Poslodavci u FBiH traže jeftinije putarine: Najskuplji smo u Evropi
Visoke cijene putarina transportnim kompanijama zadaju glavobolje. Poslodavci tvrde da su najveće u Evropi, a od nadležnih traže smanjenje cijena, što bi trebalo povećati saobraćaj, ali i prihode.
Kompanija kojoj je primarna djelatnost prevoz putnika za korištenje autoceste Sarajevo – Zenica na putarine je prošli mjesec potrošila više od 21.000 KM. Na godišnjem nivou taj iznos je vrtoglavo visok.
- Za korištenje autoputa na godišnjem nivou izdvajamo oko 360.000 KM. Nemamo popusta za održavanje linija, što je u praksi u drugim zemljama primjenjivo. Nije isto kada pojedinac jednom ili dva puta koristi autoput ili neko ko obavlja svoju privrednu djelatnost i mora danas koristiti 50 puta - ističe Safudin Čengić, generalni direktor Centrotrans Eurolinesa.
Transportne firme osjetile su najbolje pandemijsku krizu u poslovanju. Uz to, izdvajanja za putarinu nisu jedina.
- Kod uvoza goriva imate akcizu, zatim imate posebne putarine 10+15 feninga za ceste i autoceste, kod registracije vozila se ponovno izdvaja za ceste i onda vam na kraju dođe putarina na autoputu koja je iznimno visoka – navodi Adnan Smailbegović, predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH.
Ekonomsko opravdanje za skupu izgradnju autoceste ne mogu biti visoke putarine. Struka upozorava da je mnogo nelogičnosti pri gradnji saobraćajnica zbog kojih bi i mnogo bogatije zemlje od nas imale finansijskih problema.
- Mi ne povezujemo dva najveća industrijska centra Tuzlu i Sarajevo. Autocestu probijamo kroz planine, preko rijeka, što su enormni troškovi. Javno preduzeće Autoceste ne može svoj neefikasan rad kompezirati kroz visoke cijene putarina. S realnim cijenama prilagođenim okruženju mislim da bi se i oni natjerali da pronađu unutrašnje rezerve – smatra ekonomski analitičar Damir Bećirović.
A iz Autocesta Federacije zahtjeve za smanjenjem putarina ne smatraju opravdanim i preporučuju korištenje elektronske naplate:
“Cijena po pređenom kilometru je cca 11 feninga po km sa PDV-om i kao takva spada u najniže u regionu. Važno je napomenuti da je u proteklim godinama nekoliko puta dolazilo do poskupljenja putarine u zemljama regiona, što kod nas nije slučaj. JP Autoceste FBiH od svog osnutka akcent stavlja na elektronsku naplatu cestarine i svojim korisnicima dodjeljuje bonus od 20% na svaku dopunu.”
Iz resornog ministarstva kratak odgovor. Na konkretniji ćemo sačekati: “S obzirom na to da je trenutno kolektivni godišnji odmor do 20. 8. 2021. godine, nismo u mogućnosti obezbijediti sagovornika za navedenu tematiku.”
Zbog visokih putarina prevoznici su primorani saobraćati alternativnim cestama, što ne samo da produžava transport nego i pričinjava štetu - vozilima, ali i cestama. Poslodavci od nadležnih za korištenje autoceste traže smanjenje putarina do 25 posto i primjenu evropskog modela prikupljanja dadžbina.
- Ako imate vozilo sa ECO 6 motorom, putarina je smanjena za 25 posto. Na svaki način vas stimulišu da biste zaštitili čovjekovu okolinu, a što više koristili putnu mrežu, koja je i izgrađena da se maksimalno koristi – navodi Čengić.
Smanjenje cijena putarina dovelo bi direktno do povećanja prometa a indirektno do poboljšanja poslovnog ambijenta. Što je osnovni preduslov za privlačenje potrebnih investicija i nova zapošljavanja.
federalna.ba