Prilog: Amra Ličina

Tematski forum Boljim nadzorom do efikasnijih javnih preduzeća: GRAS, Sarajevo

Centri civilnih incijativa organiziraju danas tematski forum Boljim nadzorom do efikasnijih javnih preduzeća: Gras, Sarajevo. Na Forumu su se sagledali najveći problemi s kojima se suočava ovo javno preduzeće, kao i šta se planira uraditi u narednom periodu da bi se poboljšalo poslovanje, ali i kvalitet usluga koje pruža Gras da bi građanima i građankama bile pružene najbolje usluge po pitanju javnog prevoza.

 

Neka ranija istraživanja CCI pokazala su da javna preduzeća u Bosni i Hercegovini ne posluju transparentno, da nedostaje odgovornosti za rezultate poslovanja javnih preduzeća, kao i kontrola nad poslovanjem javnih preduzeća, a uticaj politike dodatno usložnjava situaciju kada su u pitanju javna preduzeća. Jedan ovakav slučaj javnog preduzeća je Gras Sarajevo.

 

“Kantonalno javno preduzeće GRAS počevši od 2000. godine u kontinuitetu posluje s gubitkom. iskazani gubici su se samo povremeno i djelomično pokrivali novčanim sredstvima osnivača, te se gubitak akumulirao. Počevši od 2012. godine akumulirani gubitak premašuje vrijednost kapitala.“ Emina Ćatić, projekt koordinator CCI.

 

“Preduzeće je išlo svake godine u minus i kada dođemo u situaciju da godišnji gubitak od 11 miliona i 400 kažemo da je dobar. Bilo je trenutaka kada je taj godišnji gubitak bio 15 do 20 miliona KM.“ –  kaže v.d. direktor Grasa Sarajevo, Senad Mujagić.

 

„Mi smo u periodu tranzicije, o kojoj govorimo od 1996. godine, stalno bili pod pritiskom kako trebamo izvršiti privatizaciju javnih preduzeća, ali danas je jasno da trebamo da imamo javna preduzeća od javnog interesa među kojima je i Gras.“ kazala je  profesorica Ekonomskog fakulteta UNSA, Hatidža Jahić.

 

Ono što je jako bitno, s ekonomskog aspekta vezano za Gras, je ogroman dug prema državi. Kako je moguće da su bez transparentnosti i bez adekvatne kontrole došli do toga da su ekonomski pokazatelji nepovoljni po svim svojim referentnim vrijednostima? Kako je moguće da je Gras dužan državi kroz PDV i doprinose na plaće?“ – zaključuje Hatidža Jahić.

 

Ministar saobraćaja Kantona Sarajevo, Adnan Šteta, kazao je da javni prevoz nije profitabilna grana nigdje u svijetu, te dodao da javni prijevoz svugdje opstaje na ime subvencija.

 

“Posebno kada pričamo o preduzeću koje radi uslugu javnog prevoza. Da mi pričamo o nekom drugom preduzeću koje radi neku drugu uslugu gdje vi možete napraviti neke 'blic alternative' tome, možda bi se neke stvari mogle presjeći na neki drugi način.“

– zaključuje Adnan Šteta.

Hatidža Jahić bez obzira na sve smatra da Gras ipak ima perspektivu.

 

“Moramo raditi na modernizaciji i digitalizaciji. Na taj način ćemo unaprijediti poslovanje, biti efikasniji u poslovanju i smanjiti troškove. Smanjivanjem troškova možemo dalje.“ – zaključuje Jahić.

 

Kako je kazano na Forumu, preduzeće Gras, od 2000. godine, posluje u kontinuitetu s gubitkom. Zvanični podaci pokazuju da je zaključno sa 2020. godinom, akumulirani gubitak iznosio oko 330 miliona maraka, odnosno da je gubitak veći od kapitala. Najveći dug je prema Poreskoj upravi Federacije oko 102 miliona, te prema Upravi za indirektno oporezivanje oko 35 miliona maraka. Što znači da je većina preduzeća pod hipotekom od strane poreskih organa.  

Federalni radio GRAS CCI
sport Federalni radio
0 27.03.2024 23:22
Vijesti u 22 Federalni radio
0 27.03.2024 21:42
Vijesti u 17 Federalni radio
0 27.03.2024 17:56
sport Federalni radio
0 27.03.2024 17:55
sport Federalni radio
0 24.03.2024 23:10
Vijesti u 22 Federalni radio
0 24.03.2024 22:20