Šta donosi Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Kantonu Sarajevo
Skupština Kantona Sarajevo nedavno je usvojila Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u KS koji je donio niz značajnih izmjena u regulisanju ovih oblasti.
Kako je istaknuto iz Ministarstva odgoja i obrazovanja KS, kroz usvajanje tog jedinstvenog zakonskog akta za osnovno i srednje obrazovanje, uspostavljen je veći sklad između pravnih rješenja, što omogućava cjelovito uređenje pravnih instituta i mehanizama za realizaciju odgojno-obrazovnog rada u školama.
Novi Zakon značajno jača ulogu Javne ustanove Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja u KS, čime se dodatno institucionalno podržava unapređenje obrazovnog sistema i kvaliteta obrazovanja u kantonu.
Zakonom je predviđeno da su redovne osnovne škole obavezne da organizuju produženi boravak učenika kao poseban oblik odgojno-obrazovanog rada, u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, a koji može biti sufinansiran iz Budžeta Kantona Sarajevo.
Predviđeno je obavezno školovanje do kraja srednjoškolskog obrazovanja te vođenje evidencije o neprihvatljivim oblicima ponašanja i/ili drugim faktorima koji mogu ugroziti najbolji interes učenika i zaštitu učenika uz provođenje mjera odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana ne samo za učenike osnovnih škola, nego sada i za učenike srednjih škola.
Omogućeno je, izuzetno, iz razloga koje cijeni nastavničko vijeće škole u kojoj učenik traži preusmjeravanje na zanimanju III ili IV stepena, na zahtjev učenika/roditelja, učenik se može preusmjeriti na zanimanje istog stepena, nižeg stepena ili višeg stepena, i sa manjim prosjekom općeg uspjeha od 3,5 i nižom ocjenom vladanja.
Takođe, prepoznati su programi razmjene učenika, ugošćavanja učenika i programi za djecu i učenike iz dijaspore i iseljeništva te obaveza izrade posebnog programa koji će pomoći učenicima u cilju lakše tranzicije u nastavni plan i program Kantona Sarajevo.
Integrirani su programi namijenjeni nadarenim i talentiranim učenicima, učenicima sa teškoćama u razvoju i s invaliditetom koji su po principima inkluzije uključeni u redovne škole i učenicima povratnicima iz inostranstva, a prvi put prepoznata je „Škola u bolnici“ u srednjem obrazovanju za učenike koji se nalaze na dužem bolničkom liječenju.
Jasno je definisano šta podrazumijeva kurikulum, kurikulum u širem smislu, kurikulum u užem smislu te su predviđeni mehanizmi za uspostavu interne i eksterne ocjene kvaliteta odgojno- obrazovnog rada.
Definisano je da će Skupština, na prijedlog Vlade, u Budžetu KS osigurati minimalno 3,5 posto od ukupnih ostvarenih prihoda Budžeta KS prethodne godine bez: primitaka, namjenskih prihoda, vlastitih prihoda, transfera i donacija budžetskih korisnika. Navedena sredstva će se planirati za nabavku opreme, investiciono održavanje, materijal i sitan inventar te tekuće održavanje škola kao javnih ustanova.
Omogućen je besplatan javni prevoz za sve učenike, svih osnovnih i srednjih škola kao ustanova i kao javnih ustanova.
Obuhvaćen je interresorni pristup temi suzbijanja maloljetničke delikvencije i provođenje akcionih planova, prepoznavanje faktora rizika .
Posebnim aktom će se definisati profil i stručna sprema nastavnika čime će biti omogućeno rješavanje pitanja deficitamosti nastavnika te su prepoznata kontinuirana stručna usavršavanja svih radnika škole kao i licenciranje direktora.
Kako ističu iz Ministarstva, Zakonom je definisano obavezno praćenje nastavka obrazovanja učenika kojem je izrečena mjera "isključenje iz srednje škole", saopćeno je iz Službe za protokol i press KS.
federalna.ba/Fena