videoprilog Emine Macić (Dnevnik 2)

Upravi za indirektno oporezivanje i Graničnoj policiji fali radnika - ispaštaju građani, naročito prijevoznici

Upravi za indirektno oporezivanje BiH nedostaje 980 radnika. Problem isti i u Graničnoj policiji BiH - nedostaju im 663 radnika. U lancu, najveće posljedice trpe oni čija egzistencija zavisi od rada ove dvije institucije. Predstavnici prevoznika i sindikata očajni, traže konkretne reakcije nadležnih.

Iako je kraj ljetne sezone, ne samnjuju se gužve na graničnim prijelazima BiH. Osnovni problem je kadrovska nepopunjenost i nedovoljna materijalno-tehnička opremljenost. Na pojedinim graničnim prijelazima samo dva radnika rade i na ulazu i na izlazu robe, a služe se samo jednim pečatom. Čekanja na granici vozača kamiona su nekada traju čak i po tri dana.

„Iz Mađarske do Rače ili Pavlovića Mosta dođete za jedan dan, a na prijelazima Rača, Gradiška, Brod i Izačić budete po 2-3 dana - možete zamisliti koji su to gubici i koje su to štete“, kaže Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prijevoznika RS-a.

Da je situacija alarmantna, potvrđuju iz Sindikata Granične policije BiH. Ovaj put Sindikat i politički predstavnici su složni. Predlažu izmjene i dopune Zakona o policijskim službenicima, te dogradnju Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji.

„Znajući kako će se situacija odvijati, krajem 2023. godine predložili smo izmjenu Zakona o policijskim službenicima, gdje bi se policajcima radni vijek na dobrovoljnoj osnovi produžavao do 60. godine. Ako neko misli da bi se time stvorile određene stvari koje ne bi bile popularne, taj zakon se može i vremenski ograničiti do popune radnih mjesta“, ističe Dragan Matović, predsjednik Sindikata Granične policije BiH.

Ovo pitanje problematizirali su i u parlamentarnim klupama. Pojedini nude i prijelazno rješenje. HDZ-ov državni zastupnik Slavko Matić objašnjava: „Pripadnici GPBiH idu u mirovinu i sa nepunih 50 godina. Oni koji bi dragovoljno nastavili raditi, ako postoji zakonska mogućnost, omogućilo bi se da se makar amortizira trenutni problem koji bi u 2025. godini mogao uistinu eskalirati“.

Istovremeno, iz GPBiH poručuju da su već dobili pozitivna mišljenja relevantnih tijela u vezi s tim te je Pravilnik upućen Ministarstvu sigurnosti BiH na usvajanje u Vijeću ministara BiH. Nakon pozitvinih mišljenja čeka se na konkretne reakcije nadležnih aktera kako bi se omogućilo neometano fukcionisanje obje državne institucije. Prohodnost, ali nadasve sigurnost na graničnim prijelazima, trebale bi biti u interesu nadležnim jer bi na taj način naša zemlja bila korak bliže evropskim standardima i integracijma.

Dodatno opterećenje za prijevoznike i probleme na graničnim prijelazima je nedostatak radnika u UIO-u BiH. 980 radnika manje je nego je to propisano Pravilnikom.

„Treba imati u vidu, kada se govori o kadrovskoj strukturi, da je još jedan od problema sa kojima se suočava UIO nepovoljna starosna struktura: 19% zaposlenih ima 60 godina ili više, a 49% ima 50 godina ili više. U prosjeku oko 100 radnika godišnje ode u penziju. Slična situacija očekuje se i u ovoj godini. Svjesni smo da UIO nema dovoljan broj zaposlenih, kao i da broj zaposlenih utječe na brzinu teretnog saobraćaja, a mnogo manje na putnički promet. Vijeće ministara prepoznalo potrebu da UIO zaposli dodatni broj radnika pa je tako novim budžetom za 2024. godinu planirano zaposlenje 50 novih pripravnika“, navode iz UIO-a.

Konkurse najavili iz obje institucije. Proces dug, a gubici onih koji ovise o radu na graničnim prijelazima i u UIO-u su milionski.

federalna.ba

GPBiH UIO BiH UNO BiH