Zelda Williams osudila AI rekreacije svog oca: “Ovo nije umjetnost, već eksploatacija”

Zelda Williams osudila AI rekreacije svog oca: “Ovo nije umjetnost, već eksploatacija”
(Izvor: Getty Images)

Zelda Williams, kćerka legendarnog glumca i komičara Robina Williamsa, javno je progovorila protiv sve češće pojave AI-generisanih videa koji koriste lik i glas njenog oca. U emotivnoj objavi na Instagramu, ona je izrazila ogorčenje zbog načina na koji se vještačka inteligencija koristi za “oživljavanje” preminulih umjetnika, nazivajući to “odvratnim i nehumanim oblikom eksploatacije”.

“Molim vas, prestanite mi slati AI snimke mog oca”

“Molim vas, samo prestanite slati AI videe mog oca”, napisala je Zelda u ponedjeljak na Instagram Storyju. “Prestanite vjerovati da ja to želim vidjeti ili da ću razumjeti – ne želim i neću. Ako pokušavate da me trolate, vidjela sam i gore. Ali, ako imate imalo pristojnosti, prestanite ovo raditi — njemu, meni, svima. To je glupo, gubljenje vremena i energije, i vjerujte mi, to nije ono što bi on želio.”

Williams je u nastavku poruke istaknula da je “mučno gledati kako se nasljeđa stvarnih ljudi svode na imitacije koje samo površno liče na njih”. “To što neki ljudi uzimaju nečiji lik i glas i pretvaraju ih u TikTok ‘slop’ sadržaj je ludilo”, napisala je. “Ne stvarate umjetnost, vi pravite odvratne, prekuhane hot-dogove od života stvarnih ljudi, od istorije umjetnosti i muzike, i to gurate drugima niz grlo u nadi da će vam neko udijeliti ‘lajk’. Odvratno.” Zelda je posebno upozorila da tehnologija vještačke inteligencije ne stvara ništa novo: “Za ime svega, prestanite to nazivati ‘budućnošću’. AI samo loše reciklira i povraća prošlost da bi je ljudi ponovo konzumirali. To je kao da hranite sebe sadržajem s kraja lanca iz filma Human Centipede, dok se oni na početku lanca samo smiju i bogate.”

Zelda Williams godinama upozorava na zloupotrebu AI tehnologije

Ovo nije prvi put da se Zelda Williams oglasila protiv digitalnog “uskrsnuća” svoga oca, koji je preminuo 2014. godine u 63. godini. Glumica i rediteljica, poznata po filmu “Lisa Frankenstein” (2024), već je 2023. godine javno podržala kampanju Sindikata filmskih i televizijskih glumaca (SAG-AFTRA) protiv upotrebe AI tehnologije u filmskoj industriji. “Toliko godina svjedočim pokušajima da se treniraju modeli koji bi mogli rekreirati glumce koji ne mogu dati svoj pristanak, poput mog oca. Ovo nije teorija, ovo je vrlo stvarno,” napisala je tada.

“Već sam čula primjere gdje se AI koristi da bi se njegov ‘glas’ natjerao da govori šta god ljudi žele — i iako mi je to lično uznemirujuće, posljedice su mnogo veće od mojih osjećaja. Takve rekreacije su, u najboljem slučaju, blijeda kopija velikih ljudi, a u najgorem, monstruozna tvorevina sklopljena od najgorih dijelova ove industrije.”

Eksplozija “deepfake” sadržaja: od skandala do prevara

Zeldina objava dolazi u trenutku kada AI “deepfake” videi preplavljuju društvene mreže, a poznate ličnosti postaju mete manipulacija — od političkih poruka do eksplicitnog sadržaja i komercijalnih prevara. U januaru ove godine glumica Scarlett Johansson upozorila je na “neposredne opasnosti AI tehnologije” nakon što se viralno proširio video u kojem su ona i drugi poznati Jevrejski umjetnici, poput Jerryja Seinfelda, Drakea i Adama Sandlera, “govorili” o antisemitizmu i Kanye Westu – iako nikada nisu snimili takvu poruku. Sličan slučaj zabilježen je u augustu, kada je na društvenim mrežama kružila lažna reklama sa deepfake likom Neila Finna, frontmena benda Crowded House, koji “govori” o problemima s erektilnom disfunkcijom. Bend je morao javno reagovati i upozoriti fanove da je riječ o prevari.

AI industrija pod lupom: OpenAI i širenje “AI slop” sadržaja

Slučaj s Robinom Williamsom dio je šireg trenda AI generisanog “slop” sadržaja – masovno proizvedenih, niskokvalitetnih videa stvorenih radi zabave i zarade. Nekoliko nedavnih videa na TikToku prikazuje “Robina Williamsa” u lažnim scenama, uključujući izmišljenu reklamu za Apple i “intervju” s glumicom Betty White na dodjeli nagrada.

Prema pisanju Guardiana, ti su videi vjerovatno napravljeni pomoću nove aplikacije Sora 2 kompanije OpenAI, koja omogućava stvaranje realističnih videozapisa iz tekstualnih opisa. Samo nekoliko dana nakon lansiranja, Sora je bila preplavljena sadržajem s autorski zaštićenim likovima iz serija poput SpongeBob SquarePants, South Park, Pokémon i Rick and Morty.

Iz OpenAI-ja su za Guardian poručili da vlasnici sadržaja mogu prijaviti kršenje autorskih prava putem “formulara za sporove o autorskim pravima”, ali da pojedinačni umjetnici ne mogu unaprijed zabraniti korištenje svog lika ili djela. Varun Shetty, šef odjela za medijske partnere u OpenAI-ju, izjavio je: “Surađivat ćemo s nosiocima prava kako bismo blokirali likove iz Sore na njihov zahtjev i odgovarati na zahtjeve za uklanjanje.”

Granica između umjetnosti i etike

Zelda Williams nije jedina koja upozorava da je granica između digitalne umjetnosti i moralne eksploatacije postala izuzetno tanka. Njezin istup odjeknuo je među mnogim glumcima, muzičarima i filmskim stvaraocima koji strahuju da bi umjetna inteligencija mogla “ukrasti” ne samo njihova lica i glasove – nego i samu suštinu ljudske kreativnosti.

Za mnoge, slučaj Robina Williamsa postao je simbol pitanja: “Šta se događa kada tehnologija počne imitirati čovjeka bolje nego što čovjek može zaštititi samog sebe?”

federalna.ba/The Guardian


Zelda Williams Robin WIlliams