Spektakularnim performansom otvoren Festival kulture 'Slovo Gorčina' u Stocu
Sinoć je među kamenim spavačima na nekropoli stećaka Radimlja u Stocu svečano otvoreno 53. izdanje Festivala kulture “Slovo Gorčina”, a tom prilikom publici su se obratili dr. Gorčin Dizdar, počasni predsjednik Udruženja “Slovo Gorčina” i Dubravko Barbarić, predsjednik Organizacionog odbora festivala. Moderatorica događaja bila je Kristina Ljevak, koja je svojim osobitim šarmom vodila razgovor sa govornicima.
Nakon obraćanja uslijedio je program dodjele prestižne nagrade “Mak Dizdar” mladim pjesnicima i pjesnikinjama. Naime, stručni žiri kojim predsjedava pisac Asmir Kujović obratio se prisutnima, te ukazao na značaj Festivala i podrške mladim stvaraocima. Žiri, koji osim Kujovića, čine književnica Dragana Mladenović i književnik Nenad Rizvanović, među 82 pristigla poetska rukopisa, dodijelile su se nagrade, od kojih je prva nagrada pripala Ermini Ribić iz Sarajeva, za zbirku poezije pod nazivom ,,Oči pobune”. Žiri napominje da je među odabranim rukopisima posebno dragocjena različitost poetičkih obrazaca i pristupa, koja se katkada živahno opire stilskoj uniformnosti mlađeg pjesništva iz prethodne dvije decenije.
Nakon dodjele priznanja, uslijedio je spektakularni dio ovogodišnjeg svečanog otvaranja, intermedijalni muzički performans ,,Iza uma” koji je osvojio i isprovocirao doživljaje s onu stranu realnog, opipljivog i čulnog!
Ovaj događaj čiji je idejni/konceptualni tvorac i kompozitorka Belma Bešlić-Gal, inspirisan je bogatim historijskim nasljeđem, naročito autentičnim prostorom nekropole Radimlja. Bešlić-Gal hrabro i ambiciozno (ne pretenciozno!) je okupila ansambl koji je za ovu priliku (re)kontekstualiziran, izmješten iz tipičnih, stereotipnih okvira i osnažen umjetnički inventivnim alatima, pri čemu u rukama virtuoznih, eminentnih umjetnika, muzičara iz Njemačke, Austrije, Švicarske, Poljske, Hrvatske i Bosne i Hercegovine doprinosi stvaranju emocionalnih polifonija. Kompozicija namjenski napisana za obou, violinu, violu, violončelo, sopran, kvarcne posude i harmoniku zavele su publiku koja je u čudu, s oduševljenjem promatrala i učestvovala u stvaranju specifičnih fantazmagorija.
Temelj, odnosno simboličku osnovu preformansa činio je niz pjesama Maka Dizdara – Ruke, Radimlja, Zapis o štitu i Svatovska suptilno su se preplitale.
Prostorni kapaciteti nekropole stećaka Radimlja, u potpunosti su iskorišteni i prilagođeni visokim umjetničkim, producentskim i tehničkim zahtjevima izvedbe. Lisa Horvath znalački je osmislila scenografske postavke, dizajn osvjetljenja i projekcije svjetlosti, dok su digitalne projekcije virtualne i proširene stvarnosti iz radionice Catherine Spet i Ivana Jakarića, te dizajn zvučnih projekcija Bernharda Gála, izmjestile Radimlju i njene kamene spavače u metaprostor. Tišina i mrak doprinijeli su stvaranju mistične atmosfere ispunjene oduševljenem publike.
Tradicionalno, prvi dan festivala na nekropoli predstavio se gost pjesnik. Tom prilikom Tomislav Brlek razgovarao je s istaknutim regionalnim književnikom Markom Tomašem koji je poznat široj čitalačkoj publici po svojoj izraženoj emociji i iskrenosti u pisanju. Organizatori ističu kako su veoma ponosni što su ove godine imali priliku da na centralnoj ceremoniji ugoste baš Tomaša, koji je već godinama istinski prijatelj festivala. Na samom kraju, publiku je na put oko svijeta i put kroz vrijeme uz tradiciju Balkana, Evrope, Južne Amerike, Afrike, Bliskog Istoka, i još dalje i još dublje, poveo Ubuntu trio, ansambl enigmatičnog imena, koji je baziran u Tuzli, a stvoren iz ljubavi ka istraživanju tradicije i prahistorijske čovjekove potrebe za ekpresijom muzičke prakse.
Entuzijazam zasigurno neće jenjavati ni u narednim festivalskim danima, sve do 28. jula, do kada je festival otvoren za sve ljubitelje pisane riječi, muzike i likovne umjetnosti. Sve dodatne informacije o predstojećim programima možete pronaći na sljedećem linku https://slovogorcina.ba/program-2024/
federalna.ba/AA