Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • captions off, selected

      Sve pjesme – Milorad Pejić

      **

      Dobro je čitati ... čitati poeziju, ujezgrenu u prostornosti, preciznu u izričaju, ali i dovoljno prohodnu i nedovršenu da uvijek poneki versi/pisma ostanu neposlani

      **

      Knjiga “Sve pjesme” Milorada Pejića objedinjuje pet pjesničkih naslova  - “Vaza za biljku krin”, “Oči ključaonica”, “Hyperborea”, “Treći život” i “Istinite priče”. Poezija nastajala desetljećima, objavljivana u pojedinačnim zbirkama, a od nedavno – sve pjesme između dvije korice. Knjigu „Sve pjesme“ objavila je Izdavačka kuća Buybook, Sarajevo, a promovirana je i na Međunarodnom festivalu književnosti Bookstan, jula 2024.godine. Za svoju prvu zbirku poezije „Vaza za biljku krin“, Milorad Pejić dobio je Nagradu Trebinjskih večeri poezije za najbolju prvu knjigu poezije, 1986.godine. Mnogo godina kasnije, 2012.godine, dodijeljena mu je Nagrada Slovo Makovo - Mak Dizdar - Nagrada Grada Sarajeva za najbolje poetsko djelo objavljeno na bosanskom, crnogorskom, hrvatskom i srpskom jeziku. Pejićeve su pjesme „komadi života, rezovi iz putopisnih premisa, uvijek povezane s realnošću; on ispisuje gorke, jetke rečenice, poetske slike, začudne metafore, miješa klasični postupak s modernim elementima“ – kazao je za Pejićevu knjigu “Hyperborea“, hrvatski pjesnik i kritičar Tonko Maroević.

       

      **

      Ono što nam knjiga „Sve pjesme“ Milorada Pejića, nudi jeste seciranje stvarnosti, snova i sjećanja u malim slikama, pripovijedanje o različitim periodima života, različitim ljudima – umjetnicima i onima koji to nisu – o životu u izmještenosti... Stihove odlikuje komunikativnost, preciznost jezičkog izraza u iznošenju misli ili slika. I to je prisutno kroz sve zbirke. – napisala je književna kritičarka Ivana Golijanin.

      Novinar i kritičar Đorđe Krajišnik na stranicama lista „Oslobođenje“, između ostalog piše  – „Poezija Milorada Pejića spada u onu kategoriju književnih izraza sa kakvima se ne susrećemo često u poeziji ovog jezika, te kao takva predstavlja istinsko otkriće za svakoga ko poeziju razumije i zna šta su njeni suštinski kvaliteti. Sa iskustvom egzila koji ga je odijelio od ovog prostora i jezika, Pejić se sada objedinjenom knjigom svog stvaralaštva vraća u ovaj jezik i kulturu na velika vrata, kao pjesnik koga nije moguće zaobići ni u kom smislu. Odjek njegove poetike odlikuje se jezikom iznimno autentičnim i podešenim od prve do posljednje knjige. Ono što jeste posebno dojmljivo kada su u pitanju “Sve pjesme” jeste činjenica da je pjesnički ton u svim knjigama prepoznatljiv i nepromijenjen. Iako su se autorski registri mijenjali počevši od “Vaze za biljku krin”, pa sve do “Istinitih priča”, Pejić, bez obzira na široki vremenski raspon između njegovih knjiga, na čudesan način zadržava konzistentnost vlastitog izraza, svojevrsnu blagost i zagledanost u duboko biće poezije. Ništa kod ovog pjesnika nije podređeno imperativu stvaranja po svaku cijenu, posrijedi je pjesničko djelo koje nastaje iz nutarnje potrebe da se progovori, da se šapatom i nježnošću pjeva o svijetu ma kakav on bio. Da se u jeziku, toj kuli od pijeska, dodirne ono najviše moguće... Ta blagost i intiman izraz, koji je naizgled eskapistički zagledan, a zapravo tako životno utemeljen u egzistenciji i njenim potresima, kod Pejića su prisutni u cijelom njegovom pjesničkom opusu. On poeziju, očevidno je, doživljava kao osjećaj beskrajne slobode, bez bilo kakvog moranja i pritiska. To je osjećanje života u najsenzualnijim podražajima koje zahvata u široke kosmičke daljine, u autentičan i univerzalan pogled na bivanje. Samoća, melanholija, ono što je sebi okrenuto, samozatajno, istinsko, koje nigdje ne žuri i nigdje ne može zakasniti. Pitanja ljubavi i smrti, transponovana u kolorit prirode i njenih prisutnosti u čovjekovom životu kod ovog pjesnika dobijaju najuzvišeniji svoj oblik.

       

      **

      Milorad Pejić rođen je 1960.godine u Tuzli. Završio je ekonomski fakultet u Sarajevu i do ljeta 1992.godine živio je sretno u svojoj Tuzli. Od tog ljeta živi u Švedskoj. Pjesnik Stevan Tontić poeziju Milorada Pejića uvrstio je u Antologiju Novijeg pjesništva Bosne i Hercegovine. Urednik knjige „Sve pjesme“ Semezdin Mehmedinović, između ostalog, zapisao je –„Pri kraju sam i kao pjesnik i kao čovjek!“ Ovim stihom počinje posljednja pjesma u ovoj knjizi koja između svojih korica okuplja sve što je Milorad Pejić napisao od ranih osamdesetih godina do danas. „Sve pjesme“ tako predstavljaju podvlačenje crte pod jedan fascinantni život i opus koji je ovdašnjim čitaocima gotovo nepoznat... Zanimljivo je kako je kroz sva desetljeća koja su prošla, pjesnik sačuvao isti glas. Utišan, precizan u izrazu, Pejić je buku svijeta prevodio u svoj šapat. Jedinstven je način na koji se naša novija povijest utisnula u ove stihove. Istovremeno, ovo je poezija egzila i izmještenosti. Važna knjiga. I paradoksalna, jer ona otkriva malo poznatog pisca koji je, zapravo, jedan od najznačajnijih pjesnika našeg jezika!

       

      **

      LAŽ

      Prije trideset godina odoljeli smo laži o tome
      da smo se, braća Sloveni, sami od sebe, bez ičije
      preporuke, ubijali međusobno do besvijesti.
      Ista takva laž da plavooki Sergiy i plavooki
      Cергей ubijaju jedаn drugog po ničijoj narudžbi
      prolazi lakše danas i ne čudi da sam ostao gotovo
      sâm, poput čokota vinove loze između dva
      blatnjava traga tenkovskih gusjenica.

      Imao bih i ja šta izgubiti (pumpam još uvijek
      zadnju kap krvi u posljednje zrno saznanja)
      i mogao bih se i ja (kao i Česlav) zapadnom
      vjetru prikloniti, ali ne volim način na koji duva.
      Nerviraju me nagli prelazi sa umilnog tepanja
      na urlikanje zvijeri, sa urlikanja zvijeri na cviljenje odškrinutih vrata… Liči mi sve to na pokrštavanje, od svih paktova stalno poturanje pod nos križa najperfidnijeg trojstva: nagrade, kazne i izdaje. Našao bih i ja izgovor i primio jednoumlje
      kad bi u samom činu predaje bilo imalo duha,
      nečeg filmski brutalnog, kao kad recimo pljačkaš
      banke ulazi da podigne sav novac i na molbu
      ljubazne kasirke da se legitimiše otkopča šapatom
      i raširi malko krilo mantila da pokaže punomoć:
      pušku skraćene cijevi.

       

       

       

      BUĐENJE

      U gluho doba noći probudi me
      buncanje: glasovi iz tvoga sna.
      Primirim se i slušam šta sanjaš.
      Pomalo me je stid kao da otvaram
      i čitam tuđa pisma.

       

      RUEGYLET 

      Tražili smo, nalazili i gubili.
      Zato nas je i uplašila neočekivana radost
      ulaska u posjed polutrulog ambara na jasnoj
      poljani uz jezero Ruegylet. Daleko od
      predrasuda, zabrana i opomena, sjeli smo,
      najzad nevidljivi, na ruševinu kamenog
      zida. Hipnotisani podrigivanjem potoka i
      dvotaktnim motorom bumbara nismo čuli
      kad se na drumu zaustavio oblak prašine.
      Iz mitraljeskog gnijezda Wehrmachtove
      trokolice iskočila je Kondoliza. Tetovirana
      na mišici bijelo po crnom i sa alkom na
      jeziku, sišla je da nam se obrati:

      “Eto vam solidnih temelja za razgrađivati
      ali se ne zavaravajte: ne postoji prijateljstvo
      bez razloga! Možete sijati i žeti, i zatvarati
      pred mrak i ispuštati u zoru kokoši. Imajte
      i kera, poslušnog kao nacija, koji šara i
      zapišava uokolo a na prvi zvižduk stušti se
      nazad do porcije, tačno uz nogu onom ko
      u tom času drži uzicu… Zadržite i ono u
      hrastovu trupcu izdubljeno korito u kojem
      se šure prasad ujutro i kupaju djeca uveče,
      ali zapamtite: niste neprimjetni i nikad se
      nećete sasvim stopiti sa krajolikom!
      Ne puštajte preduboko korijenje!
      I grob ovdje da kopaš zalaziš u tuđe.“



      USPOMENE

      Kada se praznih šaka vraćaju iz pustinje
      Gobi golovrati lešinari kljucaju i razvlače
      kosti davno potrošenih strvina dok konačno
      ne zavaraju glad.

      U svakodnevnim danima dolazimo kući
      umorni. Kao u filmu gluvonijemom nemamo
      šta ispričati. Poput ukletih ptičurina iz pustinje
      Gobi, slijećemo u parovima na lešine godina.
      Prebiremo i čeprkamo po uspomenama,
      dok se riječi konačno ne vrate.



      FRANK

      Jednog se proljetnog vikenda zauzeh da čuvam
      Franka. Dovoljno bješe da ga hranim i povremeno
      izvodim u šetnju. Ogroman je i jak ali, mlad
      i neiskusan, ne uočava razliku između mačke i zeca.
      Takva vrsta neznanja može da pričeka pa sam ga
      učio dok hodamo da raspoznaje zle i dobre ljude.
      Na zavoju gdje otpadne vode ulaze i gase puls
      rječice Höje naišao sam na čovjeka s gȑbom
      knjiga na leđima i oreolom sveca u rancu.
      Znali smo jedan za drugog ali se nikad ranije
      nismo sreli i rekoh Franku: „Omiriši Refika,
      čuvara behara, i uzmi ga za prijatelja!“

       


      TAJNA

      Otkad mi povjeriše tajnu na čuvanje
      sam sebe ne prepoznajem. Sam sebi
      više ne vjerujem. Svaku riječ dugo
      žvačem prije no što je izgovorim.

      Noću budan spavam u strahu da ni tebi
      kraj koje ležim tajnu u snu ne odam.
      Ujutro, za kafom, mjerim te Kafkinim
      pogledom. Jedino sa psom i s mačkama
      ko čovjek razgovaram.

       

       

      KORAK

      Kad sam se u prethodnoj knjizi bavio pitanjem
      početka znanja uzeo sam za primjer moju unuku
      Teu koja sa svoje dvije godine izlazi u gumenim
      čizmama u vrt iza kuće da gazi blato proljeća.
      U međuvremenu, dok sam brinuo šta će biti sa
      svijetom kad ga ostavim samog, ispiljila se u njega
      i moja druga unuka. 

      Sa svojih deset mjeseci, pošto još ne hoda i ne govori,
      ona nije ličnost ali vrijedno radi na tome gurajući
      po sobi drvena kolica natovarena Šekspirovim
      sabranim djelima, najdebljom u kući knjigom od 1560
      strana, da joj koči i otežava.

      Poslije dugog mraka, kao iz krompira u trapu, klija iz
      mene nova radost i neki me iz dubine glas umiruje:
      „Ne boj se za nju!“ Jer, kad se nakupi bijesa, Ebba
      se vraća u svoj element, spušta se i puže nezadrživo
      prema meni, nišaneći pravo u mozak. Dva zuba
      i nijedna riječ, poput sudnjeg dana. 

       

      **

      PRIJATELJI U SVEMIRU

      Oni koje znam ostarjeli su, raseljeni prijatelji.
      Rđa snijeg u Švedskoj, sa druge strane globusa
      sitne elektronske poruke: ili jest požar il` nije
      požar. Nijedna vijest nije vijest, sve su već čuli
      moji umorni prijatelji.

      Jedino je uspomena novost za koju još imamo
      radoznalosti. Uspomenama prilazimo bez sumnje,
      ali pažljivo. Kao kad smo u našoj ulici učili
      zalutalu mačku, crnu sa bijelim šapama, da jede
      iz ruke. Mada gladna, prvo bi omirisala prstenje.



       


      OTKRIĆA

      Novine čitam dok su još hladne, tek donešene
      spolja, sa minus dvadeset sedam. Od jutrošnjih
      listova pamtim samo jedan samohran članak:
      među reklame i božićne čestitke, kao recept
      za brzi kolač, utrpan spisak naučnih dostignuća
      2003. Pronađeno je staklo koje prelama svjetlost
      pod negativnim uglom.

      Sretni su oni kojih se ovo ne tiče, čija tijela
      uvijek nalaze put natrag, iz svakog zrcala.
      Supruga direktora kompanije za kupoprodaju
      nekretnina spušta češalj i zadiže malo grudi
      prije nego krene na svečanu večeru bridžkluba.

      Samo su četiri procenta Svemira u kojem stanuješ
      normalna materija: zvijezde, brda i automobili.
      Sve je ostalo crna masa i mračna energija.
      Miran je onaj koji ne zna. Taksista što prodaje
      minute čekajući suprugu direktora kompanije
      za kupoprodaju nekretnina. Njegov život u 13
      milijardi godina starom Univerzumu nije ni jedan
      jedini treptaj. Nije ništa.

       

      **

      Odabrala i uredila – Selma Dizdar

      Ton-majstor – Šerkan Cakić

      Foto – Selma Dizdar

       

      Milorad Pejić Čitamo knjige
      Irma Bejdić Čitamo knjige
      0 16.02.2025 14:49
      Mirza Pinjić Čitamo knjige
      0 08.02.2025 20:40
      Dragana Tomašević Čitamo knjige
      0 18.01.2025 11:51
      Emana Tabaković Čitamo knjige
      0 18.01.2025 11:49
      Čitamo knjige Almin Kaplan
      0 20.12.2024 22:10
      Melida Travančić Čitamo knjige
      0 15.12.2024 19:19