Pet nezaboravnih modnih kombinacija kraljice Elizabete II - Nova izložba prikazuje kraljevski modni trag

Pet nezaboravnih modnih kombinacija kraljice Elizabete II - Nova izložba prikazuje kraljevski modni trag
(Izvor: EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA)

Kraljica Elizabeta II bila je vjerojatno najpoznatija žena svog vremena, a njezin stil – iako uzdržan i često konzervativan – bio je odmah prepoznatljiv, iznosi BBC.

Kraljica je tokom svojih 70 godina na prijestolju bila simbol stabilnosti, a njeni odvažni šeširi i kaputi na službenim događanjima te tweed, tartani i marame u privatnom životu postali su neizostavan dio njezina imidža.

Njeni outfiti pažljivo su dizajnirani, kako s praktičnošću na umu, tako i sa subliminalnim porukama o mekoj moći, diplomatiji i stabilnosti.

Nova izložba u The King's Galleryu u Buckinghamskoj palači - koja prikazuje predmete iz desetljeća života kraljice Elizabete i obilježava stotu godišnjicu njenog rođenja - baca svjetlo na promjene u Britaniji tokom njezine vladavine.

Iz 200 predmeta koji će biti izloženi - uključujući odjeću, nakit, šešire, cipele i dodatke - odabrano je pet ikoničnih odjevnih kombinacija.

Suknja od tvida i tartana

Izvor fotografije: BBC/Jez Fraser

Dizajnirana od strane njezinog krojača Normana Hartnella, kraljica je prvi put nosila svoju Harris tvid jaknu i Balmoral tartan suknju u 1950-ima.

Ovaj komplet – koji je postao stalni dio kraljičinog "out-of-duty" izgleda tokom desetljeća – bio je praktičan za njezinu ljubav prema prirodi i skroman u izgledu.

Međutim, kraljevska modna komentatorica i suradnica Vogua, Marian Kwei, tvrdi da je poruka koju je odjevni komad prenosio bila sve samo ne skromna.

Tkanine koje su korištene bile su namijenjene "promociji britanske mode, izvrsnosti i proizvodnje", objašnjava Kwei.

A u ženstvenom kroju odjeće i nenametljivim tonovima utkane su konotacije "stabilnosti i meke moći", dodaje ona.

"To je 'ja sam na čelu', bez potrebe da se previše ističe."

Haljina za krunidbu

Izvor fotografije: BBC/Jez Fraser

Također dizajnirana od strane Hartnella, kraljičina haljina za krunidbu iz 1953. godine izrađena je od svile proizvedene u Kentu i ukrašena zlatnim kuglicama, dijamantima i biserima u izvrsno dizajniranim vezovima.

Iako posjeduje sve karakteristike velikog britanskog majstorstva koje je Kraljica Elizabeta II podržavala, ono što ovu haljinu čini posebnim je simbolizam – što je postalo prepoznatljivo obilježje njezinog stila.

Haljina sadrži cvjetne embleme četiri britanske nacije, a nakon što je prihvatila osmi Hartnellov dizajn, Kraljica je tražila da se na njoj nađu i emblemi drugih država unutar Commonwealtha.

Osim engleske Tudor ruže, škotskog čička, velškog poriluka i irskog djeteline, na haljini su i kanadski javorov list i indijski lotus.

„Haljina je zapravo bila oda Britaniji i Commonwealthu“, kaže Kwei.

Njezin modni izbor, dodaje ona, bio je „stvarna indikacija vrste kraljice koju smo imali i načina na koji je vladala“.

Haljina Eisenhower

Izvor fotografije: BBC/Jez Fraser

1957. godine, Kraljica Elizabeta II nosila je raskošnu zelenu haljinu, koju je također dizajnirao Norman Hartnell, na svečanom prijemu priređenom u čast predsjedniku SAD-a Dwightu Eisenhoweru u Britanskoj ambasadi u Washingtonu.

„Bila je na svjetskoj sceni 70 godina i izuzetno je impresivno da je uvijek donosila pravu odluku kada je riječ o odjeći“, kaže de Guitaut.

Međutim, u smislu specifične poruke koju je Kraljica željela prenijeti, ova haljina izaziva podijeljena mišljenja.

„Apsolutno je prekrasna“, kaže de Guitaut, „ali iskreno, ne mogu baš vidjeti neku očiglednu referencu u njoj“.

Bez obzira na namjeru, znamo da je haljina nošena tokom posjete Sjedinjenim Američkim Državama, koja je imala za cilj jačanje transatlantskih veza tokom Hladnog rata.

Kao veličanstven komad dizajna, Kwei sugeriše da je Kraljica željela dati izjavu o Britaniji. Njezina „jabukasto svježa zelena“ boja mogla bi biti nagovještaj prema Americi, dodaje ona.

„Od New Yorka, poznatog kao 'Velika jabuka', pa sve do tradicionalnog mjesta koje 'Američka pita' zauzima u američkoj kulturi, jabuke su postale sinonim za sve klasično američko“, objašnjava Kwei.

Haljina, prema Kwei, govori: „Ja sam britanska suverena, ovo smo mi, ali također odajem počast vama“.

Plava haljina i bolero sako

Izvor fotografije: BBC/Jez Fraser

Haljina u kraljevskoj plavoj boji s krinolinom, koju je Kraljica Elizabeta II nosila na vjenčanju svoje sestre Princeze Margaret 1960. godine, ima "nevjerojatnu bezvremensku kvalitetu", prema riječima stručnjakinje de Guitaut.

S detaljima od guipure čipke, haljina je odražavala siluetu mladenkine haljine, a nosila se uz plavi šešir ukrašen tri plave svile ruže, što se smatra referencom na puno ime njezine mlađe sestre, Margaret Rose.

Iako je bila divljena zbog svoje besprijekorne izrade, de Guitaut napominje da haljina nudi pogled u trenutak u historiji, kada je Velika Britanija bila na pragu promjena. To je bilo posljednje vjenčanje na kojem je član kraljevske obitelji, koji nije bio mladoženja ili mladenka, nosio haljinu punog kroja.

"Kraljica je živjela vrlo dugo, a njezin život kroničari ovo razdoblje u kojem je britanska moda zaista došla do izražaja", kaže de Guitaut.

"Bio je to 1960. godina, još uvijek smo se približavali ‘swinging 60-ima’ kada je dizajnerica Mary Quant podigla duljinu suknje. Bio je to zaista trenutak u vremenu", dodaje Kwei.

Iako je u mladosti preferirala tamnije boje, oko ovog vremena ljubav Kraljice prema plavoj boji - kao i mnogim drugim svijetlim nijansama koje je nosila - počinje postajati očita.

"Postoji nešto umirujuće u plavoj boji, ona ulijeva povjerenje, a da ne bude previše upadljiva. To je modna diplomatija", objašnjava Kwei.

Prozirni kišni mantil

Izvor fotografije: BBC/Jez Fraser

Jedan od najsvjetlijih komada u izložbi je prozirni plastični kišni mantil iz 1960-ih, koji se izdvaja od mnogih drugih odjevnih komada. Dizajnirao ga je Hardy Amies, još jedan od kraljičinih modnih dizajnera, koji je kasnije stvorio futurističke odjeće za film 2001: Odiseja u svemiru Stanleyja Kubricka.

Poput prozirnih plastičnih kišobrana, koji su postali njezin zaštitni znak na službenim angažmanima, ovaj kišni mantil omogućio je ljudima da i u lošem vremenu vide kraljičinu odjeću u živim bojama.

Boje su zaista imale veliki značaj, napominje de Guitaut. Bilo je važno da ljudi koji su dolazili kako bi vidjeli Kraljicu zapravo mogu primijetiti njezinu prisutnost u gomili. "Čak i ako ste 10 osoba duboko u publici, možete vidjeti figuru u jarko žutom kaputu ili bilo kojoj boji koja je tada bila", kaže ona. "Vidjeli ste Kraljicu."

Futuristički kišni mantil, koji je bio modni hit u 1960-ima, također ukazuje na to kako je Kraljica bila u skladu s vremenom. Kwei napominje kako Kraljica "nije željela biti prepoznata kao modna ikona". Međutim, de Guitaut ističe da su, uz sve suptilne poruke koje je njezina odjeća prenosila, trendovi također bili ključni za mnoge njezine outfite u mlađim godinama.

Tokom 1940-ih, odraz utjecaja Christian Diorove "New Look" siluete bio je prisutan u Kraljičinom stilu, dok su u 1950-ima, utjecaji španjolske modne kuće Balenciaga postali vidljivi kroz njezinu voluminoznu odjeću. "U 60-ima nosila je prilično kratke suknje, malene krojene kostime, boje — sve to zaista odražava tu eru", dodaje de Guitaut.

Do 1970-ih, čak je i Kraljica nosila šire večernje haljine s drapiranim rukavima i "vrtložnim" uzorcima.

Iako je pratila modne trendove, Kraljičin prepoznatljiv stil uvijek je bio "vrlo elegantan, suštinski britanski i suzdržan", kaže de Guitaut.

Ono što povezuje svaki desetljeće, dodaje ona, jest da je Kraljica "uvijek donijela pravu odluku" — odjevena za svaku priliku, u svako vrijeme.

"Za nekog tko je bio na svjetskoj pozornici 70 godina, to je zaista impresivno", zaključuje.

federalna.ba/BBC

kraljica Elizabeta II moda izložba