Spora provedba Zakona o sprečavanju sukoba interesa u institucijama

Prilog: Amra Ličina

Dvije godine nakon prijave koju je Transparency International u BiH podnio protiv Sevlida Hurtića, Komisija za odlučivanje o sukobu interesa u institucijama BiH utvrdila je da je ministar za ljudska prava i izbjeglice BiH bio u sukobu interesa. Na sjednici održanoj trećeg novembra, Komisija je Hurtića novčano kaznila umanjenjem dijela plaće u narednim mjesecima, budući da je njegova privatna firma dobivala milionske poslove od države. Na nivou BiH, u martu prošle godine, usvojen je Zakon o sprečavanju sukoba interesa u institucijama. Izvještaji o primjeni ne sadrže optimizam.

 

Zakon o sukobu interesa na državnom nivou trebao bi spriječiti svaki uticaj zvaničnika na donošenje odluka u korištenju javnih sredstava koje im mogu donijeti privatni interes. Međutim, zakon kaže jedno, a realnost drugo. Nažalost, namještanje poslova članovima porodice, prijateljima i stranački važnim osobama u cijeloj BiH godišnje iz državnih, entitetskih, kantonalnih, opštinskih, budžeta javnih preduzeća i ustanova opustoši više od četiri milijarde KM. I svaki put se nađe način da se zakoni zaobiđu. Početkom ovog mjeseca Komisija za odlučivanje o sukobu interesa u institucijama BiH nakon godinu dana svog postojanja, a  dvije godine nakon prijave koju je Transparency International u BiH podnio protiv Sevlida Hurtića, utvrdila je da je ministar za ljudska prava i izbjeglice BiH bio u sukobu interesa. Hurtić je novčano kažnjen umanjenjem dijela plaće u sljedećim mjesecima jer je njegova privatna firma dobivala milionske poslove od države.

Ovo je prva odluka koja se odnosi na imenovane zvaničnike od strane ove komisije. Srđan Traljić, menadžer za odnose s javnošću Transparency International BiH:

 

„Nakon što smo mi izdali jedno saopštenje da je već prošla godina dana i da nije izrečena još nijedna sankcija, oni su ubrzo zasjedali i izrekli određene sankcije po starim prijavama i među njima i sankciju protiv ministra Hurtića po našoj prijavi, jer njegova privatna izdavačka kuća sklapa milionske ugovore i ovlaštena je za nabavku udžbenika u TK. Mi smo smatrali da je tu zakon jasan da on kao državni funkcioner može koristiti svoj uticaj za dobijanje poslova na nižim nivoima vlasti, da to nije po zakonu, da predstavlja klasičan sukob interesa iz kojeg bi on trebao da izađe. Tu je donesena sankcija koju je predviđao stari zakon. U međuvremenu, mi smo poslali još jednu prijavu jer ta situacija po našem mišljenju nije rješena, jer je Hurtić angažovao drugu firmu iz Širokog Brijega da sad vrši tu nabavku udžbenika za TK, ali je njegova izdavačka kuća ponovo izdavač, samo se nabavka odvija posredstvom druge firme.“

 

Desetine prijava protiv nekih od ključnih funkcionera čekaju na rješavanje, navode iz Transparency-a, ali Komisija se u svom jednogodišnjem poslovanju nije bavila njima. Sastajali se jesu, odluke o prijavama donosili nisu. A razlog za to je kažu iz Komisije nepostojanje podzakonskih akata od strane Vijeća ministara potrebnih za njihovo funkcionisanje, kao i niz drugih tehničkih stvari. Predsjednik Komisije Dženan Šećerbajtarević:

„Možemo konstatovati da smo mi u dosadašnjem radu održali 13 sjednica. Posljednja sjednica imala je obiman dnevni red u okviru kojeg smo razmatrali i šest prijava koje su podnijeli građani, institucije.“

 

Srđan Traljić, menadžer za odnose s javnošću Transparency International-a BiH:

 

„Transparency International je pratio sjednice Komisije za odlučivanje o sukobu interesa u institucijama BiH proteklih godinu dana i oni nisu donosili odluke po brojnim slučajevima, jer su se pravdali da nisu doneseni potrebni podzakonski akti i da oni ne mogu postupati po starim prijavama. I oni su uglavnom na tim sjednicama odlučivali o upitima poslanika, bilo je i upita šta da se radi sa poklonima koje su dobili funkcioneri na putovanjima itd.“

 

Posljednja sjednica Komisije za odlučivanje o sukobu interesa u institucijama BiH održana je bez najave i prisustva javnosti. Na istoj sjednici Komisija je utvrdila postojanje sukoba interesa u dva slučaja kaže Predsjednik Komisije Dženan Šećerbajtarević:

 

„U jednom slučaju se radi o ministru Sevlidu Hurtiću i izrečena je novčana sankcija četiri mjeseca 30% od ličnog dohotka. Drugi prijestup je utvrđen kod Dragana Bogdanića, nekadašnjeg poslanika SNSD-a u parlamentarnoj skupštini BiH i u dva slučaja je utvrđeno da nisu u nadležnosti komisije.“

Prema podacima Transparency International-a BiH, izdavačka kuća Sevlida Hurtića dobila je dva tendera ukupne vrijednosti veće od 1,4 miliona KM. A sve ovo oko sankcija i kazni šalje lošu poruku cjelokupnoj javnosti dodaje Srđan Traljić:

 

„Funkcioneri koji obavljaju značajne javne funkcije i koji su godinama u sukobu interesa. Dakle mogu nesmetano uticati na to da njihove privatne firme ili udruženja građana koja oni vode da dobijaju javna sredstva, te da se na taj način praktično legalizuje korupcija.“

 

Treba naglasiti da se i u objavljenom izvještaju Evropske komisije o napretku BiH navodi da Državni Zakon o sprečavanju sukoba interesa, usvojen u martu 2024. godine, ostaje faktički neprimijenjen.

 

Naglašava se da Komisija koju je uspostavio zakon nije izrekla nijednu sankciju, niti je Vijeću ministara uputila potrebne podzakonske akte na usvajanje, te se dodaje da  Zakon na državnom nivou i dalje nije u potpunosti usklađen s evropskim standardima, posebno u dijelu koji se odnosi na nespojivost funkcija, sankcije te izbor i sastav Komisije za sukob interesa.