Vlada TK i Lukavac u potrazi za rješenjem za Koksaru

Prilog: Maida Alić

Očuvanje proizvodnje i zbrinjavanje radnika nakon otvaranja stečajnog postupka u Koksari Lukavac bile su teme današnjeg sastanka predstavnika sindikata i lokalne vlasti. Od Vlade Federacije i nadležnog ministarstva zatraženo je hitno rješavanje ovog problema koji bi mogao da ugrozi i poslovanje drugih javnih preduzeća poput Željeznica Federacije. Svi dijele ogromnu zabrinutost nakon što je 200 radnika te fabrike otpušteno.

 

Otvaranje stečaja pred Općinskim sudom u Tuzli ocjenjuje se kao jedino realno rješenje za prevazilaženje finansijskih poteškoća ove fabrike, čija dugovanja prelaze pola milijarde maraka. Od ukupno 789 zaposlenih, oko 550 bi trebalo nastaviti rad u proizvodnji, dok će sudbina blizu 200 radnika koji su radili u administraciji biti predmet posebne pažnje institucija i socijalnih programa. 57-godišnji Amir Bečić dugodišnji je radnik Koksare, a sada ostaje bez posla:

„Trideset osam godina sam davao sebe i svoje zdravlje, još sam i obolio. Samo te nazove naveče u šest sati i kaže - ne ideš u treću smjenu, javi se da potpišeš neki papir, ideš kao u penziju, ali ne vidim ja ovde penziju. Ulovili su nas u mutnom, probrali su nas ko ima možda dvije ili tri godine da se kutarišu nas... Idite na Biro, a ostaju podobni, a vrijedni odlaze, nažalost. Neka im je na sram.“

Sindikalista Ermin Halilović kaže da su radnici dovedeni pred svršen čin te da od dva zla moraju odabrati jedno: ili da fabrika ne radi nikako ili da radi s manjim brojem ljudi:

„Razgovarali smo o prioritetima, ljudima koji su dobili otkaz, da se Vlada Federacije uključi u dokupljivanje staža, da se zbrinu ljudi koji su demobilisani borci, ratni vojni invalidi, porodice šehida.  Napravit ćemo te kategorije i raditi na tome da se svi radnici na neki način zbrinu.“

Gradske vlasti Lukavca i Vlada Tuzlanskog kantona planiraju raditi na povezivanju lokalnih privrednika i kompanija koje bi mogle zaposliti dio radnika, dok će za ostale biti pokrenuti programi materijalnog i socijalnog zbrinjavanja, uključujući povezivanje staža i pripremu za penzionisanje. Premijer Irfan Halilagić i gradonačelnik Edin Delić.

Halilagić: „Stvari idu u dva pravca. Prvi je da se očuva proces proizvodnje kroz ovaj stečajni postupak, koji je pokrenut prije nekoliko dana, i da se ta proizvodnja ne ugrozi, odnosno da to bude jedna vrsta kontrolisanog stečajnog postupka. S druge strane, svakako postoji i ovo pitanje radnika koji će evidentno ostati bez posla.“

Delić: „Mislim da se ovo u čemu smo se mi našli može smatrati društvenom elementarnom nepogodom. Dakle, mi smo u situaciji koja, ne mogu reći da je neočekivana. Znalo se da ovo ide u tom smjeru. Radi se o pogonu koji je značajan ne samo za ekonomiju grada ili kantona nego čak i za ekonomiju Federacije. Da nema ove komapnije, vjerovatno bi Željeznice Federacije prestale sa radom davno ili bi se našli u ne znam kakvim problemima.“

Ključna odluka o budućnosti ove fabrike očekuje se do kraja sedmice, kada bi zasad jedini zainteresirani partner, grupacija Pavgord, odnosno Nova željezara Zenica, kojoj je koks potreban kao gotov proizvod, trebao donijeti odluku o ulasku u projekat. Ipak, presudan će biti dogovor sa Željeznicama Federacije BiH, koje planiraju povećati cijene transporta. Dug Koksare samo Željeznicama Federacije iznosi 8,5 miliona KM. Predsjednica Sindikata hemije i nemetala u BiH Ilvana Smajlović:

„Niko ne spori dug Koksare prema Željeznicama, koji je akumuliran iz prethodnog perioda, ali evo Pavgord, koji je preuzeo praktično proizvodnju, avansno plaća transport. Uglavnom, ovdje nije samo riječ o Koksari, riječ je i o Željezari, a i o Željeznicama. Mi smo stava da ove tri kompanije moraju raditi u sinergiji za dobrobit svih i to nam je osnovni razlog zbog čega je napisan taj apel da se praktično kao medijator uključi Vlada i premijer Federacije.“

Nakon otvaranja stečajnog postupka, sve aktivnosti moraju hitno biti pokrenute. Stabilizacija proizvodnje je jedan od uvjeta da se ponovo privuku investitori, kaže stečajni upravnik Almir Bajrić:

„Kroz organe stečaja pronaći partnera koji bi nastavio poslovanje u stečajnom postupku, težiti ka tački rentabiliteta odmah od starta jer ne može se raditi sa gubitkom i imati omogućene kanale distribucije sirovine i gotovog proizvoda od svih naših dosadašnjih partnera, ali uz uslov da se plaćanje vrši avansno preko naših partnera.“

Lokalne vlasti poručuju da, ako je potrebno, ovo pitanje bude otvoreno u Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, ali sudbina ovih ljudi mora biti riješena, kao i kompanije, jer već narednih dana može doći do novih otpuštanja.