Umjesto spajanja juga i sjevera spojile se glasine o aferama i kriminalu
Dvije decenije od kako se Bosna i Hercegovina obavezala da će izgraditi trasu Koridora 5c i postati dio Panevropskog koridora građani su dobili tek 126 kilometara autoputa i obećanja da će se do određenih rokova spojiti jug i sjever naše zemlje. U posljednje vrijeme umjesto svečanosti i otvaranja dionica sve su glasniji navodi o aferama i kriminalu prilikom izgradnje. Nedavno su obustavljeni i radovi na dionici Vranduk – Ponirak, koja je trebala odavno biti završena.
Kako su iz Autocesta Federacije FBiH naveli, uvidom u izvođačev program radova te činjenicu da se radovi ne izvode na 50 posto ugovorene trase bilo je neohodno izbjeći nepotrebno velike troškove zastoja i privremeno obustaviti radova. Dok traje obustava radova, investitor se obavezao da će napraviti detaljnu analizu, kako kažu, ugovorne pozicije uzimajući u obzir sve privremeno plaćene iznose, ugovorne dokumente kao i novi glavni projekat koji je u izradi te da će s više detalja obavijestiti javnost čim budu imali rezultate analize.
Ova dionica se, inače, gradi od 2019. godine po takozvanom Crvenom fidicu, a sredstva od oko 76,5 miliona osigurana su od OPEC fonda. No, prema svim trenutno rapoloživim podacima i ta, ali i sredstva od dodatnog zaduženja su u velikoj mjeri utrošena, a dionica nije završena. Na sve to stigle su i optužbe za kriminalne radnje, a zbog tih navoda posla će imati i istražni organi.
Trasa buduće autoceste Vranduk – Ponirak gradila se protekle tri godine, a prvobitno je planirano da se završi u augustu 2021. godine. Kasnije će biti po osnovu addendum ugovora prolongiran na septembar 2022, no i tada je bilo jasno da to neće biti moguće ostvariti.
„Ove dvije dionice Vranduk - Ponirak i Ponirak - Vraca (tunel Zenica) ćemo probiti rokove za godinu-godinu i po“, govorio je u maju 2022. Ahmed Mušija, predstavnik investitora JP Autoceste FBiH.
Tražili su iz Autocesta Federacije i dodatne rokove od finansijera, međutim, da su problemi mnogo veće prirode potvrdilo se nakon što su nedavno obustavljeni radovi na ovoj dionici.
„Odlukom Uprave JP Autoceste FBiH od 20. 7. 2023. godine radovi na gradilištu dionice Vranduk - Ponirak su privremeno suspendovani zbog ukazane potrebe za usklađivanjem projektne dokumentacije i dodatnom analizom troškova izgradnje dionice autoceste Vranduk - Ponirak, posebno u dijelu koji se odnosi na odstupanja od ugovorenih radova“, saopćili su iz JP Autoceste FBiH.
Vrijednost ugovora za izgradnju prvobitno je iznosila 76,5 miliona eura, a naknadno je odobreno i dodatno zaduženje od 25 miliona eura. Da su troškovi izgradnje enormno uvećani i da je za tek polovinu dionice utrošeno približno 94% sredstava utvrđeno je i prilikom revizije poslovanja Autocesta za 2022. godinu.
„Troškovi na ovoj dionici na dan 31. 12. 2022. godine za realizaciju projekta su iznosili 73.804.435 EUR, a urađeno je cca 2,5 kilometara od ukupnih 5,3 kilometara. Dešavaju se izmjene na projektima radi neadekvatnog prvobitnog projektiranja, što iziskuje dodatna zaduženja, a što za posljedicu ima eskaliranje troškova i probijanje rokova izgradnje“, navodi se, između ostalog u izvještaju Ureda za reviziju institucija FBiH.
Utvrdili su revizori i da je vrijednost ugovora za nadzor, za šta je bio zadužen konzorcij slovenski DRI i sarajevski Divel na toj dionici sa 2,4 miliona uvećana na tri miliona. Iz Divela, za čije ime se vezuje i ime bivšeg direktora autocesta Elmedina Volodera, na naš upit o razlozima povećanja ugovorene cijene nisu mogli govoriti zbog ugovorenih poslovnih odnosa:
„S naše strane možemo samo konstatovati da smatramo krajnje nekorektnim poslove našeg Konzorcija vezivati samo za mandat bivšeg direktora JP Autoceste FBiH gospodina Volodera, koji je svoj vlasnički udio u ovoj kompaniji prodao prije preuzimanja te dužnosti, s čime ste, vjerujemo, upoznati.“
Na mutne radnje prilikom izgradnje autoceste, s akcentom na slučaj Vranduk – Ponirak, upozorili su i iz vladajuće Trojke.
„Za projekat od 80-ak miliona najavljeno je dodatnih naknadnih radova 98.280.000 eura, naknadnih radova 150 procenata više od osnovne cijene koštanja. Nisam nikad vidio bahatiji kriminal“, naveo je Elmedin Konaković, predsjednik Naroda i pravde.
Provođenje istrage koja bi morala utvrditi da li je bilo kriminalnih radnji posao je Tužilaštva HNK-a, koje je formiralo predmet o ovom slučaju.
„Po zahtjevu tužitelja zatraženo je od Federalne uprave policije Sarajevo da poduzmu određene istražne radnje iz svoje nadležnosti i da izvrše provjere navoda iz prijave, kao i analizu dostavljene dokumentacije i druge operativne i istražne radnje, a sve u cilju utvrđivanja pravilnog činjeničnog stanja i prikupljanja materijalnih dokaza“, saopćili su iz Tužilaštva HNK-a.
Zbog ugovorenih poslovnih odnosa s investitorima izvođači radova ne mogu govoriti o pojedinostima, no novinari koji su se bavili ovom temom došli su do šokantnih saznanja u vezi s izgradnjom dionice Vranduk - Ponirak.
„Pojedine dionice su svjesno preprojektovane da bi se učinile znatno skupljim nego što projekat predviđa. Izvođači radova su Azvirt i Hering, zanimljivo je da su obje firme sudionici u najnovijoj aferi koja se zove Most Počitelj, gdje je došlo do napuknuća mosta“, ističe Amil Dučić, novinar portala Fokus.ba.
Umjesto novih i funkcionalnih kilometara autoputa dobili smo nove afere i sumnje na zakonitosti prilikom gradnje. Na nadležnim institucijama, ali i novom menadžmentu Autocesta je zadatak da raščiste račune te privedu višedecenijski posao kraju spajanjem juga i sjevera naše zemlje modernim autoputem.
Okvirni rok za spajanje trase autoputa Sarajevo-Zenica s granicom s Hrvatskom na sjeveru 2025. godina. No, pitanje je da li je taj rok i realan. Na to svakako da utječe i aktuelna situacija s obustavom radova u vrandučkoj kotlini.
federalna.ba