videoprilog Damire Ibranović (Svijet)

Saobraćaj na ulicama Pekinga: Haos ili organizovani haos?

Neki su bili tamo, a neki su samo gledali na televiziji ili na internetu kako izgleda saobraćaj u Indiji – potpuni haos, bez pravila. Ako u istom kontekstu pomislimo na drugu najmnogoljudniju državu na svijetu Kinu, prvo što će nam pasti na pamet je da je situacija barem slična. No, nije baš tako. Ili jeste, ali samo na prvu.

Kao što se može pretpostaviti, u gradu u kojem živi više od 21 milion stanovnika, pusta ulica je izuzetno rijedak prizor. Ogroman broj vozila je na sve strane i na prvi pogled konstantno prave apsolutni haos. Kada se prvi put nađete na ulicama Pekinga, zapitaćete se postoje li uopšte pravila u saobraćaju i kako da tu preživite kao pješak, li još gore kao biciklista. No, kroz samo nekoliko dana shvatite da pravila postoje, da sve teče besprijekorno i onda se počnete pitati  kako to da su nesreće izuzeto rijetke, da skoro niko ne trubi i ne galami kroz otvoren prozor. Pogotovo, ako ste s Balkana.

Jia Dan je studentica iz Pekinga, s kojom smo razgovarali o razlozima ovog, recimo, fenomena. “Mislim da je gradski saobraćajni sistem u Pekingu relativno dobro razvijen. Uključuje brze vozove, autobuse, metro, mopede i bicikle za iznajmljivanje. Na primjer, čak i bez automobila, vrlo mi je zgodno putovati bilo gdje u Pekingu. Metro pokriva gotovo sva područja, tako da za veće udaljenosti najčešće koristim ovu opciju, a za kraće rute mnogi od nas koriste bicikle”, kaže simpatična Dan.

Neizbježno je, ako ste stranac, ne uporediti stanje na cestama kineske prijestolnice s onima kod kuće.

“Rekao bih, žargonski, da je saobraćaj u Pekingu, organizovani haos. U poređenju sa saobraćajem u mojoj zemlji, u Dominikanskoj Republici, koji mogu slobodno definisati kao džunglu, u Pekingu su saobraćajne nesreće izuzetno rijetke, kazao nam je novinar iz te zemlje Paul Mathiasen i dodao da otkako je došao u Peking prije mjesec, nije vidio da se desila niti jedna. “Ima zastoja, ima ljutitih vozača, ali je sve nekako fluidno”, primijetio je Mathiasen.

Kako je moguć “fluidan” saobraćaj u gradu sa 21 milionom stanovnika?

Glavne prometnice su izuzetno široke, dio koji prolazi pored čuvenog Tijananmen trga i zgrade Kongresa ima čak 14 traka. Pisano ili nepisano pravilo je da biciklisti imaju prednost u odnosu na pješake, a često se može vidjeti i da se automobili zaustavljaju kako bi propustili bicikliste ili vozače mopeda. Oko 300 hiljada bicikala svakodnevo se vozi ulicama, a ako ste turista ili ne posjedujete vlastito, uvijek možete iznamiti na punktovima koji se nalaze posvuda i platiti preko mobilne aplikacije svega 1-2 marke za prosječnu vožnju. Popularizacija prevoza biciklima dio je napora gradskih vlasti da smanje zageđenje vazduha. Ova opcija je izbor broj jedan i za armenkog novinara kojeg smo upoznali na ulicama Pekinga.

“Moj savjet, kao nekoga ko je nedavno stigao u Peking, najbolja stvar je korištenje bicikla za prevoz. Uvijek je na dohvat ruke, platite preko svog mobitela, i također je odličan način za istražiti grad. Mislim da gradske vlasti u Pekingu rade odličan posao na regulaciji saobraćaja, pogotovo ako uzmemo u obzir broj stanovnika. Istina, postoje gužve tokom špice, ali sam očekivao da budu mnogo veće”, stav je Stepana Kočarjana iz Jerevana.

Električni automobili kao Vladine mjere

“Jedna tema koja je veoma važna su električna vozila koja doprinose manjem zagađenju i smanjuju buku u gradu, iznenađen sam da s ulica ne dopiru zvuci automotora. Grad je mnogo mirniji zahvaljuući tome, za razliku od Santo Dominga gdje ne možete ni zamisliti buku koji stvaraju brojni automobili i motori. Moj zaključak, nakon kratkog boravka u Pekingu je da uprave mnogih drugih gradova na ovom primjeru mogu naučiti mnogo i primijeniti za regulaciju svojih saobraćajnica”, ovim riječima započeo je naš kolega iz Dominikanske Republike razgovor o velikom broju električnih automobila u Pekingu.

Možete ih prepoznati po zelenim registarskim tablicama i skoro bešumnom kretnju. Rast broja ovakvih automobila je rezultat plana državne vlade za smanjenje zagađenja vazduha, budući da je Peking jedan od najzagađenijih gradova na svijetu. Osim toga, proizvodnja ovog tipa automobila u Kini silovito raste – u 2023. proizvedeo ih je 9,58 miliona. Za kupce su omogućene različite olakšice – lakše dobijanje registarskih tablica, subvencije na kupovinu, smanenje poreza itd, sve s ciljem da do 2030. godine 40% automobila na cestama bude na električni pogon. Iako je fascinantno da u jednom od najvećih i najnaseljenjih gradova svijeta nema istinskog saobraćajnog haosa, uvijek ima prostora za napredak.

“S obzirom na veliku populaciju u Pekingu, tokom špice u podzemnoj željeznici zna biti velika gužva, a na cestama je i puno vozila, što otežava lak pristup odredištima. Osim toga, ogroman broj bicikala za iznamljivanje ponekad zaklanja pješačke staze, utječući tako i na izgled i estetiku grada”, opažanje je studentice jednog od pekinških univerziteta Jia Dan.

Dakle, savršen sistem ne postoji, ali onaj koji je funkcionalan za sve učesnike u saobraćaju, ocijenili bismo dobrim ocjenama. Osim mjera koje lokalne i državne vlasti poduzimaju, vrlo je važan faktor nevjerovatna karateristika kineske nacije – a to je disciplina, u svim životnim segmentima. To je vjerovatno jedan od razloga zašto stranac koji boravi u Pekingu, kao jedan od naših sagovornika, saobraćaj u ovom gradu opisuje kao organizovani haos.

federalna.ba

Peking Svijet