Za tri godine na limuzine potrošili više od 35 miliona KM
Novca za luksuzne potrebe u BiH, očito, ima. Samo u protekle tri godine na limuzine bh. političari su potrošili više od 35 miliona maraka. Podatak je to BIRN-a, koji je sačinio bazu službenih automobila.
Vođeni parolom ima se - može se, bh. političari, institucije i javne kompanije ne štede. Primjer prvi: Elektroprivreda HZHB kupila je ove godine luksuznu limuzinu od vrtoglavih 133.323 KM. Da li je kupovina bila nužna i za koje potrebe?
"Nabavljena je za potrebe direkcije društva. Ova nabava kao i sve druge nabave planirana je planom nabava. Ova kupovina vozila nije imala nikakav negativan učinak kako na poduzeće tako i na potrošače", tvrdi Marija Buntić, rukovoditeljica Sektora korporativnih komunikacija JP Elektroprivreda HZHB.
Primjer drugi: Općina Prozor Rama. Ova lokalna zajednica za automobil je iskeširala 111.965 maraka. Za koje potrebe je ovo vozilo kupljeno i da li je moglo povoljnije, odgovor nismo dobili od načelnika Joze Ivančevića.
Dakle, uprkos pandemiji, javni novac se troši na luksuz i kupovinu skupocjenih vozila. Suma za njih, izgleda, sitnica.
"Samo ove godine je potrošeno do sada 3,3 miliona KM na limuzine, a raspisani su tenderi vrijednosti preko sedam miliona maraka. Tako da očekujemo da će do kraja godine ti troškovi biti zaista mnogo veći", ističe izvršni direktor BIRN BiH Denis Džidić.
A sve su veće i sumnje građana u to koliko se tenderi namještaju, te koliko u njima ima korupcije:
"Za limuzine, to sve nisu zaradili legalno, već 'hamzi ga hop'."
"Kakav narod takvi političari."
"Oni se tako ponašaju zadnjih dvadesetak godina. To je potpuno odsustvo empatije za ono kako normalno obični svijet živi."
Inače, istraživanja i praćenja koje je radio Transparency kada je riječ o nabavkama vozila govore da se u više od 80 posto slučajeva uslovi postave tako da već u početku bude odgovarajuća samo jedna ponuda.
"U većini primjera prepiše se specifikacija iz kataloga s dodatnom opremom koja se traži, koja nije potrebna institucijama kada nabavljaju vozila, uključujući i dječije sjedalice", navodi Ivana Korajlić, izvršna direktorica TIBiH.
A nakon kritika u javnosti i poništena dva tendera za nabavku luksuznog službenog automobila od 73.000 maraka, Grad Istočno Sarajevo raspisao je novi. Prvi čovjek grada Ljubiša Ćosić kaže da mu novi auto treba, jer onaj koji sada ima je loš i, zamislite, star čak šest godina. Raniji tenderi su poništeni jer nije dostavljena ni jedna ponuda na vrijeme. Da su sada apetiti manji govori i tender koji je objavljen s izmijenjenim specifikacijama. Želja za novim vozilom i dalje ista.
"Ovih je dana raspisan teder u pokušaju da dođemo do nekog, uslovno da kažem, manjeg vozila kako bismo ga lakše nabavili da nam se ne dešava situacija da nam padaju tenderi, jer informacija koju dobijamo od prodavaca je da ta vozila cijene između 80 i 100 hiljada maraka u zadnje vrijeme jako teško nabaviti", kaže Ćosić za FTV.
Inače, u BIRN-ovoj bazi, prateći tendere, crvenom zastavicom je označeno ukupno 170 tendera za nabavku vozila u kojima je ograničena konkurencija ili na drugi način omogućeno favorizovanje određenih ponuđača. I dok se štimaju tenderi, rasipa javni novac, istovremeno se govori o nedostatku tog istog novca za pitanja koja se tiču svakodnevnog života bh. građana. Možda bi ga bilo više kada bi umjesto kupovine skupih limuzina novac usmjerili upravo za ta pitanja i na posao kao mnogi evropski zvaničnici dolazili gradskim prijevozom, biciklom ili čak pješice.
federalna.ba