Protest prijevoznika: saobraćajni kolaps u BiH

Prilog: Sanela Hodžić

Konzorcij Logistika Bosne i Hercegovine jutros je u 6 sati počeo protest koji će trajati do ispunjenja zahtjeva, a na većini graničnih prijelaza blokiran je teretni terminal. Iako su najavili da saobraćanje putničkih vozila neće biti blokirano, vozačima automobila je skoro pa nemoguće voziti dijelovima ceste na kojima su formirane duge kolone kamiona. Odvojene pres konferencije održali su resorni ministar Edin Forto i predstavnici Konzorcija te su iznijeli međusobne optužbe.

 

Najmasovniji protest bh. prijevoznika izazvao je velike gužve i doveo do saobraćajnog kolapsa na putevima širom Bosne i Hercegovine. Već u jutarnjim satima, na stotine kamiona stvorilo je haotičnu situaciju na magistralnim cestama, gradskim saobraćajnicama, carinskim terminalima i prilazima gradova. Glavni koordinator Konzorcija Logistika Bosne i Hercegovine Velibor Peulić potvrdio je da su u svakom gradu obustavljeni lanci snabdijevanja:

„Od Une do Drine, od Save do mora, naši transportni kapaciteti su zaustavljeni.“  

Peulić je ponovio njihove četiri grupe zahtjeva, od kojih je prva da se vrati povjerenje i zaštite bh. građani koji rade kao vozači u Evropskoj uniji:

„Prvi naš zahtjev je: 'Prestanite nas hapsiti u Evropskoj uniji'." 
Drugi zahtjev je, kako kaže, da ne budu posljednja zemlja u Evropi gdje se ne može vratiti dio trošarine, jer su njihove kolege iz drugih zemalja favorizirane.

Državni ministar komunikacija i prometa Edin Forto na vanrednoj pres konferenciji je poručio da razumije nezadovoljstvo ovog sektora, ali je podsjetio da ključni problem na koji se prijevoznici pozivaju – ograničenje boravka vozača u šengenskoj zoni na 90 dana, ne može biti riješen na domaćem nivou:

"Položaj transportnog sektora u BiH će se popraviti na način na koji prevoznici traže onog trenutka kada BiH uđe u Evropsku uniju. Nemojte da slušate one koji koče naš ulazak u EU kako da popravimo stanje, kako traže prevoznici. Šengen, koji su od samog početka najavljivali, kao najveći problem transportnog sektora, a to je da možete boraviti 90 od 180 dana u Uniji, a u EU nemaju to ograničenje, pa ovdje mora raditi više ljudi. Izmjena šengenskog režima se može desiti kada uđemo u EU, a prije toga se može desiti jedino unutar regionalne inicijative u kojoj će biti sve zemlje zapadnog Balkana koje imaju iste probleme.“

Forto odbacuje tvrdnje Konzorcija da Ministarstvo komunikacija i prometa nije ispunilo nijedan od njihovih 17 zahtjeva:

"Od famoznih 17 tačaka, Ministarstvo je ispunilo 11 potpuno, pet je započeto i bit će okončane u narednih 45 dana, a jedna – ona o šengenskom režimu - zahtijeva regionalni i evropski pristup. Tvrdnje da ništa nije urađeno - neistinite su."

Prethodno su se i zastupnici SDA u Državnom parlamentu, Midhat Čaušević i Edin Ramić, obratili medijima i pozvali nadležno ministarstvo i ministra Edina Fortu da preuzmu odgovornost za rješavanje problema prijevoznika. Upozorili su da zbog brojnih problema ne odlaze samo vozači nego kompletne firme sa logistikom:

„Prijevoznici iz BiH u Hrvatskoj već su kupili i registrirali gotovo 2.500 vozila. Ne odlaze više samo vozači nego kompletan kapital iz Bosne i Hercegovine zato što ova administracija ne nalazi za shodno da se bavi ovom temom.“

"Želim ovdje istaći da je ovo rezultat nerada, bahatosti, neodgovornog odnosa kojeg imamo od strane, prije svega, resornog ministra Edina Forte, a zatim i Ministarstva, koja su naslonjena na samo rješavanje ove problematike.“

Zahtjeve prijevoznika za rasterećenje tog sektora podržao je i predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH Ahmet Egrlić, ali je naglasio da ova institucija ne može podržati proteste i blokade koji mogu biti u koliziji s drugim granama privrede:

„Najveće štete će pretrpjeti sami prevoznici koji od danas neće raditi, a posljedično i izvozno orijentisane kompanije. Ukoliko bi takva situacija potrajala, mišljenja je da bi štete bile nepopravljive, jer bismo kao zemlja koja učestvuje u lancima snabdijevanja postali nepouzdani za dugoročnu saradnju s kompanijama iz EU.“

Građani uglavnom podržavaju ovakav vid borbe. Konzorcij Logistika BiH ranije je poručio da protesti neće prestati dok ne budu ispunjeni njihovi zahtjevi.