videoprilog Hane Porić (Federacija danas)

Turizam u BiH - šta imamo, a šta nam nedostaje?

Turizam, pokazala su istraživanja, ostaje najperspektivniji s ekonomskog aspekta. Svakako, da bi se ostvario puni potencijal, potrebne su veće investicije. Šta imamo, a šta nam nedostaje?

Početkom pandemije koronavirusa sve je stalo. Zatvorene granice i ograničeno kretanje širom svijeta nanijeli su veliku štetu turizmu. Stradao je, očekivano, i onaj krhki u BiH. No, postepeno se oporavlja.

“2021. je nešto bolja. Međutim, u poređenju sa 2019., mi smo imali 60% turista od 2019. godine. Dakle, negdje 49% je bio pad dolaska turista. Ono što mogu reći jeste da smo imali dosta dobru ljetnu sezonu”, kaže ministrica okoliša i turizma FBiH Edita Đapo (SBB).

To potvrđuju i statistički podaci, prema kojima je samo za period januar - august ostvareno za 72,7% više posjeta u odnosu na isti period 2020. godine.

Najveći broj posjeta ostvaren je tokom ljetne sezone, u julu i augustu. Međutim, značajna razlika je primjetna u aprilu i maju u odnosu na prošlu godinu. Dok je našu zemlju u aprilu prve pandemijske godine posjetilo tek 1.539 turista, prošle godine u istom mjesecu pristiglo je čak 33.000 turista. Najbrojniji bili su strani turisti - i to uglavnom iz Hrvatske, Srbije, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Turske.

Da bi postala sigurna destinacija, BiH je uz pomoć projekta USAID-a Turizam implementirala globalni protokol i smjernice u turističkom sektoru i tako stekla certifikat SafeTravels kojim se vraća povjerenje putnika u doba pandemije. Prva oznaka dodijeljena je u martu prošle godine.

“Kada je BiH dobila ovu oznaku u martu 2021. godine, turisti iz cijelog svijeta su dobili poruku da BiH preduzima dodatne korake kako bi putnici bili sigurni”, kazao je Karl Wurster, direktor Ekonomskog ureda (USAID BiH).

Za ostvarenje punog potencijala turističkog sektora neophodno je uspostaviti menadžment za upravljanje destinacijama, transparentniju infrastrukturu i veće investicije.

“Vlada Federacije otprilike svake godine izdvoji oko 2 miliona za turizam u FBiH, što je nedovoljno. Međutim, onda kada je naš turistički sektor bio u krizi, Vlada FBiH je izdvojila 30 miliona u jednoj godini da pomogne naše privrednike”, navela je ministrica Đapo.

BiH se ove godine našla u velikoj političkoj krizi. Blokirane državne institucije, secesija u najavi i brojna politička neslaganja doprinijeli su kreiranju negativne slike o BiH u svijetu. To je, možda, u konačnici utjecalo i na to da pojedinci kartu za BiH zamjene nekom drugom.

“Ovakva politička situacija dovela je do toga da se u medijima, ne samo domaćim nego i stranim, već mogu čitati članci koji strane turiste obeshrabruju da dođu i posjete ovaj dio svijeta”, upozorila je Courtney Chubb, direktorica USAID-a BiH.

Sektor turizma je prije pandemije učestvovao sa oko 10% u ukupnom BDP-u. Svako ulaganje u ovaj sektor donosi veliku dobit.

“Benefite turizma vide svi privrednici - od onog najmanjeg biznisa, od trafike ili pekare pa do velikih hotela. Svi imamo jako mnogo koristi od turista. Kažu da su multiplikativni efekti turizma jako veliki pa za svaku uloženu marku u turizmu povrat koji očekujemo je 4 marke ili čak 8 maraka prema procjenama nekih stručnjaka”, precizira Emina Nizić, koordinatorica Turističke zajednice KS-a.

Dok se bilježe pozitivni rezultati ostvareni u turizmu, zakoni koji bi unaprijedili i pomogli u razvoju turizma su i dalje na čekanju. Strategija i Zakon o turizmu FBiH doći će na red u novoj godini. Ako se na vrijeme djeluje u pravcu bržeg i kvalitetnijeg razvoja turizma, naša država bi mogla postati jedna od značajnijih destinacija u svijetu. Do tada, spoj različitih kultura i religija na jednom mjestu, pozicioniraju BiH visoko na listi država koje treba posjetiti.

federalna.ba

turizam