videoprilog Gordane Antonić (Dnevnik 2)

Cestovnom bh. transportu zbog EU restrikcija prijeti obustava, a privredi kolaps

Ograničavanje boravka na 90 dana u periodu od pola godine u zemljama Evropske unije, prevoznicima iz Bosne i Hercegovine ugrožava poslovanje. Ova uredba se ne odnosi na sve, samo na kabinsko osoblje motornih vozila, što je još jedna kočnica bh. privredi koja je više od 90 posto bazirana na cestovnom prevozu i izvozno je orijentisana. Odgovor iz Brisela na zahtjev za izuzimanje profesionalnih vozača iz ove uredbe nije pozitivan. Ako restrikcije ne budu ukinute, prevoznici upozoravaju da cestovnom bh. transportu prijeti obustava, a privredi kolaps.

Sve je više bh. transportnih kompanija koje zbog ograničenog boravka na prostoru Bosne i Hercegovine, umjesto prihoda - broje gubitke. S ovim problemom suočena je i kompaniji iz Žepča, registrovana za međunarodni transport robe.

„Mislim da će sve poskupjeti jer ćemo morati skuplje plaćati ljude koji će manje raditi, ako ovo ostane ovako“, govori Edin Čaušević, vlasnik firme Frigošped d. o. o. Žepče.

„Posebno se to odnosi na manje prevoznike, koji imaju manji broj uposlenika koji se ne mogu rotirati i te prevoznike dovode u poziciju da njihovi radnici rade šest mjeseci tokom godine, a šest mjeseci ne mogu da rade“, objašnjava Safudin Čengić, predsjednik Ekonomsko-socijalnog vijeća FBiH.

Zbog zastoja kamiona s bh. registarskim oznakama na granicama, međunarodne transportne kompanije iz Bosne i Hercegovine upozoravaju da će povećanje cijena usluga biti neminovno, jer su sa smanjenim obimom posla i prinudnim slanjem vozača na odmor već suočeni. Ovo nije problem samo transportnih kompanija iz Bosne i Hercegovine, nego i regionalnih, van Šengenske zone, koje traže obustavu primjene ograničenja boravka. U suprotnom, prijete blokadama, što će se odraziti i na privredu EU.

"Na sljedećem sastanku na regionalnoj ministarskoj konferenciji, koja bi krajem mjeseca trebala biti održana u Beogradu, tražit ću da regionalno nastupimo prema Evropskoj komisiji i da se pokušamo izboriti za fer tretman naših vozača. Ne treba isključiti mogućnost uvođenja mjera poput blokada i protesta", poručio je Edin Forto, ministar komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine (NS).

„To je 40 miliona tona roba u nabavnom lancu, u strukturi takvog lanca. To je problem i za EU“, navodi Velibor Peulić, koordinator Konzorcijuma logistika Bosne i Hercegovine.

Predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH Adnan Smailbegović ističe da je problem nastao ulaskom Hrvatske u Šengen, te da vozači najavljuju proteste, što predstavlja veliki problem.

Zabrana zadržavanja duže od 90 dana u periodu od šest mjeseci u zemljama EU uzrokuje i druge negativne posljedice, koje će bh. ekonomija tek osjetiti.

Predsjednik Vanjskotrgovinske komore Bosne i Hercegovine Vjekoslav Vuković objašnjava da vozači koji imaju kompanije u Bosni i Hercegovini često registriraju svoje firme izvan njenih granica, u Sloveniji ili Hrvatskoj, jer na taj način lakše dolaze do boljih uvjeta, međunarodnih dozvola i snalaze se na vlastiti način. Iako i dalje rade za Bosnu i Hercegovinu, porezi, takse, a u budućnosti i njihove porodice, bit će smješteni izvan granica Bosne i Hercegovine, upozorava on.

„Ako mu se izreče kazna ili kazna upozorenja, ili ako ga puste da se vrati kući, njemu ništa ne preostaje nego da traži radnu dozvolu da radi vani“, navodi Čaušević.

Peulić navodi da se nedavno desio slučaj u Austriji, gdje je naš radnik deportovan prvo u Njemačku, a zatim vraćen u Bosnu i Hercegovinu. Zbog ovakvih situacija, vlasnici transportnih kompanija u Bosni i Hercegovini ne bore se samo s nepravednom konkurencijom na tržištu, već i s problemom odlaska radnika koji traže bolje plaćene poslove.

„Principi Berlinskog procesa oko otvorenog tržišta, prbližavanje svih zemalja oko tzv. VB6 i plan rasta trebaju zajedničkim snagama riješiti ovaj problem, jer inače sve zemlje CEFTE su u problemu“, zaključuje Vuković.

Situacija bi se mogla pogoršati zbog masovnog odlaska, jer, prema procjenama, za pet godina u Evropi će nedostajati tri miliona profesionalnih vozača, dok onima koji se odluče da ostanu u BiH prijeti zatvaranje zbog kašnjenja isporuka i povećanja cijena transporta.

federalna.ba

transport Šengen
CIK BiH transport Ministarstvo odbrane BiH
0 23.09.2024 12:01
Zukan Helez izbori Lokalni izbori glasački listići transport
0 12.09.2024 19:42
sporazum Šengen vizni režim
0 19.06.2024 13:17
Grčka transport štrajk
0 17.04.2024 12:54