ali postoji više u privlačnosti brendova poput Hilfigera i Ralph Laurena nego samo u tome kako je odjeća izgledala. Radi se o tome da su bili povezani sa spremnošću i bogatstvom. Prema Eleni Romero, ko-kustosici nedavne izložbe Fashion Institute of Technology, Fresh, Fly, and Fabulous: Fifty Years of Hip Hop, dio privlačnosti hip hopa luksuznim brendovima je aspirativni. "To seže do ranih korijena hip hopa, gdje je toliko luksuzne mode izgledalo tako nedostižno, pa je to bio statusni simbol", kaže ona za BBC Culture. Hip-hop umjetnici i njihovi obožavatelji bili su iz multikulturalnih radničkih četvrti koji si ne bi mogli lako priuštiti luksuzne brendove. "Cijela ideja da budemo na jahtama i snovi o kavijaru, su bili načini života kojima nismo imali pristup", kaže Romero, objašnjavajući da je i sama odrasla uz hip hop. "I poznate ličnosti naše zajednice postale su naši superheroji, koji su nam omogućili da se vidimo u tom prostoru i šire."
Logomanija, u kojoj se istaknuti logo brendova nalazi svuda po odjeći, bila je najizrazitiji trend hip hopa u ranim danima, a znak tome nedavno je viđen u Pharrellovom debiju kao dizajnera Louis Vuittona. Modni dizajner Daniel R Day, poznat kao Dapper Dan, koji se smatra osnivačem logomanije, otvorio je Dapper Dan's Boutique 1982. godine u Harlemu. Otvoren 24 sata dnevno, sedam dana u sedmici, ubrzo je postao obavezno mjesto za hip-hop zvijezde kao što su LL Cool J i sportiste poput Mike Tysona. Prilagođeni komadi Dapper Dana često su koristili logotipe modnih kuća kao što su Gucci, Fendi i Louis Vuitton, štampane preko njegovih kreacija. „Uzeo sam brendove koji označavaju luksuz i konfigurisao sam ih na način koji nikada ranije nije viđen“, kaže Dapper Dan za BBC Culture. "Kada je hip hop počeo, Ralph Lauren im je dao jednog konja, a Gucci im je dao dva G. Ja sam im dao cijelo krdo i više G-ja nego što ste ikada mogli vidjeti."
Hip hop je takođe pronalazio svoj put do Britanije, izdavanjem singlova kao što su Rapper's Delight Sugarhill Ganga 1979. i Buffalo Gals Malcolma McLarena 1982. godine, u kojima je nastupila njujorška hip-hop grupa World's Famous Supreme Team. U spotu hit pjesme, ogromni šeširi Vivienne Westwood i avangardna šminka dodali su dašak otkačenog britanstva u izgled.
Dapper Dan napominje da su Evropljani prihvatili njegov rad čak i prije nego što su ga prihvatile crnačke zajednice srednje i više klase. "Evropljani su rekli: 'Pogledajte šta je uzeo odavde i napravio nešto potpuno novo", kaže Day. "Dakle, kada se vratite u 80-e, vidjet ćete me u evropskim časopisima prije nego što sam se uopće pojavio u publikacijama crnačke populacije."
Početkom 90-ih, Dapper Dan je bio prisiljen zatvoriti svoju radnju, nakon što je Fendi pokrenuo sudski postupak. „Morao sam da idem u „podzemlje“ na 29 godina, ali nikada nisam prestao“, kaže on. Danas, Day često radi sa istim tim etiketama koje su nekada previđale svoje crne kupce, uključujući Gucci, koji je saradnju sa Day-om objavio 2017. "To je bio veliki potez", kaže Day. "Gucci, međunarodni luksuzni brend, došao je u Harlem i dozvolio dizajneru iz predgrađa da ima svoj vlastiti atelje kako bi unaprijedio cijelu ovu ideju hip hop mode."
Ove robne marke sada sarađuju sa mnogim savremenim hip-hop muzičarima i dizajnerima povezanim sa scenom, i stavljaju ih u vodeće uloge, kao što je Louis Vuitton učinio sa Pharrell Williamsom. Njegov prethodnik Abloh je takođe bio poznat po svojim bliskim vezama sa hip hopom, a njegovu modni brend, Off-White, nosili su mnogi savremeni reperi. Ova promjena označava novi period u historiji. Umjesto da crni hip-hop muzičari jednostavno nose i podržavaju dizajn brendova u vlasništvu bijelih, oni sada stvaraju vlastite komade, a također imaju direktnu riječ o tome šta se proizvodi u modnim kućama koje su dugo voljeli. „Kada ljudi pomisle na hip hop, misle samo na muziku, ali zapravo ne razumiju da je hip hop kultura“, kaže Hatton. "To je muzika, umjetnost i moda i sve vrste različitih stvari koje se isprepliću. Ljudi koji se bave tom muzikom imali su utjecaj na modu, a ljudi koji su kreirali modu imali su utjecaj na tu muziku."
federalna.ba/BBC