videoprilog Damire Ibranović (Svijet)

Velika Britanija “na rezervi”

Velika Britanija se posljednjih 15-ak dana našla u velikim problemima, rekli bismo da je na rezervi. Na benzinskim pumpama je skoro pa nemoguće nasuti gorivo. Nije riječ o nekoj nestašici samog proizvoda ili sankcijama izvan zemlje, nego u nemogućnosti isporuke goriva do benzinskih pumpi jer nema ko da vozi cisterne. Brexit i pandemija koronavirusa došli su na naplatu!

“Ako nađete gorivo da ne obiđete šest ili sedam pumpi onda ste veoma sretni. To me izluđuje jer ne mogu isplanirati ni obični odlazak na posao. U rezervoaru imam još za 30 milja. Svaki dan se vozim iz jednog u drugi dio grada zbog posla, a sada je to noćna mora”, priča Lee Henderson.

“Ima gužvi i prolaza – jedan dan ćete proći lagano, a drugi će vam trebati tri puta više vremena nego obično. Sljedeći dan nestane vam goriva i onda sjedite i gledate blesavo jedni u druge, a sendviči i hrana se ne prodaju jer niko ne ulazi”, kaže vlasnik prodavnice Mike Stayte.

Trenutno je svakodnevnica miliona stanovnika da satima stoje u redovima na benzinskim pumpama u jugoistočnom dijelu Velike Britanije, u kome se nalazi i London. Razlog – nema goriva na benzinskim pumpama, a oko 15 posto njih uopšte ne rade. Uzrok – nema dovoljno vazača kamiona koji bi distribuirali gorivo do benzinskih pumpi. Uzrok uzroka – nakon Brexita na samom startu ove godine se oko 25 hiljada vozača kamiona vratilo kući, u zemlje Evropske unije, mahom istočne zemlje, jer su se uslovi rada u Velikoj Britaniji za njih promijenili. Zbog pandemije država nije bila u mogućnosti vršiti obuku novih vozača. I uslijedio je kolaps lanca dostave.

“Shvatam koliko je to frustrirajuće, koliko je to naporno ljudima. Situacija se stabilizuje, ali to je problem koji je uzrokovan potražnjom, a ne ponudom. Naravno, mi poduzimamo sve potrebne mjere koje možemo”, poručio je premijer Velike Britanije Boris Johnson.

“Ne garantujem ništa, ali mislim da se situacija stabilizuje. Mislim da ljudi shvataju da će ovo proći i mi smo fokusirani na to da se pobrinemo da dobijemo dovoljno vozača. Podigli smo vojne vozače i želimo da se pobrinemo da imamo dovoljno goriva u krajnjim odredištima. Ako pogledamo brojke od prethodnih nekoliko dana, jasno je da se situacija stabilizuje. Priliv benzina se podudara s prodajom”, izjavio je Kwasi Kwarteng, ministar za biznis, energiju i industrijsku strategiju Velike Britanije.

Logistički gledano, vlada je relativno brzo djelovala. Kao rješenje za prvu pomoć, raspoređeno je 200 vojnika da pomognu u dostavljanju goriva, koje leži na tankerima i rafinerijama, spremno za isporuku. Za dugoročnije rješenje, Vlada je donijela odluku o izdavanju pet hiljada viza za hitne slučajeve za strane vozače kamiona kako bi riješili probleme. Manjak vozača kamiona odrazio se i na snabdijevanje supermarketa životnim namirnicama, što je dodatna briga jer se bliži sezona praznika.

“Ova zemlja je vodeća u svijetu kada govorimo o logistici i lancima snabdijevanja. Kada se pojave problemi poput ovog, uradićemo sve da pomognemo u rješavanju. Obećavam da će Božić ove godine biti znatno bolji nego prošle godine”, poručio je Johnson.

U Velikoj Britaniji ogroman problem predstavlja što je mnogo manji broj domaćeg stanovništva zaposlenog u transportnoj industriji, nego stranaca. Veliki priliv vozača kamiona iz drugih zemalja oborio je plate i uslove rada, pa Britanci odustaju od tog posla jer plate ne mogu zadovoljiti životni standard u njihovoj zemlji. Jeftina radna snaga u ovom trenutku mnogo košta Veliku Britaniju. 

“Želimo da vidimo visoke plate, ekonomiju visokih vještina gdje ulažemo u ljude, ulažemo u fantastičnu infrastrukturu kao što je ovo iza mene i da imamo visok porast produktivnosti. To je model prema kome bismo trebali ići”, istakao je Johnson.

Nema samo Velika Britanija problem s distributivnim lancima. Ti problemi javljaju se i u drugim dijelovima svijeta, poput Njemačke, istočnih evropskih zemalja, Sjedinjenih Država, te dobrog dijela Azije, prvenstveno Kine. Ovo bi ostao problem pojedinačnih zemalja koje se suočavaju s njim, da ne prijeti da postane lančani problem, koji bi pogodio dobar dio svijeta. Nije stvar u tome da će se simptomatično ili trendovski prenijeti u druge zemlje, već bi moglo doći do prekida lanaca snabdijevanja, što će povući poskupljenja ili čak i nestašicu osnovnih namirnica za život, a to će osjetiti svi, pa i mi u Bosni i Hercegovini. Kad se stvari tako poslože, jasno je bi haos na britanskom ostrvu mogao da preraste u globalni problem.

federalna.ba

Velika Britanija Gorivo nestašica nestašica goriva