Pozitivni primjeri uspješnog poslovanja - Mladi inženjeri prave robote za EU i proizvedeno prvo bh. električno vozilo
Iako u bosanskoherecegovačkoj zbilji uglavnom dominiraju teme koje oslikavaju lošu društveno-političku, ali i ekonomsku situaciju, pozitivni primjeri uspješnog poslovanja, ipak postoje, ali se o njima, nažalost, manje govori. Stoga i ne čudi da je mnogima „promakla“ informacija da je u Bosni i Hercegovini proizvedeno prvo bh. električno vozilo, i da mladi inženjeri iz Gračanice prave robote za Evropsku uniju, čija cijena dostiže 250 hiljada eura. Zbog toga naredne minute posvećujemo upravo njima.
Popularni Nadrealisti prije više od 30 godina, u skeču Bosanskohercegovački političari roboti, demonstrirali su kako izgleda kada ljude zamijeni tehnologija. Radnja se odvija u domaćoj fabrici robota.
„Samo treba da ga programiramo...sad ćemo da vidimo šta naš robot misli o rastućem nacionalizmu...nužno je nacionalizam, identifikovati u vlastitoj sredini, a ne optuživati druge za tobože atakovanje na ugroženost vlastite nacije.... Inače, on je ovaj tekst sam sročio zahvaljujući podacima koje smo mi u njega ugradili.“
Tako su govorili Nadrealisti, i ispostavit će se, bili su u pravu. Međutim, zagovaranje robotike i uvođenje umjetne inteligencije u redovne radne procese, zahtijeva puno dublju analizu i ozbiljniji pristup. U Bosni i Hercegovini, takvi procesi, uzimajući u obzir ekonomsku i tehnološku nerazvijenost, tek su u začecima. Ipak, grupa mladih inženjera iz Gračanice pokrenula je milionski biznis, a svoje industrijske robote izvoze u zemlje Evropske unije. Osnivač firme je Asim Pedić, koji je ostvario studentski san, a interes za konstruiranje i izradu industrijskih robota pretvorio je u uspješnu priču.
„Imao sam dva načina – da odem vani, u Njemačku, da se bavim robotikom, ali ja sam odabrao drugi način i osnovao firmu u BiH. Robot ne može zamijeniti čovjeka, niti čovjek može zamijeniti robote, to je jedna sinergija u proizvodnji.“
Mladi ljudi, koji rade u ovoj firmi, a među njima Senail Mehić i Erna Talović ne razmišljaju o odlasku iz ove zemlje, u kojoj vide svoju svijetlu budućnost na ovom polju. Njih sedam, elektro i mašinskih inženjera, mlađih od 30 godina, kreiralo je 20 robotskih sistema za industrijske pogone u BiH i Sloveniji tokom prošle godine.
„Kad imamo neke krivine na drvetu, na komadu koji treba obraditi, onda nam treba ta fleksibilnost robota, kaže Senail. Robot je jako ekonomičan. A što se tiče programiranja, nije ga teško ni programirati. Lako je poput igre“, navodi Erna.
Još jedna grupa mladih inženjera, ovaj put iz travničke fabrike mašina GS, osmislila je i finalizirala prvo domaće, bosanskohercegovačko električno vozilo EVO. Denis Bešić je inženjer u ovoj kompaniji, koja je već prepoznatljivo ime na zahtjevnom evropskom tržištu:
“Radi se o lakom dostavnom vozilu čija je autonomija stotinu kilometara. Sve je proizvedeno ovdje u BiH, dakle, ovo je prvi bh. proizvod 100 posto ovog karaktera.“
Do sredine ove godine električno vozilo EVO trebalo bi proći sva potrebna testiranja, a do kraja godine dobiti i dozvolu za serijsku proizvodnju. Prvi naručilac je jedna od renomiranih logističkih kompanija iz Njemačke. Bit će ovo velika šansa za kompaniju, ali i bh. privredu u cjelini, jer sve procjene govore da će potražnja za ovakvim vozilima biti ogromna u skoroj budućnosti.