Zamrock se vraća: Kako zvuk 70-ih ponovo osvaja svijet

Zamrock se vraća: Kako zvuk 70-ih ponovo osvaja svijet
(Izvor: BBC/Now-Again Records)

Umjetnici i ljubitelji muzike iz cijelog svijeta posljednjih godina ponovo otkrivaju zvuk Zambije iz 1970-ih – poznat kao Zamrock – a sada ga prihvata jedna od najvećih zvijezda zemlje, nadajući se da će mu dati svjež, novi zaokret.

Prilikom stvaranja svog trećeg studijskog albuma, Sampa the Great se okrenula ovom snažnom, ali kratkotrajnom muzičkom pokretu koji je prije više od 50 godina zapalio njenu zemlju rođenja.

„Tražili smo zvuk i glas koji su toliko postkolonijalni. A Zamrock je bio taj zvuk – taj zvuk nove slobode, taj zvuk hrabrosti,“ rekla je BBC-u reperka rođena u Zambiji, a odrasla u Bocvani, koja je nastupala na mjestima poput Glastonburyja, Coachelle i Sydney Opera House.

Zamrock – sa svojim uzbudljivim spojem psihodeličnog rocka i tradicionalnih zambijskih zvukova – pojavljuje se u pjesmi „Can't Hold Us“, prvom singlu koji će biti objavljen sa Sampinog nadolazećeg albuma.

Fuzz gitare vode pjesmu naprijed, dok 32-godišnja Sampa, punim imenom Sampa Tembo, odvažno repa: „Nemaju hrabrosti da se mjere s mojim umijećem.“

Zamrock: U prašnjavim kutijama prošlosti

I nije jedina savremena umjetnica koja je kopala po prašnjavim kutijama Zamrocka. U proteklih nekoliko godina američki hitmejkari Travis Scott, Yves Tumour i Tyler, the Creator su koristili dijelove pjesama sastava Ngozi Family, Amanaz i WITCH – svi popularni bendovi u zenitu Zamrocka 1970-ih.

Zamrock je zapravo muzički žanr iz Zambije iz 1970-ih, koji predstavlja mješavinu psihodeličnog rocka, funka i tradicionalnih zambijskih ritmova.

Zamrock se također može čuti i na malim ekranima. HBO-ove serije o superherojima „Watchmen“ i Emmyjem nagrađeni „Ted Lasso“ ubacuju zvuk iz ovog žanra u svoje soundtrackove.

Radi se o neočekivanom preporodu, posebno s obzirom na to da Zamrock u svom zlatnom periodu zapravo nikada nije napustio afrički kontinent.

Sampa the Great misli da će Zamrockov ponovni uspon biti "ogroman"

Pojava i razvoj Zamrocka

Pokret Zamrock pojavio se 1970-ih, u Zambiji koja se ne tako davno oslobodila britanskih kolonizatora. Zemlja je uživala u ekonomskom prosperitetu, a predsjednik Kenneth Kaunda je provodio politiku „Zambija na prvom mjestu“, što je, između ostalog, značilo da 95% muzike koju puštaju radio stanice mora biti zambijskog porijekla.

Postavljeni su temelji da mladi kreativci izgrade hrabar zambijski muzički identitet.

„Bili smo pod utjecajem rock bendova poput Deep Purplea, Grand Funk Railroada, Led Zeppelina, Jimi Hendrixa, Jamesa Browna,“ kaže Emmanuel Chanda, frontmen WITCH-a, poznatiji kao Jagari, po uzoru na Micka Jaggera.

„Ali mi smo Afrikanci. Željeli smo svirati kao ti rock bendovi, ali afrički aspekt je također govorio: ‘Ne možeš me ostaviti iza sebe.’“

Zamrock u zenitu

1970-ih, zambijski studiji za snimanje bili su primitivni i industrija snimanja nije bila razvijena. Ipak, Zamrock je cvjetao.

Muzičari su upotpunjavali pozornice zvonastim hlačama, cipelama na platformu  i šarenim trakama za glavu. WITCH, akronim za „We Intend To Cause Havoc“ (Namjeravamo Prouzrokovati Haos), opravdao je svoje ime, dok su fanovi stajali ispred rasprodanih prostora, nadajući se da će pratiti maratonske nastupe koji su ponekad trajali od 19:00 do 02:00.

„To što su miješali tradicionalnu muziku sa psihodeličnim rockom u konzervativnoj zemlji… i što su to mogli raditi i biti glasni u tome – bilo je vrlo hrabro u 70-ima, a kamoli sada,“ kaže Sampa – koja je bila oduševljena kada je nedavno otkrila da je njen ujak, „Groovy“ George Kunda, bio osnivač WITCH-a.

Pad Zamrocka

Ali, uprkos svom utjecaju, Zamrock nije mogao trajati. Žanr se raspao nakon otprilike decenije, kada je Zambiju pogodila serija kriza. Cijena bakra, glavnog izvoznog proizvoda zemlje, drastično je pala, što je dovelo do ekonomskog pada koji je smanjio mogućnost turneja, snimanja i kupovine muzike.

Muzička piraterija također je pogodila Zamrockere, jer su pirati zarađivali kopiranjem i prodajom njihove muzike.

Od 1980-ih, zemlja je teško pogođena HIV/AIDS krizom, koja je odnijela živote mnogih muzičara. Pet osnivača WITCH-a umrlo je od AIDS-a.

Zamrock je desetljećima ležao uspavan. Njegovi preživjeli osnivači vratili su se civilnom životu – Jagari je otišao raditi u rudnike kako bi izdržavao svoju porodicu.

Tyler, the Creator imao je pohvale za zamrockov sastav Ngozi Family, koji je ubacio u svoj singl "Noid" iz 2024. 

Oživljavanje žanra

Početkom 2010-ih, kolekcionari ploča na Zapadu otkrili afrički muzički žanr Zamrock.

Američka izdavačka kuća Now-Again Records odigrala je značajnu ulogu u njegovom oživljavanju, pronalazeći i ponovo izdajući albume nekih od najvećih imena te muzike.

„Nisam bio siguran ima li ovo tržište. Bio sam samo siguran da je jako cool,“ rekao je za BBC- šef izdavačke kuće Now-Again, Eothen „Egon“ Alapatt.

„Pomislio sam: ‘Ako me ovo zanima, vjerovatno ima i drugih koji su znatiželjni.’“

Entuzijasti vinila pohitali su kupovati originalne Zamrock ploče, kojih postoji vrlo malo, a njihova vrijednost je prirodno porasla.

„Počeo sam dobijati mnogo zahtjeva za originalne Zamrock ploče i nisam shvatao zašto su ljudi toliko zainteresovani,“ kaže Duncan Sodala, ljubitelj Zamrocka i vlasnik prodavnice ploča Time Machine u glavnom gradu Zambije, Lusaki.

Gospodin Sodala je otišao na internet i bio je „šokiran“ kada je otkrio da se ploče iz 1970-ih prodaju za između 100 i 1.000 dolara.

Povratak WITCH-a

2011. godine, Now-Again Records je objavio kompilaciju muzike WITCH-a. Nastali interes doveo je do ponovnog okupljanja benda, sa Jagariem i Patrickom Mwondelom iz starih dana WITCH-a, te nekoliko mlađih evropskih muzičara.

Od tada, WITCH je objavio dva albuma, bio predmet dokumentarca, nastupio na legendarnom festivalu Glastonbury i turneja izvan Afrike – što originalni bend nikada nije uspio ostvariti.

„To je kao novi životni početak koji nisam očekivao u svojoj poodmakloj dobi,“ kaže 74-godišnji Jagari tokom poziva iz Novog Zelanda, posljednje stanice WITCH-ove svjetske turneje 2025. godine.

„U Minhenu je bilo crowd surfinga, što nikada prije nisam radio.“

Iako je Jagari oduševljen drugom šansom da svira Zamrock, nove prilike ga podsjećaju na nedostajuće članove benda.

„Ponekad poželim da je cijeli bend, originalna postava, tu da pokaže kako je bilo na početku,“ kaže.

Publika na WITCH nastupima, koju čine fanovi svih generacija, dokaz je svježe privlačnosti Zamrocka.

Jagari i nova postava benda WITCH nastupili su na fsetivalu Glasstnobury ranije ove godine

Zamrock u očima novih umjetnika

I ostali Zamrock bendovi također su ponovo otkriveni – Tyler, the Creator, koji je iskoristio pjesmu „45,000 Volts“ od Ngozi Family na svom singlu „Noid“ iz 2024., nazvao je bend „nevjerovatnim“.

„Cijela zemlja je radila zaista, zaista dobru muziku,“ rekao je popularnom intervjuistu Nardwuaru.

Poznati hip-hop producent Madlib i Mike D iz Beastie Boysa također su izrazili divljenje žanru, dok je Third Man Records, izdavačka kuća koju suvlasnički vodi blues-rocker Jack White, objavila snimak uživo muzike WITCH-a.

Egon smatra da je iznenadna popularnost Zamrocka rezultat njegove živahnosti. Također sugeriše da je žanr inicijalno ojačan zahvaljujući kolekcionarima ploča, budući da je mnogo njegovih pjesama na engleskom jeziku.

„Postojala je ogromna pristrasnost među kolekcionarima rock muzike iz cijelog svijeta prema muzici na maternjem jeziku zemlje u kojoj je nastala,“ kaže.

Sodala, s druge strane, smatra da su novi fanovi Zamrocka privučeni „nevinošću“ muzike.

„Mislim da ljudi slušaju i osjećaju koliko je iskrena,“ kaže.

Iako vlasnik prodavnice ploča pozdravlja to što zapadni umjetnici koriste dijelove Zamrocka, smatra da žanr rizikuje da bude sveden na odabrane fragmente.

„Mislim da je zbog toga umjetnica poput Sampe veoma važna – jer ne želi da [Zamrock] bude poznat samo po uzorcima,“ kaže.

„Mislim da postoji strah da, ako ne budemo glasni o porijeklu Zamrocka, možemo biti izbačeni iz priče. Što više o tome razmišljamo, to više želimo biti glasni o njegovom porijeklu.“

Iako žanrovi poput hip-hopa i R&B-a uživaju veliku popularnost u Zambiji, brojni mladi umjetnici iz zemlje – poput Stasis Prey, Vivo i Sampinog saradnika Mag 44 – također eksperimentiraju s ovim žanrom.

Restoran Bo'jangles u Lusaki pokrenuo je prije tri godine godišnji Zamrock Festival, a gradska institucija Modzi Arts osnovala je mali muzej posvećen ovom žanru.

„Nu Zamrock“ – novi val

Sampa kaže da njen nadolazeći album, koji još nema datum izlaska, spada u žanr koji ona naziva „nu Zamrock“.

Iako je već ranije eksperimentirala sa Zamrockom, ovog puta njegovi ritmovi će prožimati cijeli album, pomiješani s drugim utjecajima poput hip-hopa.

„Mislim da će Zamrockov preporod biti zaista ogroman,“ kaže.

U Novom Zelandu, Jagari je oduševljen što Sampa i njeni vršnjaci nastavljaju sa žanrom koji je on pomogao roditi.

„Vatra je zapaljena,“ kaže. „Na mlađoj generaciji je da dodaju još drva i puste da plamen gori.“

federalna.ba/BBC

afrička muzika Afrika Afrički zvuk