Vraćaju li se romantične komedije na velika vrata?

Vraćaju li se romantične komedije na velika vrata?

"Ako razmislite o tome čime je društvo u cjelini trenutno opsjednuto, to uvijek vodi natrag u nostalgiju. Nismo je se uspjeli otresti", kaže Bianca Betancourt, urednica kulture Harper's Bazaara US, za BBC Culture. Od TV restarta poput nedavno otkazane Gossip Girl HBO Maxa, do vjenčanja Bena Afflecka i Jennifer Lopez 2022., Ugg čizama, trenerki od velura i traperica niskog struka koje se očito vraćaju u modu, Paris Hilton pjeva svoj hit iz 2006. Stars are Blind na ulasku u Novu godinu, a na snazi je i javno ponovno ocjenjivanje načina na koji su žene poput Britney Spears nekoć tretirane, nema sumnje,  popularna kultura trenutno je posebno vezana za rane 2000-e.

Kada je u pitanju film, ova nostalgija pokreće ponovno oživljavanje žanra koji je definirao i 90-e i 2000.: romantičnu komediju (rom-com). Dana 15. januara, Rom Com Archive, Twitter račun posvećen kultnim scenama iz romantičnih komedija, objavio je viralni niz o 23 romantične komedije predviđene za prikazivanje 2023. Od Shotgun Wedding (Jennifer Lopez, Josh Duhamel) do Maybe I Do (Emma Roberts, Richard Gere, Diane Keaton, Susan Sarandon) i dugo očekivani povratak žanru Anne Hathaway u adaptaciji The Idea of You, romantične komedije doživljavaju mainstream renesansu.

Ovo Valentinovo slijedi nakon izlaska Your Place or Mine 10. januara, sjajne rom-com s Reese Witherspoon i Ashtonom Kutcherom u glavnim ulogama. Film prati dva najbolja prijatelja na daljinu koji zamijene domove na sedam dana i – pogađate – počnu razvijati romantične osjećaje jedno prema drugom. Napisala ga je i režirala Aline Brosh McKenna (The Devil Wears Prada, 27 Dresses) i čini se posebno osmišljenim da se vrati u prethodnu eru ovog žanra. Your Place or Mine najnoviji je u nizu rom-comova u kojima glume glumci koji su prije glumili u različitim vrstama filmova. Prošle su godine titani rom-coma Julia Roberts i George Clooney glumili u filmu Ticket to Paradise. Postao je najuspješniji rom-com 2022., opisan kao "dobitak ne samo za staromodne romantične komedije, već i za filmove namijenjene starijoj publici."

Ponovno oživljavanje rom-coma prkosi očekivanjima. Godine 2014. BBC Culture je postavio pitanje izumire li taj žanr filma u potpunosti. "Čini se da je dobra romantična komedija žanr koji izumire", rekla je tada Angie Errigo, koautorica knjige Chick Flicks: A Girl's Guide to the Movies Women Love. Zasigurno se činilo da je došlo do primjetnog pada u broju objavljenih romantičnih komedija – posebno onih koji su bili komercijalno uspješni ili su dobili pohvale kritičara – sve do nedavno. Silver Linings Playbook – film Davida O Russella s Jennifer Lawrence i Bradleyjem Cooperom u glavnim ulogama – označen je kao rom-com i bio je nominiran za Oscara za najbolji film 2012. No bio je daleko od mainstream i besramno klišeiziranih rom-comova nekada, a koji sada ponovno dobijaju prostor u mainstream kulturi.

Rom-com recesija

Scott Meslow, autor knjige From Hollywood with Love: The Rise and Fall (and Rise Again) of the Romantic Comedy, smatra da je smrt romantične komedije bila prenaglašena. Umjesto odbijanja žanra, konkretno, kaže da se prije radi o tome da je žanr bio uže povezan sa faktorima šire industrije. "To je više bio pad hollywoodskog filma srednjeg budžeta nego rom-coma", kaže on za BBC Culture. "U to vrijeme postojao je osjećaj da je bilo ili 10 miliona dolara težak indie film koji bi mogao osvojiti nagradu za najbolji film, ili 300 miliona dolara vrijedan filmski blockbuster Osvetnici." Što se tiče razloga zašto je rom-com patio više od drugih žanrova, Meslow misli da je u igri bila mizoginija. "Rom-com je žanr u kojima uglavnom glume žene, i imaju tendenciju da ih nerazmjerno pišu i režiraju žene", kaže on. "Bili su to filmovi koje je u to vrijeme studijima bilo lako uopće ih ne snimiti, ili ih nedovoljno promovirati i producirati. Navodno izumiranje rom-coma možda je bilo pretjerano, ali žanr je doživio pad od kojeg se sada, čini se oporavlja. Meslow to pripisuje porastu streaminga. "Sve ono zbog čega rom-com izgleda neprivlačno tradicionalnom holivudskom studiju sada ga čini privlačnijim usluzi poput Netflixa", kaže on. "Možete privući zvijezde, ali to možete učiniti s relativno malim budžetom s relativno malo lokacija, a možete snimati prilično brzo." Loša strana toga je, kaže on, da je publika sada "istrenirana" da misli da su veliki filmski događaji poput Avatara: Put vode – koji se može gledati u 4-D – ili Marvelovih filmova prepunih spoilera, filmovi za koje najviše vrijedi odvojiti vrijeme za pogledati u kinu. "Volio bih da i rom-com privuče takvu publiku", kaže.

Betancourt se slaže da je streaming bio ključni pokretač ponovnog oživljavanja rom-coma. "Način na koji sada gledamo filmove mijenja ono što od njih očekujemo", kaže ona. "Ako izgubimo 90 minuta gledajući nešto na Netflixu što nije savršeno, nećemo biti toliko uzrujani kao da smo potrošili novac za kartu i unajmili dadilju za tu večer." Ona i Meslow ističu To All the Boys I've Loved Before – Neftlixovu adaptaciju istoimenog bestselera Jenny Han iz 2018. – kao ključni trenutak koji je ponovno dao energiju rom-com žanru. Film je bio uspješan kod kritičara, ali i na komercijalnom planu, iznjedrivši dva nastavka i učvrstivši glavne uloge, Lanu Condor i Noaha Centinea, kao tinejdžerske idole. Iako su film kritizirali neki obožavatelji jer nije uključio azijski muški ljubavni interes, to je samo po sebi primjer koliko su se očekivanja publike od rom-comova – i mainstream filmova općenito – promijenila od 1990-ih. Objavljena istog mjeseca kad i Crazy Rich Asians – rom-com o profesorici koja putuje kako bi upoznala porodicu svog dečka i iznenađena je kad otkrije da su među najbogatijima u Singapuru – To All the Boys I've Loved Before opisana je kao jednako važan trenutak za azijsko-američku reprezentaciju u mainstream kulturi.

Mijenjanje s vremenom

Kada govorimo o rom-com žanru, nemoguće je zanemariti činjenicu da ova vrsta filma često loše stari. Tokom odrastanja, Dnevnik Bridget Jones bio je omiljen u Betancourtinom kućanstvu. Ali sada, gledajući film unazad, kaže da ne može vjerovati koliko je šala bilo o težini Renee Zellweger ili o nekim problematičnim dinamikama moći koje je film romantizirao. Djelomično je to zato što rom-comovi imaju tendenciju odražavati glavne rodne norme tog vremena, koje mogu brzo zastarjeti, poput mnogih priča u filmu Love Actually  Richarda Curtisa koje su loše ostarile. Kroz današnju optiku, centralna radnja filma My Best Friend's Wedding  – prilično neuvredljivog filma u kojem su dvoje protagonista sklopili pakt da će se vjenčati ako ne budu zaručeni u ne tako zreloj dobi od 28 godina – sada djeluju gotovo srednjovjekovno. Betancourt smatra da se to svodi na društvene norme koje se mijenjaju tokom vremena, ali i na to da društveni mediji postaju središnji dio načina na koji se filmovi konzumiraju i o kojima se raspravlja.

"Prije dvadeset ili 30 godina mogli smo gledati filmove, a da nismo morali odjednom toliko razmišljati o njihovim posljedicama", kaže ona.

Trajna ljubav prema klasicima žanra iz 1990-ih i 2000-ih potaknuta je nostalgijom za ovim vremenom. "Naša očekivanja od romantike drastično su se promijenila u posljednja tri desetljeća. Ali kada gledamo stariji rom-com, gledamo ga posebno zbog te nostalgije", kaže Betancourt. "Bilo da se radi o romantici, modi ili sklonosti dobu u kojem se to dogodilo." Ovo potiče veće pitanje: jesu li neki od problematičnih ili zastarjelih dijelova rom-comova zapravo dio onoga što volimo kod njih?

Annie Lord, kolumnistica britanskog Voguea za ljubavne veze i autorica memoara o prekidu veze Notes On Heartbreak, misli da bi upravo to mogao biti slučaj. "Samo stvarno želim da neko dotrči do mene i kaže mi sve što voli o meni, da sve izloži kao što je Harry učinio", kaže ona, prisjećajući se svoje ljubavi za film When Harry Met Sally. "Imala sam običaj o tome maštati cijelo vrijeme, do te mjere da bih bila razočarana da mi se to nikada ne dogodi." Lordovoj, neki od trenutaka koji se najviše ističu iz njenih omiljenih rom-comova danas se čine zastarjelima, poput muškarca koji brani ženinu čast i obara je s nogu. "Znam u svojoj glavi da, kao žena, to mogu učiniti za sebe. Ali gledajući one starije romance, postoji maštanje o tome da ne moram biti samodostatna, iako znam da to mogu biti", kaže ona. "Vraćaju nas u jednostavnija vremena. Trenutno je sve tako stresno. Planet gori, ekonomija je užasna, tako da postoji ta vrsta eskapizma." Sada kada smo u mogućnosti bolje identificirati zastarjele priče i norme u rom-com-ovima, postoji svjesna ironija koja nam omogućuje da i dalje uživamo u njima. Ova ironična nostalgija također pokreće val novih rom-comova, od kojih mnogi pokušavaju ponovno stvoriti magiju klasika stare škole otvorenim posuđivanjem njihovog jezika i klišeja. Publika sada mnogo bolje razumije narativnu strukturu rom-comova i ne traži ih uvijek zbog realističnog prikaza romanse ili uzorne rodne politike. "Sada smo u eri u kojoj ljudi više ne žele uživati u žanru, a fanovi su upoznati s većinom njegovih oblika", kaže Meslow. "Oni znaju za što se prijavljuju – i uživaju u tome." Neki rom-comi također postaju samoanalitičniji i samosvjesniji. Film Billyja Eichnera iz 2022. rom-com Bros neprestano se pozivao na rom-com trope, Hallmarkove filmove i mjesto samog filma unutar tog kanona. I to možemo vidjeti još u Friends with Benefits iz 2011., s Milom Kunis i Ashtonom Kutcherom u glavnim ulogama, gdje je stalna šala između likova bila da par pokušava upravo izbjeći da postane klišej rom-coma, prije nego što ustvari podlegni neizbježnom.

Budućnost rom-coma

Čini se da se publika rom-comova sada proširila. "Ljudi su dugo vremena mislili da su rom-comovi za žene i homoseksualce", kaže Betancourt. "Definitivno mislim da je publika evoluirala i sada uključuje više ljudi." To se djelomično svodi na streaming koji olakšava i pojeftinjuje gledanje šireg spektra filmova. Ali čak i u takozvanom padu rom-coma, bilo je filmova koji su izazivali tradicionalnu formulu žanra. Bridesmaids (2011.) bio je film koji je imao romantičnu radnju, ali se prvenstveno vrtio oko prijateljstva. Bad Teacher (2011) pratio je namjerno zlog protagonista koji je otvoreno varao školsku djecu, ali za kojeg smo na kraju navijali. It's Complicated (2010) pratio je stariji par koji je obnovio svoju vezu. A od Wedding Crashers (2005.) do Knocked Up (2007.) i Along Came Polly (2004.), nema manjka starih rom-comova koji su istraživali romansu kroz objektiv heteroseksualnog muškarca.

Sada, međutim, vidimo mnogo veću raznolikost likova i gledišta. "Ne možete pisati historiju žanra bez priznanja da je bio neproporcionalno bijel, bogat, tanak i pošten", kaže Meslow. "Također je nagnut prema prilično konzervativnim normama odnosa, ali to je nešto za šta streaming platforme sada također mogu preuzeti neke zasluge, jer su skloni više riskirati." Novi val rom-com ima priliku proširiti zaplet koji smo navikli gledati u sjajnim filmovima mainstreama. Zapravo, jedna od glavnih kritika Eichnerovog gay rom-coma Bros – koji je, možda ne nepovezano, isprva puštan u kinima, a ne putem streaminga – bila je da nije dovoljno eksperimentirao. "Umjesto da ponovno izmisli žanr oko drugačijeg skupa običaja, jednostavno zamjenjuje 'bračni zaplet' s 'zapletom monogamije', sve do našeg bivšeg slobodnog agenta kojeg njegova nova ljepotica proziva o djeci", napisao je Matt Brennan u LA Timesa.

Gledajući unaprijed, teško je reći kamo će žanr ići dalje jer je vrlo raznolik. Postoje filmovi u stilu Hallmarka koje Netflix izbacuje svakog Božića (The Knight Before Christmas) i mainstream rom-comovi napaljeni nostalgijom (Your Place or Mine), koji pokušavaju ponovno stvoriti čaroliju omiljenih filmova stare škole poput The Holiday. Postoje rom-comovi namijenjeni tinejdžerskoj publici (To All the Boys I've Loved Before), a također i podžanr koji privlači pohvale kritičara, poput norveškog filma The Worst nominiranog za Oscara. "Ovo je vrlo raznoliko i zanimljivo vrijeme za rom-comove u smislu teme, tona, formata i ljudi koji ih stvaraju", objašnjava Meslow.

Što se tiče likova, čini se da će se nastaviti dva trenda. Prvo, glumci koje smo prije gledali u rom-com-ovima vratit će se žanru u filmovima poput Ticket to Paradise, koji su namijenjeni starijoj publici. Drugo, ljudi koji stvaraju rom-comove i priče koje istražuju na ekranu postat će raznolikiji. Gledajući ovu godinu unaprijed, What's Love Got to Do With it, sa Shazadom Latifom i Lily James u glavnim ulogama, istražuje romantičnu napetost između redatelja dokumentaraca i prijatelja iz djetinjstva koji je nedavno najavio svoj dogovoreni brak. Rye Lane (Searchlight) i The Perfect Find (Netflix) prate romansu između glavnih likova, crnaca. Red, White & Royal Blue (Prime), adaptacija bestselera Caseyja McQuistona, prati prvog sina Sjedinjenih Država i njegovu romantičnu vezu s britanskim princem. "Znam da bi obožavatelji pojeli romantični com Isse Rae, bilo da je pisala ili glumila u njemu, ili rom-com Quinta Brunson", predviđa Betancourt. "Postoji toliko mnogo ljudi koji bi ih mogli napraviti."

Ključni izazov s kojim će se suočiti novi val rom-comova bit će odražavanje načina na koji ljudi pronalaze ljubav ili različite vrste veza koje imamo. Izlasci su se uveliko promijenili otkad je film You've Got Mail prikazao flertovanje putem anonimne e-pošte. "Rom-comi još uvijek nisu sasvim shvatili kako ljudi sada izlaze", kaže Meslow. "Pitam se koji će rom-com doista pogoditi u slučaju Tindera? Ili otvorene veze?" Kada je riječ o Tinderu, Lord nije uvjerena da će se takav film uskoro snimiti. "Toliko rom-comova govori o eskapističkoj fantaziji, ali aplikacije za spojeve su tako neromantične i dosadne", kaže ona. "Pitam se kako bi od nečeg tako svakodnevnog i užasnog napravio prodoran i romantičan film." Ipak, nada se više filmova koji istražuju različite strukture odnosa, priče koje su više "neuredne" i koncepte poput "ljubavi prema sebi", odražavajući jezik koji ljudi sada koriste da bi opisali svoje odnose.

Nakon početnog pada u 2010-ima, čini se da je mješavina kulturološke nostalgije i promjena navika gledanja oživjela rom-com. Za sada se budućnost žanra čini svijetlom i, što je najvažnije, ispunjenom s više raznolikosti nego što smo viđali prethodnih desetljeća. "Rom-com struktura postoji još od Shakespeareovih dana. I pokazalo se da još uvijek možete udahnuti puno života ovim djelima ako ih malo prilagodite", kaže Meslow. "Čini se da se entuzijazam vratio."

federalna.ba/BBC

romantična komedija žanr povratak
povratak odgođen misija Međunarodna svemirska stanica
0 06.02.2024 10:10
Požarnica povratak odlazak
0 04.02.2024 23:45
Rafael Nadal povratak Novak Đoković
0 27.12.2023 12:22