Škotska u srcu Frankensteina: Kako su pejzaži i znamenitosti oblikovali novu filmsku priču

Škotska u srcu Frankensteina: Kako su pejzaži i znamenitosti oblikovali novu filmsku priču
(Izvor: BBC/Netflix)

Ne biste to prepoznali po brojnim ekranizacijama, ali Škotska prisutna u priči o Frankensteinu.

Ona je bila ključna za nastanak romana iz 1818. godine, a dijelovi priče odvijaju se duž cijele zemlje.

Nakon stotina ekranizacija poznatog romana engleske književnice Mary Wollstonecraft Shelley, Škotska se konačno pojavljuje na velikom platnu u novoj filmskoj adaptaciji reditelja Guillierma Del Tora, gdje Royal Mile, Katedrala u Glasgowu i Aberdeenshire služe kao lokacije za viziju meksičkog režisera o ovoj 200 godina staroj priči.

Prema riječima filmskog tima, škotska mjesta koja su odabrali za snimanje krajem prošle godine pomogla su oblikovati sam način na koji su ispričali svoju priču.

Ali da bismo razumjeli ulogu Škotske u Frankensteinu, moramo se vratiti u jednu vilu na obali Ženevskog jezera u ljeto 1816. godine.

Mary Shelley je počela pisati roman "Frankenstein" u Vili Diodati na Ženevskom jezeru (Izvor: Getty Images)

Tada je osamnaestogodišnja Mary Shelley počela pisati knjigu.

Kćerka političkih radikala Mary Wollstonecraft i Williama Godwina, uživala je u nekonvencionalnom djetinjstvu prema standardima svog vremena, što je dovelo do ranog braka s romantičarskim pjesnikom Percyjem Byssheom Shelleyjem.

Oni i njihov prijatelj Lord Byron provodili su ljeto kraj jezera kada je nesanica i natjecanje u izmišljanju strašnih priča rodilo ideju koja će postati Frankenstein.

Većina ljudi poznaje osnovnu radnju. Opsesivni, briljantni Victor Frankenstein stvara zastrašujuće čudovište od leševa, napušta ga zgađen, a zatim doživljava strašnu sudbinu dok njegovo stvorenje, ostavljeno samo u svijetu i izazivajući strah kod svih koje sretne, sprovodi užasnu osvetu.

To je bila Shelleyina prva knjiga i njeno remek-djelo. Njeno putovanje ka tome da postane tvorcem ove priče započelo je nekoliko godina ranije, dok je boravila kod prijatelja porodice u Dundeu, kako je napisala u uvodu izdanja romana iz 1831. godine:

„Povremeno sam posjećivala slikovitije dijelove zemlje; ali moje uobičajeno prebivalište bilo je na praznim i sumornim sjevernim obalama Taya, blizu Dundeua. Prazne i sumorne kad se osvrnem; tada mi nisu tako izgledale. Bile su gnijezdo slobode i prijatan kraj u kojem sam, neopažena, mogla razgovarati sa stvorenjima svoje mašte…“

Autorica je prvi put posjetila Dundee sa 15 godina, 1812. godine (Izvor: Getty Images)

Zadnji dijelovi knjige odveli su Shelley ponovo u Škotsku, makar samo u njenoj mašti. Victor putuje kroz Edinburgh, Perth i St Andrews kako bi se nastanio na Orkneju, gdje traži samoću i inspiraciju da stvori drugo biće – žensku saputnicu za osvetoljubivo stvorenje koje ga slijedi.

Victor ne govori naročito pohvalno o Orkneyu:

„To je bilo mjesto prikladno za takav rad, skoro ništa više do stijene od čije su visoke strane neprestano udarali valovi. Tlo je bilo pusto, jedva pružajući ispašu za nekoliko jadnih krava, i zobenu kašu za njene stanovnike, kojih je bilo pet, čija su mršava i izdužena tijela svjedočila o njihovoj jadnoj prehrani.“

Srećom, ekipa novog filma "Frankenstein" smatrala je današnju Škotsku mnogo prikladnijom za svoje potrebe snimanja.

Umjetnička direktorica i dizajnerica produkcije Tamara Deverell dugogodišnja je saradnica Guillerma Del Tora. Kanađanka je bila nominirana za Oscara za svoj rad na njegovom filmu "Nightmare Alley".

Knjiga Mary Shelley je poput putopisa,“ kaže ona.

„Radnja se dešava u Italiji, Švicarskoj, po cijelom svijetu. Provela sam mjesece istražujući Hrvatsku i Mađarsku, ali onda smo odlučili da većinu možemo snimiti u Velikoj Britaniji.“

Tamara Deverell je crpila inspiraciju iz škotskih znamenitosti za film (Izvor: Netflix)

Godine 2022. Tamara je pratila Del Tora na izviđačkom obilasku Škotske, počevši od Edinburga.

„Guillermo je još uvijek pisao, ali smo mi zadivljeno gledali svu tu arhitekturu, i to nam je omogućilo da vizualno kreiramo film“, kaže ona.

„Tražili smo kvartove, a ne specifične zgrade, ali nismo mogli izbjeći da ne pronađemo inspiraciju u svemu što smo vidjeli.

„Posjetila sam svaku ulicu duž Royal Mile-a, a zatim sam odabrala nekoliko da ih pokažem Guillermu. Jednostavno je fantastično moći snimati pravo u srcu Royal Mile-a.“

Dvije godine kasnije, produkcija je snimala na Parliament Square, Writers' Close i Canongate. Ali aspekti drugih škotskih znamenitosti također su se našli u finalnom filmu, inspirišući izgled unutrašnjih scenografija, koje su izgrađene u Torontu.

Vodotoranj koji krasi Victorov laboratorij je omaž jednoj od škotskih znamenitosti.

„Ne možete ne primijetiti da je naš vodotoranj s njegovim tornjevima djelomično baziran na Wallace Monumentu u Stirlingu i Scott Monumentu u Edinburgu.

„Gotički lukovi u ćeliji stvorenja potiču iz svodovanih lukova klaustara Univerziteta u Glasgowu. A pločice dolaze iz bazena iz 1800-ih, koji čak nismo ni uspjeli posjetiti jer se nalazi na otoku Mount Stuart i na otoku Bute, ali pločice su ipak završile u finalnom filmu.“

Popularne lokacije za snimanje, poput Gosford House u East Lothianu, poslužile su kao zamjena za dom porodice Frankenstein.

„Ima sve okrugle kupole i dvostruka mermerna stepeništa koja Guillermo obožava.“

Produkcija je također koristila Katedralu u Glasgowu, iako je gotovo bila odbačena kao prvobitna lokacija.

„Pogledali smo glavni prostor i iako je bio veličanstven, bio je jednostavno prevelik za intimnu ispovjednu scenu koju smo htjeli snimiti“, kaže Tamara.

„Lukovi su bili previše visoki. Nije se mogao osjeititi prostor. A onda sam shvatila da su za seriju"Outlander" snimne scene u donjoj kapeli, gdje su gotički lukovi mnogo bliže tlu.

„To smo propustili, a čim sam to rekla Guillermu, znali smo da je to ono što nam treba za scenu.“

Tamara pripisuje tim mjestima zaslugu što su nadahnula redatelja da stvori nove scene i izgradi priču oko onoga što su pronašli.

Ali mračnije karakteristike Škotske pojavile su se u filmu čak i kada nisu snimali.

Produkcijski tim upio je jezivu atmosferu mjesta u kojima su boravili, poput hotela Norwood Hall u Aberdeenu.

Kupio ga je James Ogston 1872. godine i obnovio 1881. godine kako bi u njemu smjestio svoju ljubavnicu. Danas Ogston očito opsjeda blagovaonicu, za njegovu ljubavnicu se kaže da hoda glavnim stubištem, a njegova supruga viđena je u spavaćoj sobi broj devet.

Del Toro je na društvenim mrežama napisao da je njegov kolega svjedočio čudnim električnim i fizičkim pojavama unutar sobe broj devet te da je redatelj iskoristio priliku da odsjedne u ukletoj spavaćoj sobi.

Zamijenili su sobe, ali boravak je - nažalost - bio bez događaja u paranormalnom smislu.

Ipak, Tamara je napustila Škotsku uvjerena da je to zemlja puna duhova i gotike.

„Škotska je tako stara. Ukleta je. U Edinburgu bih ustajala u šest ujutro prije nego što turisti stignu na Royal Mile.

„I nakon pljuska, vidjela bih sunce kako izlazi na kraju Royal Mile-a i prelazi preko ovih mokrih kaldrma.

„I osjećala sam se kao da sam se vratila u 18. stoljeće.“

"Frankenstein" je trenutno u ograničenom prikazivanju u kinima širom VelikeBritanije i bit će dostupan na Netflixu od petka, 7. novembra.

federalna.ba/BBC
Frankenstein