Belkić: OHR mora okončati blokade, a Izetbegovića je nemoguće poraziti
(Izvor: Radio slobodna Evropa/Arhiva)

Belkić: OHR mora okončati blokade, a Izetbegovića je nemoguće poraziti

Bivši član Predsjedništva BiH, državni parlamentarac i jedan od osnivača Stranke za BiH, Beriz Belkić u intervjuu za Federalni radio ocijenio je blokadu rada institucija u BiH vrlo zabrinjavajućom te pozvao OHR da intervenira. Belkić je također upozorio kako Čovićev prijedlog izbornih izmjena može biti itekako opasan baš kao i poruke iz RS-a i Srbije.  Govoreći o predstojećim Izborima Belkić je za našu kuću ocijenio da SDA još uvijek ima prednost u utrci za Predsjedništvo u odnosu na sve druge koalicije i stranke. Sa Belkićem razgovarala Jasenka Tica Isović.

Dugo ste već van politike, ne želite čak ni da komentirate dešavanja na društveno-političkoj sceni.

-Tačno, odlučio sam da „zaključam radnju“ u potpunosti, ali dese se neke stvari gdje čovjek jednostavno ne može odbiti medije koji procijene potrebu za određenim mišljenjem. Teško mi je u krajnjoj liniji da budem nekooperativan.

I dobro, brine li vas trenutna politička situacija? Prvenstveno kao bivšeg člana Predsjedništva u kojem trenutno imamo blokade.

-Odgovornost bi trebali da preuzmu kreatori trenutne konfuzije, tenzije i blokade i ovog neproduktivnog stanja koje sije strah i obeshrabruje. Predsjedništvo, Parlament BiH, Vijeće ministara, svi su u blokadi. Mene jako brine što su te institucije eliminirane iz političkog života BiH, odlučivanja. Umjesto da su lideri one su praktično devastirane trenutno i ljudi ih ne smatraju važnim za svoju budućnost.

KOMŠIĆ I DŽAFEROVIĆ NEMAJU NIKAKAV MEHANIZAM DA ZAUSTAVE BLOKADE U PREDSJEDNIŠTVU OSIM VERBALNOG RATA SA DODIKOM

Glavni uzrok zastoja dolazi iz RS-a. Čini se da su se stvari dodatno zakomplicirale od Dodikovog ulaska u Predsjedništvo. Biste li se složili sa takvom ocjenom?

-Već dvadesetak godina traju polemike, objašnjenja šta Dejtonski mirovni sporazum i Ustav kažu kad je riječ o Predsjedništvu i Parlamentu i Vijeću ministara. Od definiranja u Ustavu BiH lijepo se kaže da se biraju tri člana iz reda tri naroda i da se tu priča završava. Onog trenutka ad su izabrani oni su članovi Predsjedništva i svaki od njih je obavezan da radi za sve građane BiH, oni nisu samo predstavnici tri naroda već su članovi Predsjedništva birani iz reda tri naroda. Odatle stvari počinju. Ljudi iz RS očito smatraju i javno govore suprotno, da su oni isključivo srpski predstavnici u Predsjedništvu. I na tome istrajavaju i tako rade. Kad oni procjene da je u interesu srpskog naroda da ne radi Predsjedništvo oni ne rade i nema mehanizama u državi, a niti OHR niti Međunarodna zajednica izgleda nemaju namjeru da interveniraju.

Zašto nemamo mehanizme, da li je iko uopće mogao pretpostaviti  da će se ovakve teške i dugotrajne blokade dešavati?

-Očito nije. Nismo mogli ni zamisliti da ćemo svjedočiti ovako očitim nedemokratskim i potezima van svakog pravnog okvira. Na kraju krajeva, postoje ako ništa opća pravila- ko radi ima platu, ko ne radi nema platu.

Dodik kaže da će predstavnici iz RS-a imati platu. I to je trenutno jedna od polemika.

-Samo ću reći da svi ovi koji su protiv takvih poteza nemaju instrumente. Biće ga teško zaustaviti, on će to narediti premijeru RS-a ili ministru finansija tamošnjem- oni sigurno neće odbiti. Ali u svakom slučaju i mene zanima kako on to misli uraditi, jer po zakonu ne može.

Da li ostala dva člana Predsjedništva mogu nešto uraditi, čine šta je u njihovoj moći da zaobiđu blokade, ali mehanizama je malo, praktično nema ih?

-Nažalost, nemaju nikakav mehanizam u rukama. Sjednice se mogu održavati bez Dodika, ali odluke se ne mogu donositi i Komšić i Džaferović tu baš i nemaju prostor za manevar, osim ovog za što su se opredijelili, a to je taj verbalni rat sa Dodikom. Jedini način da se blokada okonča je intervencija OHR-a, jedna ozbiljna akcija prema garantima Dejtonskog sporazuma, SDA-u, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Njemačkoj itd, da se ovi potezi koji su usmjereni direktno protiv BiH zaustave. Onaj ko je potpisao neka i obezbijedi funkcioniranje institucija.

SCHMIDTU TREBA DATI VREMENA I PROSTORA, ALI SU PRIPREME ZA NJEGOVO IMENOVANJE BILE POVRŠNE

Kad smo već kod Međunarodne zajednice, novi visoki predstavnik je tu. Cijenite li da ćemo svjedočiti promjenama, Schmidt se upoznaje sa situacijom, neki su to ocijenili lošim početkom, tu su i njegove izjave. Šta da očekujemo?

-Stava sam da ipak treba dati prostora. Ali mene čudi to da oni koji su ga predlagali, prije svega mislim na Njemačku nisu prije imenovanja stvorili jednu vrstu atmosfere koja neće kočiti rad visokog predstavnika. Ja imam dojam da praktično te pripreme za njegovo imenovanje su bile površne, jednostavno on kao da u ovom trenutku čeka da vidi kakvu će podršku upravo od Međunarodne zajednice dobiti. I posjeta Angele Merkel može se tumačiti u jednom dijelu kao moguća poruka Vučiću da se odnos prema visokom predstavniku promijeni.

REDIZAJNIRANJE IZBORNIH JEDINICA MOŽE BITI VRLO OPASNO

Izborni zakon je nepremostiva prepreka i veliki problem za funkcioniranje institucija, jer HDZ ima svoje zahtjeve. Da li potezi i izjave novog visokog predstavnika mogu navesti na zaključak da će te izmjene i ići u smjeru zadovljenja uslova HDZ-a? Ili možemo očekivati neko srednje rješenje?

-Srednje rješenje je najbolje rješenje. No problem je puno dublji i kompleksini iz razloga što mnogi mehanizmi zaštite nacionalnih interesa koji su već u Ustavu su pretvoreni u mehanizme blokade i svi oni koji uđu u institucije ulaze s stavom da je njihov posao samo da prate šta to šteti njihovim nacionalnim interesima i da ti zaustavljaju. Dakle, kroz Izborni zakon bi se moralo naći rješenje za to. Također smatram da će koraci Međunarodne zajednice u tom smislu ići u smjeru postizanja dogovora u institucijama. Sumnjam da će biti nametanja rješenja.

A prijedlozi i zahtjevi HDZ-a o legitimnom predstavljanju? Koliko bi to bilo dobro ili pogubno po BiH?

-Ne bi bilo dobro. Čude me neke stvari od njega poput izjava neće biti BiH i slično. Čović je smiren i mudar političar i trebao bi znati da će BiH biti i sa Izbornim zakonom i bez njega i sa Dodikom i bez Dodika, sve će to biti jučer, a BiH će ostati. U međuvremenu traje zastoj i mi gubimo šanse za napredak.

Da li je za HDZ važnije osigurati Dom naroda ili Predsjedništvo?

-Njima je izgleda najbitnije da u zakonu piše da je legitimni predstavnik Dragan Čović od sad pa nadalje i ubuduće. Tako ispada.

Kako treba da izgledaju te izmjene Izbornog zakona, izmjene Ustava, a da se zadovolji to famozno srednje rješenje, ta pomirdba građanskog i nacionalnog, je li to znači da nam treba i četvrti član Predsjedništva?

-Trebalo bi jasno definisati i u Ustav ugraditi šta je to nacionalni interes. To je prvo. Ako ćemo o Aprilskom paketu, stav je da smo ga mi iz SBiH-a srušili. Mi smo predlagali, imali amandman na ponuđene izmjene, koji je govorio o tome da se entitetsko glasanje zadrži, ali da se koristi za unaprijed jasno definirane situacije, bilo da je to jezik, obrazovanje, sloboda vjere itd. Međutim u praksi smo dobili to da se ti mehanizmi zolupotrebljavaju, jer nije definiran nacionalni interes naroda.

A da definiramo legitimitet u okviru bh prilika i uslova? Pomalo je neozbiljno i nedokazivo tumačenje da je to prihvaćanje od naroda.

-Potpuno nestabilna konstrukcija i vrlo teško provodljiva, izuzev da prebrojavate glasove i krvna zrnca. 

A da li su HDZ-ovi prijedlozi o „famoznim“ glasačkim kutijama izborni inženjering ili nešto drugo, treće?

-Ovako ću reći. Smatram da je ovo nešto drugo puno veće, teže i opasnije, moramo biti oprezni, zmije su nas ujedale već. Ja se bojim da i kroz teritorijalno razgraničenje izbornih jedinica, njihovo redizajniranje se na neki način zaokružuje teritorija i provođenje nekih ciljeva. Problem je što se dijalozi vode na udaljenosti puškometa. Nema razgovora, a ovdje se moraju postizati nagodbe. Ako se ne mogu dogovoriti neka se nagode.

SDA JE POGRIJEŠILA ŠTO JE DOZVOLILA DA SE FORMIRA VIJEĆE MINISTARA BEZ FEDERALNE VLADE

Federacija je također blokirana i nikad razuđenija vlast nije bila, nema vertikale općenito. Vlada FBiH nikad nije imenovana, SDA je sama sebi pola pozicija pola opozicija, smatrate li da je SDA pogriješila što je dozvolila imenovanje Vijeća ministara bez Vlade FBiH?

-Jeste. Imali su mehanizme i instrumente da to zaustave. Mada sam siguran da se ništa zančajnije ne bi promijenilo ni da je bilo drugačije.

SMATRAM DA SDA JOŠ UVIJEK IMA KONTROLU NAD POZICIJOM ČLANA PREDSJEDNIŠTVA IZ REDA BOŠNJAČKOG NARODA, JOŠ JE DŽAMIJA VRLO VAŽNA U IZBORNOM PROCESU

Kako Vam se čini trenutna situacija u SDA?

-Sve ima rok trajanja. Postoje znaci i indicije da SDA na dosadašnji način ne može računati na podršku koju je imala niti može u budućnosti na ovakav način odgovoriti ulozi vodeće stranke Bošnjaka. Moraju mnogo stvari unutra uraditi i na demokratizaciji i na preispitivanju realnosti nekih ciljeva.

U tom smislu tu je i utrka člana Predsjedništva iz reda bošnjačkog naroda. Može li iko ugroziti Bakira Izetbegovića. Je li to Denis Zvizdić o kojem se najviše priča? Ili neko treći postoji?

-Ja mislim da SDA još uvijek, možda ne jos dugo, ali još uvijek drži pod kontrolom te lokalne institucije koje utiču na rezultate izbora tako da vrlo teško će biti poraziti Bakira Izetbegovića ili bilo kojeg kandidata SDA. To je moja procjena bez obzira i na kombinacije koje će se praviti među Trojkom ili drugim koalicijama i strankama. Šanse su gotovo nikakve. Još uvijek je džamija vrlo važna u izbornom procesu bez obzira što se ljudi iz IZ neki distanciraju od toga.

Da li vidite išta sporno u nedavnim potezima reisu-l-uleme Kavazovića, a što bi ga možda moglo svrstati na stranu SDA? U svakom slučaju izložen je kritici.

-Ja imam vrlo dobro mišljenje o reisu Kavazoviću, proveli smo dobar dio vremena u Upravnom odboru Memorijalnog centra u Potočarima i imam poštovanje, međutim ostaje činjenica o sraslosti SDA i IZ u BiH. To je jedno. I osnivači i funkcioneri i predsjednici, to je izmiješano i vrlo je teško to odvojiti. Ja vjerujem da je Kavazović pokušavao da se odmakne od politike i SDA, ali to je teško i ne ide. To je tako od početka, gdje je SDA imala prenaglašenu vezu sa Islamskom vjerskom zajednicom i kroz kadrove i kroz djelovanje.

VOLIO BIH DA SE TURSUNOVIĆ NIJE DOGODIO U SREBRENICI

Pomenuli ste maloprije Srebrenicu. Bošnjaci su tamo u nezavidnoj situaciji. Šta se može uraditi?

-Ovih proteklih dvadeset godina bilo je inicijativa i kroz promjenu Ustava da Srebrenica dobije posebni status, pravljene su donatorske konferencije, skupljali smo novac za razvoj regije tamošnje i niz stvari je rađeno, ali nažalost ključnu stvar nismo uradili- nismo vratili povratnike. I nemamo ljudi u Srebrenici i sve ih je manje koji su sposobni voditi tu lokalnu zajednicu.

Smatrate li da nema dovoljno bošnjačkog jedinstva u Srebrenici pa i u svjetlu jučerašnjih događaja, smjene Ćamila Durakovića, slučaja Salko Tursunović?

-Ja bih volio da se ovo jučer nije desilo. Bez obzira što je riječ o čovjeku koji je iz SBiH-a. Samo će se dalje radiklizirati podjele među ljudima i tome su kumovale stranke sa sjedištem u Sarajevu i njihove dnevne političke potrebe. Bošnjacima u RS-u je također jako teško. Sva prava su im oduzeta. Naši ljudi zaslužuju divljenje, jer sve to izdržavaju. Bio sam u Srebrenici i teško je živjeti i opstati u takvoj atmosferi i ja sam veliki pesimista kad je riječ o povratnicima u RS.

Politika Srbije prema BiH je vrlo nedefinirana, mnogi kažu licemjerna. Kako da shvatimo Vučićeve poruke i odnos prema BiH?

-Trebamo biti oprezni, ne bojati se, već biti spremni da odgovorimo. A to znači da bošnjački narod mora imati kvalitet i snagu da odoli svemu što dolazi, a cijenim da će tu biti svega.

SEMIR EFENDIĆ MOŽE OTVORITI OZBILJAN PROCES POVRATKA STRANE ZA BiH NA POLITIČKU SCENU

Stranka za BiH, nije situacija već odavno kakva je nekad bila, Vi ste još uvijek tu, u organima stranke u savjetodavnoj funkciji, Semir Efendić je novi predsjednik, ima i Vašu podršku kako jednog od osnivača. Neki su rekli da stranci presudio Aprilski paket?

-Da podržao sam Efendića. Ne znam da stranci presudio Aprilski paket, stvorena je tad jedna atmosfera i javno mnijenje nije bilo na našoj strani i vjerovatno je nešto od toga i tačno, ali ja polažem nadu u nove snage. Sa Efendićem smo dobili čovjeka za kojeg vjerujem da će biti izabran na i na kongresu stranke i on je aktivan i vjerujem da snjim na čelu i sa timom mladih ljudi se može otvoriti proces povratka SBiH-a na političku scenu. 

Da li bi recimo Haris Silajdžić bio dobar protukandidat Bakiru Izetbegoviću, i o tome se spekuliralo?

-Bi sigurno. Silajdžić se međutim povukao iz politike, i mada je aktivniji od mene i radi još za korist BiH, ne vjerujem da će se kandidirati.

Je li tačno da ste u razgovoru sa Douglasom McElhaney-em u Washingtonu bili spremni prihvatiti Aprilski paket, ali niste se uspjeli nadjačati Harisa Silajdžića?

-Ne, nije tačno. Ja sam samo govorio da mi možemo prihvatiti Aprilski paket uz reduciranje entitetskog glasanja.

Bi li on danas bio dobra osnova za dalje ustavne izmjene?

-U ovoj atmosferi gdje se ne poštuju Ustav i zakoni, gdje ne funkcionira pravna država i nema mehanizama, možete šta hoćete staviti u Ustav, džaba. Postoje trenutno stvari koje su Ustavu pa se ne provode. Potrebno je obezbijediti mehanizme koji će garantirati da svako onaj ko ne poštuje važeće propise i zakone snosi sankcije. Mogli smo mi 2006. izmijeniti cijeli Ustav i da dođe neko i kaže ja to ne poštujem, neću. Rješenje je u pravnoj državi koju moramo obezbijediti.

federalna.ba/Jasenka Tica Isović

Beriz Belkić Federalni radio Jasenka Tica Isović
Federalni radio sport
0 23.04.2024 23:21
Vijesti u 22 Federalni radio
0 23.04.2024 22:18
sport Federalni radio
0 23.04.2024 21:21
Vijesti u 17 Federalni radio
0 23.04.2024 17:19
Federalni radio sport
0 21.04.2024 23:01
Vijesti u 22 Federalni radio
0 21.04.2024 22:49