Luksemburg, Malta i Austrija imaju najpovoljniji javni prijevoz u Evropi
(Izvor: Ilustracija/Euronews)

Luksemburg, Malta i Austrija imaju najpovoljniji javni prijevoz u Evropi

Luksemburg, Malta i Austrija imaju najpovoljniji javni prijevoz u Europi.

Slovenija i Ljubljana su među 30 zemalja, odnosno gradova na 14. mjestu, prema Greenpeaceovoj analizi srednje i istočne Evrope.

Greenpeace je pozvao zemlje da uvedu povoljne karte za javni prijevoz, a Evropsku komisiju da to omogući.

"Svrha poziva je uvođenje jedinstvene klimatske karte koja bi vrijedila u cijeloj Evropi", poručuju iz Greenpeacea, napominjući da su istraživanja pokazala da je javni prijevoz u mnogim zemljama preskup.

Pristupačan javni prijevoz najbrži je način rješavanja krize troškova života i klimatske krize, ističu.

Na ljestvici su iza tri najbolje zemlje bile Njemačka, Kipar, Španija, Švicarska, Mađarska, Nizozemska, Estonija, Češka, Belgija i Irska. Luksemburg je dobio svih mogućih 100 bodova, a ispred Slovenije koja je dobila 18 bodova. Bugarska je posljednja s nula bodova, a slijede Grčka i Hrvatska s po dva boda.

Među gradovima, Tallinn, Luxembourg i Valletta najbolje su prošli u pogledu pristupačnosti javnog prijevoza, osvojivši sve moguće bodove. Slijede Prag, Bratislava, Madrid, Rim, Beč, Atena, Sofija, Nikozija, Varšava, Bruxelles i Ljubljana sa 79,8 bodova. Posljednja tri mjesta su Amsterdam, London i Dublin, koji su dobili 48, odnosno 40 i 36 bodova.

Prema analizi, Dublin, Pariz i Amsterdam su najskuplji gradovi u EU za javni prijevoz, jer tamo cijena dugoročnih karata po punoj cijeni prelazi 2,25 eura po danu.

Izuzev Luksemburga, Tallinna i Vallette, gdje je javni prijevoz besplatan, trenutno su najjeftinije mjesečne ili godišnje karte u Pragu, Bratislavi, Rimu, Beču i privremeno u Madridu, budući da nakon korekcije razine cijena karte u tim mjestima koštaju 0,85 eura ili manje dnevno, navodi Greenpeace.

Karte za javni prijevoz u EU oporezuju se u prosjeku 11 posto PDV-om, što je više od mnogih drugih osnovnih usluga i potrepština. Sedam članica EU trenutno oporezuje javni prijevoz na isti način kao nakit ili luksuzne satove. Istodobno je PDV na prekogranične zrakoplovne karte u EU jednak nuli, zbog čega je cijena prijevoza koji zagađuje okoliš niska, a prijevoz prihvatljiv za klimu ostaje skup, upozorila je organizacija.

Jednostavni i pristupačni sustavi prodaje karata trebali bi biti uspostavljeni diljem Evrope. Uvođenje jednostavnih i pristupačnih cijena prijevoza primjenjivih na sva sredstva javnog gradskog prijevoza pitanje je socijalne pravde i ključno je za smanjenje ovisnosti o fosilnim gorivima, poboljšanje kvalitete okoliša i borbu protiv klimatskih promjena. To je ujedno i najbrži mogući način da se situacija popravi, jer bi se to moglo postići u roku od nekoliko tjedana, naveli su.

"Klimatske karte za sve u EU mogle bi smanjiti emisije CO2 za 25 milijuna tona, što je jednako svim emisijama u Latviji i Litvi. To bi se dogodilo kada bi se samo pet posto putovanja automobilom prebacilo na javni prijevoz diljem EU-a," ilustrirali su.

Za njihovo financiranje, navode u organizaciji, postoje rješenja poput poreza na dobit tvrtki koje koriste fosilna goriva, poreza na kerozin ili uvođenje PDV-a na međunarodne zrakoplovne karte. Prelaskom na javni prijevoz smanjili bi se troškovi koje automobili uzrokuju nesrećama i negativnim utjecajima na zdravlje i okoliš.

Stručnjak za promet za Greenpeaceovu kampanju "Mobilnost za sve" Herwig Schuster podsjetio je da milioni ljudi ovise o autobusima, tramvajima i vozovima kako bi došli na posao, u školu, sastali se sa svojim porodicama i prijateljima te sudjelovali u društvu na održiv način.

"Vlade moraju uvesti jednostavne i pristupačne klimatske karte za javni prijevoz, smanjiti troškove ljudi i smanjiti potrošnju nafte, što vodi naš planet u klimatsku katastrofu", rekao je.

federalna.ba/AA

 
javni prijevoz EU