FMNO: Reformiranje obrazovnog sustava nije samo prioritet već i nužnost

FMNO: Reformiranje obrazovnog sustava nije samo prioritet već i nužnost

Postignuti rezultati ispod međunarodnog prosjeka, pogotovo u matematici i prirodnim naukama, potvrđuju da obrazovni proces još stavlja naglasak na usvajanje i reprodukciju faktičkog znanja, dok su funkcionalne vještine i praktična primjena naučenog često zanemareni, kazali su iz Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke (FMON), komentirajući rezultate međunarodnog istraživanja "TIMSS 2023" koji su pokazali da su dostignuća naših učenika iz matematike i prirodnih nauka ispod međunarodnog prosjeka.

Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH objavila je nedavno rezultate prema kojima su naši učenici na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih nauka 448 bodova, što BiH pozicionira ispod prosjeka TIMSS skale.

 - Postignuti rezultati ispod međunarodnog prosjeka, pogotovo u matematici i prirodnim naukama, potvrđuju da obrazovni proces još stavlja naglasak na usvajanje i reprodukciju faktičkog znanja, dok su funkcionalne vještine i praktična primjena naučenog često zanemareni – kazali su iz Ministarstva, dodavši da ovakav pristup ne priprema učenike za svakodnevne životne izazove niti za potrebe tržišta rada u 21. stoljeću.

Samo jedan posto učenika, odnosno svaki stoti, prema istraživanju TIMSS, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih nauka ne dostiže niko.

Rezultati su pokazali da učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja dostignuća iz matematike, i to Sjeverna Makedonija 474 boda, Crna Gora 477, dok su učenici iz Albanije sa 512, Slovenije sa 514 i Srbije sa 523 boda iznad prosjeka TIMSS skale.

Istraživanje je provedeno na uzorku od 3.391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola u BiH, bez sudjelovanja učenika iz Republike Srpske i ZHK-a.

Iz Ministarstva navode da već nekoliko godina provode program podrške usmjeren na razvoj funkcionalnih znanja i vještina djece predškolskog uzrasta te učenika osnovnih i srednjih škola.

Kako kažu, ovaj program nastao je kao odgovor na prepoznatu potrebu za unapređenjem kvaliteta odgoja i obrazovanja, s ciljem osposobljavanja učenika za suvremene izazove kroz primjenu inovativnih metoda rada i osiguranje odgovarajućih nastavnih sredstava.

Kroz program se kontinuirano radi na poboljšanju kvalitete nastave, posebno u prirodnim naukama, opremanjem kabineta fizike, hemije i biologije. Također, program obuhvaća nabavku informatičke opreme za jačanje digitalne i preduzetničke kompetencije, kao i didaktičke opreme koja potiče interdisciplinarni pristup učenju i poučavanju, pojašnjavaju iz Ministarstva.  

Dodaju da je glavni cilj svih aktivnosti unutar ovog programa primjena savremenih obrazovnih metoda koje omogućuju djeci i učenicima da steknu praktična znanja i vještine ključne za njihovo buduće obrazovanje i život.

Ističu i da su sveobuhvatne reforme jedini put ka poboljšanju obrazovnog sistema.

- Pritom je važno osigurati uključivost obrazovanja, jačajući kapacitete odgojno-obrazovnih ustanova kako bi se stvorilo poticajno okruženje za sve učenike – navode dalje iz Ministarstva.

Ukazuju i na važnost povećanja obuhvata djece predškolskim obrazovanjem, jer smatraju kako rani odgoj i obrazovanje postavljaju temelje za kasnija obrazovna postignuća.

 - Važno je nastaviti s reformama koje će mladima omogućiti stjecanje vještina za budućnost – od kritičkog mišljenja i rješavanja problema do praktične primjene znanja. Reformiranje obrazovnog sistema nije samo prioritet već i nužnost ako želimo osigurati mladima perspektivu u vlastitoj zemlji i približiti se evropskim obrazovnim standardima- zaključuju iz FMNO.

Iz spomenutog ministarstva također navode kako se nastavljaju zalagati i na uklanjanje prepreka kako bi BiH bila dio sljedećeg ciklusa PISA testiranja koje je na "čekanju" od 2022. godine.

Naime, međunarodna procjena znanja srednjoškolaca u Bosni i Hercegovini koje je trebalo biti održano 2022. još je na čekanju jer Predsjedništvo Bosne i Hercegovine nije donijelo odluku o sudjelovanju naše zemlje na PISA testiranju.

U Bosni i Hercegovini je za obrazovanje nadležno 13 resornih ministarstava, a nastava se izvodi na tri jezika i tri nastavna plana i programa. Prvi put BiH sudjelovala je na PISA testiranju 2018. kada je zauzela 62. mjesto od 79 na listi rangiranih država.

federalna.ba/Fena

PISA TIMSS