Umjetnica Mary Gartside objavila je vlastiti izazov idejama Isaka Newtona
(Izvor: BBC)

Umjetnica Mary Gartside objavila je vlastiti izazov idejama Isaka Newtona

Godine 1805. malo poznata, engleska umjetnica i instruktorica amaterskog slikarstva učinila je ono što nijedna žena prije nje nije učinila.

Objavila je knjigu na temu teorije boja. Iako je malo detalja o životu i karijeri Mary Gartside, njeni korpusi eseja o svjetlu i sjeni, o bojama i o kompoziciji općenito otkriva dokaze izuzetnog kreativnog genija. Skromno predstavljena od strane svog opskurnog autora kao malo više od vodiča za "dame od kojih sam pozvana da podučavam slikanje", Gartsideova studija je popraćena nizom upadljivo apstraktnih slika za razliku od onih koje je ranije stvorio bilo koji pisac ili umjetnik.

Na prvi pogled, lako biste mogli primijetiti da Gartsideovih osam akvarelnih "mrlja" za uvećane cvjetne pejzaže koji predviđaju ogromne prašnike i tučke, koje će američka umjetnica Georgia O'Keeffe početi eksponitrati u svim razmjerama više od 100 godina kasnije.

Ovi prozračni talasi pogotovo latica, čija je živost boja nevezana za opipljiv oblik, i svaka sigurnost koju ste možda imali o tome šta ove slike prikazuju ili šta znače počinje da se ruši. Niti mirisni cvjetovi iščupani iz stvarnog svijeta, niti imaginarni cvjetovi koji se razvijaju u umu, Gartsidine apstraktne mrlje izbijaju izvan granica samih sebe čitav vijek prije nego što se nefigurativno slikarstvo ustalilo na poznatijim platnima Vasilija Kandinskog, Kazimira Maleviča i Pieta Mondriana. 

Foto: uomoelegante

Više metafora za sjaj ruža nego same ruže, Gartsidine apstraktne mrlje služile su paradoksalno preciznoj teorijskoj funkciji koja pobija njihovu amorfnu ljepotu. Pod nazivom, zauzvrat, "bijelo", "žuto", "narandžasto", "zeleno", "grimizno", "plavo", "ljubičasto" i "grimizno", ovi prolazni eksperimenti pokazuju svaku "nijansu na različitim stupnjevima zasićenosti", objašnjava istoričarka umjetnosti Aleksandra Loske u svojoj nedavnoj studiji Colour: A Visual History, "stapanje apstraktnog sa drugima".

Gartsajdin cilj je bio da ilustruje harmonije i kontrastne nijanse primarnih i sekundarnih boja na način koji je bio organskiji, a možda i manje naučno udaljen, od shematizovanih točkova boja njenih poznatih muških predaka na terenu. Dok su njene mrlje mogle imati, kako TS Eliot piše u svojoj pjesmi Burnt Norton iz 1936., "izgled cvijeća koje se gleda", oni su, u stvari, tražili, generacijama prije svog vremena, da skinu samosvjesno pretvaranje ustaljenog oblika, i umjesto toga izolovati blistavu energiju koja osnažuje našu percepciju svih stvari, tačnije boja.

"Boje," romantični esejista Leigh Hunt veselo je zapisao 1840. godine, "su osmijesi prirode". Kada su izuzetno nasmijane, a osim toga probiju u drugu ljepotu, one su njen smijeh; kao u cvijeću". Ono što je jasno iz Gartsajdinih pionirskih studija jeste da nijedan teoretičar nikada nije pažljivije slušao smijeh boja od nje. "Ne postoji drugi primjer reprezentacije sistema boja," piše Loske, "koji je toliko inventivan i radikalan kao Gartsidine mrlje u boji".

Loske se posvetila priči o umjetnosti vraćanju dostignuća zaboravljenih spisateljica i umjetnica koje su, uprkos istorijskom obeshrabrenju žena da se hvataju za paletu ili pero, uspjele stvoriti neke od najintrigantnijih estetskih izuma u kulturnoj historiji. "Ako mi neko može pronaći raniju", kaže ona za BBC Culture, kada je upitana koliko je sigurna da je Gartside pozicija prve žene autorke teorije o boji, "bilo bih vrlo rado čuti. Ona je najranije, svakako u zapadnom svijetu."

Prva među jednakima

Loske je slučajno naišla na Gartride kao diplomirani student nakon što je stekla istraživačku stipendiju u Kraljevskom paviljonu u Brightonu, gdje sada služi kao kustos. „Htjeli su da neko pogleda teoriju boja“, prisjeća se ona, „i provela sam mnogo sretnih godina radeći na ovom doktoratu, i sve što sam mogla da nađem bila su muška imena. A onda sam naišla na jednu ženu, a to je bila Meri Gartstide. Samo jedna, i to je ono što me je zaista pokrenulo."

Ono malo što znamo o Gartsidinom životu i karijeri može se sažeti u rečenicu ili dvije. Rođena 1755. godine, možda u Manchesteru, na kraju je u Londonu naučila žene da slikaju akvarelom, a uspela je da pokaže svoj rad u najmanje tri navrata između 1781. i 1809. godine, barem jednom na Kraljevskoj akademiji. U pjesmi Amy Clampitt, Balms (1980.), koja podsjeća na slučajni susret s kopijom Gartsidinih akvarela i "oštre sočnosti sa baršunastim ušima" "čistih nijansi" koje utjelovljuju, američki pjesnik žali zbog nedostatka poznatih biografskih detalja o kreatoru slika, pišući: "Mary Gartside / umrla, nisam mogao ni / naučiti godinu." Tokom izolacije prošle godine Loske je nastavio da kopa i konačno je uspio, uz pomoć kolega, da odredi datum do 1819. „Bilo je posebno lijepo saznati za ovo“, kaže Loske, „jer sam uvek mislio da je umrla bez mogla uživati ​​u svom relativnom uspjehu.", kako prenosi BBC. 

Foto: ilustracija

Gartsidin skromni naslov Esej (koji je nakon tri godine kasnije, 1808. godine, revidirano izdanje koje je hrabro prekrstila Esej o novoj teoriji boja i o kompoziciji uopšte) prethodio je pola decenije proslavljenoj raspravi Johanna Wolfganga von Goethea. of Colours, 1810, u kojoj je poznati nemački pesnik i kritičar pokušao da ispravi ono što je verovao da su osnovne greške u razumevanju Isaka Newtuna našeg iskustva boje u svetu. Poput Gatea, koji je decenijama razvijao svoje ideje, Garstide je izgleda tiho odlučana da ponovo kalibrira Newtonovu koncepciju spektra boja koje sačinjavaju bijelu svjetlost, na koju je engleski matematičar slavno došao kao student tokom mnogo ranijeg zatvaranja 1666. Velika kuga je pokrenula karantine, a da bi je izazvala sa slikarskom hitnošću i svrhom, vjerovatno joj je nedostajalo.

"Nazvati to 'teorijom'," kaže Loske, "je zaista pametno". Ona to stavlja u ozbiljniji kontekst, nešto što nije samo priručnik za slikanje. Ona je najzanimljivija u smislu preuzimanja Newtonovih ideja i prilagođavanja ih slikanju. Newton se bavio nematerijalnim bojama – razdvajanjem duge i obojenim svjetlima. Neko je morao prilagoditi svo to fantastično znanje materijalnoj boji, a ona to radi prekrasno."

Spektar boja koje je Newton slavno raspleo svojim pažljivo nagnutim prizmama mnogima se činio više insceniranim nego prirodnim – nijanse opsesivnog intelekta u vještački kontrolisanim uslovima, a ne razbarušene nijanse neuredne stvarnosti. Newtonovo insistiranje na savijanju duge kako bi se prilagodila suvišna sedma boja, indigo, kako bi se smjestila uz plavu, samo da bi se osiguralo da ima onoliko boja koliko ima planeta na nebu i nota na muzičkoj ljestvici, često se navodi kao dokaz da oblikovao je ono što su njegove oči zapravo vidjele da odgovara prozračnom idealu. Stoljeće između njegovog konačnog objavljivanja knjige Opticks: A Treatise of the Reflexions, Refractions, Inflections and Colors of Light – u kojoj Newton formalno predstavlja svoje ideje – i Gartsideovih i Goeteovih zapisa o teoriji boja u prvoj deceniji 18. niz publikacija pisaca i umjetnika koji žele pomiriti Newtonove kliničke pojmove o boji s praktičnošću stvarnog miješanja pigmenata na paleti.

Preoblikovanje kruga boja

Centralno za svaki od ovih napora – koje su poduzeli svi, od francuskog slikara Claudea Bouteta 1708. do britanskog etimologa Mosesa Harrisa 1766. do austrijskog etimologa Ignaza Schiffermüllera 1772. – bilo je ponovno zamišljanje Newtonovog temeljnog, iako začudo, kruga boja koji je bio bezbojan. predstavljen u svojim Opticima. Za Goethea, Newtonov neuspjeh da prizna osnovnu ulogu koju tama igra u oblikovanju boja koje vidimo u svakodnevnom iskustvu motivirao je njegovo vlastito preoblikovanje kruga boja. Godine 1798. Goethe i dramaturg Friedrich Schiller sarađivali su na složenom dijagramu koji su nazvali "ruža temperamenta", u kojem se koncentrične orbite desetak boja i odgovarajućih karakternih osobina vrte oko mračnog ponora koji zijeva u središtu dijagrama. Na kraju će ovaj razrađeni točak ustupiti mjesto Goetheovom poznatijem, pojednostavljenom krugu boja koji je osmislio 1809. i uključio sljedeće godine u svoju vlastitu Teoriju boja.

Primamljivo je, s obzirom na blizinu datuma objavljivanja Goetheovih i Gartsidinih studija, zapitati se da li je možda došlo do bilo kakvog unakrsnog oprašivanja ideja – ili je, zaista, Gartsideov opus imao bilo kakav utjecaj na ideje ili praksu kasnijih umjetnika. i teoretičari. Ko može reći? Ali to je pitanje o kojem razmišlja i Loske, koji vjeruje da "apstraktna dimenzija Gartsajdovih ilustracija" odražava onu JMW Turnera, kojeg historičari vide kao preteču nefigurativne umjetnosti. Dvojica savremenika svakako dijele fascinaciju masom bestežinske boje odvojene od usputne supstance. Turner je, sugerira Loske, "vjerovatno znao za njen rad kroz svoju povezanost s brojnim akvarelskim društvima", prije nego što je priznao da, "nažalost, nema dokaza za to".

federalna.ba/BBC

 

 

 

Kultura, umjetnost boje
Kultura, umjetnost
0 08.11.2024 16:42
Kultura, umjetnost
0 01.11.2024 16:35
Kultura, umjetnost Hasanaginica
0 28.10.2024 19:13
Kultura, umjetnost
0 09.07.2024 16:46
Kultura, umjetnost
0 16.06.2024 16:20
Kultura, umjetnost
0 07.06.2024 16:51