Zaštita geografskog porijekla - prvi med u BiH u koji kupci neće imati nikakvu sumnju
Zaštita geografskog porijekla proizvoda sve je važnija tema za poljoprivredne proizvođače u Bosni i Hercegovini. Inicirala je Evropska unija prepoznavanje proizvoda specifičnih za regije po kvalitetu, tradiciji i proizvodnji, čime BiH može značajno povećati konkurentnost proizvoda.
Zaštita geografskog porijekla omogućava da se specifični proizvodi iz određenih regija prepoznaju na tržištu zbog svojih jedinstvenih karakteristika koje su povezane sa specifičnim geografskim područjem. Ovaj oblik zaštite ne samo da štiti kvalitet proizvoda već i doprinosi promociji kulturne baštine i očuvanju tradicije. U BiH trenutno ima 20 zaštićenih proizvoda, od toga 11 sa oznakom zaštite geografskog porijekla, 6 sa oznakom zaštite porijekla i 3 proizvoda garantovanog tradicionalnog specijaliteta.
“Bosna i Hercegovina ima takav geografski položaj, takve klime, zemljište - svaki region ima prepoznatljive proizvode, mediteranske u dijelu Hercegovine, kontinentalne, brdsko-planinske. Mislim da treba da iskoristimo tu prednost. To su uglavnom ‘premium’ proizvodi i proizvođači koji su i do sada to radili, nekoliko generacija. Samo sad treba da ih bolje prezentujemo i da bi nastavili to raditi i da bi njihove porodice imale veću korist od te proizvodnje”, objašnjava Dragan Brenjo, predstavnik Agencije za bezbjednost hrane BiH.
“Proizvođači su spremni i predati ovom poslu, tim više što BiH nema poljoprivredu koja može da proizvodi velike količine za svjetsko tržište, nego baš ‘premium’ proizvode - proizvode sa oznakom geografskog porijekla, koji mogu naći put na tržište ne samo u BiH nego i u okolnim zemljama te u EU”, kaže Nenad Novaković, direktor sertifikacione kuće Organic Control System.
Zaštita geografskog porijekla ima potencijal da značajno unaprijedi tržišnu poziciju bh. proizvođača, stvori nove mogućnosti za izvoz i doprinosi očuvanju kulturne baštine.
“Zahvaljujući Agenciji za hranu i ovoj zaštiti geografskog porijeka, proizvođači bamije u Distriktu Brčko će imati priliku za veće podsticaje, da se površine koje su ranije bile 1500 kvadrata smanje na 500 kvadrata i da omasovimo proizvodnju te da poboljšamo turističku i gastro ponudu kada je Brčko u pitanju”, ističe Savo Lukić, predsjednik Udruženja Voćni klub Brčko.
“Nije ovo samo značajno za naše udruženje nego za cijeli prostor sjeveroistočne Bosne i za sva udruženja koja gravitiraju na Majevici jer uvodi se novi standard, stvara se povjerenje kod kupaca - ove proizvode će sve da kontroliše Agencija za bezbjednost hrane BiH , Organic system iz Subotice i mi sa našom internom kontrolom. Prvi put u BiH mi imamo brendirani med u koji kupci neće imati nikakvu sumnju”, navodi Šefik Čivić, predsjednik Pčelarskog društva Nektar iz Tuzle.
Zaštita geografskog porijekla ima i širi društveni i ekonomski značaj. Ovaj sistem omogućava malim proizvođačima da se istaknu sa visokokvalitetnim proizvodima, čime se doprinosi i očuvanju tradicije koja svaki proizvod čini jedinstvenim.
federalna.ba