Zašto su Gerwig i Margot ostale uskraćene za nominaciju za Oscara
To što se temelji na lutki jako je oštetilo film Barbie u nominacijama za Oscara. Iako je nominiran za najbolji film, Greta Gerwig je ignorisana kao redateljica, a Margot Robbie izostavljena iz kategorije najbolje glumice, propusti koji su izazvali bujicu bijesa kako na internetu tako i od strane njihovih kolega. Associated Press nazvao je ignorisanje Gerwigove „jednim od najvećih šokova u posljednje vrijeme". Neki obožavatelji su se pak iskalili na Kenu. Kako je USA Today istaknuo, citirajući korisnika na X, to što je Ryan Gosling nominiran za sporednu mušku ulogu dok su Gerwig i Robbie izostavljene "na neki način dokazuje poentu filma", da je patrijarhat još uvijek s nama. Sam Gosling, Ken, rekao je u izjavi: "Nema Barbie filma bez Grete Gerwig i Margot Robbie, dvije osobe koje su najzaslužnije za ovaj film koji stvara istoriju, globalno slavljen film".
Trajni seksizam filmske industrije možda je bio faktor, ali je samo pridonijelo temeljnom problemu. Uprkos laskavoj nominaciji za najbolji film, glasači za Oscara odbili su ozbiljno shvatiti film temeljen na igračkama, ignorirajući koliko je inventivan i odbacujući ga kao film za kina (na kojima je zaradio milijardu dolara), iako je film također smiješan, subverzivan kulturološki iskaz. Potkopava stereotipe o ženama – s meta duhovitošću-, Robbiein lik nazvan je Stereotipna Barbie – dok je istovremeno obavijen živahnim oblakom boje slatkiša. Glasači za Oscara nisu mogli ili nisu htjeli pogledati dalje od te površine da vide koliko je film maštovit i značajan i koliko ga je Gerwigova pedantno orkestrirala.
S 10 filmova nominiranih za najbolji film i samo pet mjesta za redatelje, neki filmovi moraju dospjeti u kategoriju "mora da su se sami režirali". No vidljivo je da je Gerwig izgleda istisnuta kandidatima koji su snimili manje, trezvenije filmove: Justine Triet, koja zaslužuje svoju iznenađujuću nominaciju za napetu Anatomy of a Fall (spasivši kategoriju kako ne bi bilo da su samo muškarci nominovani), i Jonathan Glazer , koji je bio sve samo ne sigurna stvar za dramu o holokaustu The Zone of Interest. Očito Gerwigova laka komedija nije mogla tome konkurirati. I prije nego što su nominacije objavljene, bilo je naznaka da će Barbiena originalnost biti podcijenjena. Prvi se dogodio kada je Akademija presudila da nadahnuti scenarij Gerwigove i Noaha Baumbacha pripada kategoriji adaptacije (gdje je dobio nominaciju), a ne originalu. Bilo da je bio gluh za inventivnost scenarija ili samo glupo krut, izvršni odbor Akademijinog odjela za pisce rekao je da je film temeljen na prethodno postojećem liku, to jest lutki.
Još jedan trag pojavio se na Zlatnim globusima. Barbie nije uspjela osvojiti nagradu za najbolju komediju ili mjuzikl, ali je otišla sa simpatičnom, novoizmišljenom nagradom za uspjeh na kinematografskim blagajnama, utješnom nagradom za popularnost i zarađivanje novca. Odnos filma prema novcu i korporativnoj kulturi bio je problematičan od samog početka. Priča kritizira Mattel, tvrtku koja prodaje sve te Barbike, kao tupu i patrijarhalnu, ali sam film je velika studijska produkcija koju je licencirala tvrtka igračaka. Kad je film objavljen, New York Times je istaknuo podijeljena mišljenja kritičara o tome je li film "gladno subverzivan ili neizbježno korporativni". Glasači za Oscara očito su ga odlučili vidjeti kao još jedan studijski blockbuster. To je odjek nedavnog obrasca velikih komercijalnih filmova koji ulaze u utrku za najbolji film, a njihovi redatelji su ignorirani, uključujući Dune, Top Gun: Maverick i Avatar: The Way of Water. Ali nijedan od njih nije imao kulturni odjek ili svježinu kao film Barbie.
Najotvorenija društvena poruka filma dolazi od lika Americe Ferrere, Glorije, glavnog ljudskog bića u Barbielandu. U dobrodošlom, ali iznenađujućem obratu, Ferrera je nominirana kao sporedna glumica, uglavnom, može se pretpostaviti, zahvaljujući snazi njezinog strastvenog monologa o očekivanjima koja se postavljaju pred žene, poput: Budite mršavi, ali pretvarajte se da je to zato što želite biti zdravi . "Iscrpljujuće je", kaže Gloria. "Moraš imati novac, ali ne možeš tražiti novac jer je to suludo." Je li Gerwig jednostavno zaradila previše novca? Može biti. Budi žena redateljica, ali ne hvali se muškarcima kako možeš zaraditi više od njih. I ovo je lako mogao biti dio Glorijinog govora.
I Robbie je podcijenjena. Ferrerin ljuti, iskreni monolog ima onu vrstu izravnosti za kojom Oscari često teže. Ono što je Robbie morala učiniti bilo je suptilnije, teže ga je bilo cijeniti. Kad Glorijin ispad probudi osjećaj vlastite vrijednosti kod druge Barbie, probudi se i Robbijina Barbie. "Dajući glas kontradiktornom neskladu koji je potreban da bi bila žena pod patrijarhatom, lišila si ga njegove moći", kaže joj Robbie, izgovarajući te retke laganim tonom koji govori da je ideja istinita, ali i nekako pompozna. Kao što je Ferrera rekla Varietyju o ignorisanju Robbie Margot: "Možda su se ljudi prevarili misleći da se posao čini lakim". Gerwig i Robbie, oboje nominirani kao producenti filma, vješto su dali puni glas toj neskladnosti, zbog čega su možda i propustili nominacije koje su trebale biti njihove.
federalna.ba/BBC