Oscari 2025: Nominacije Kierana Culkina, Zoe Saldañe i Ariane Grande 'prevara u kategoriji'?
(Izvor: BBC/Pictures Searchlight Pictures)

Oscari 2025: Nominacije Kierana Culkina, Zoe Saldañe i Ariane Grande 'prevara u kategoriji'?

Ovogodišnja utrka za Oscara je šokantno haotična i žestoka a podrazumijeva sve i svašta. Riječ je , između ostalog, o historiji netrpeljivih objava jedne glumice na društvenim mrežama, upotrebi umjetne inteligencije od strane dva reditelja te  mnoštvu tračeva o tome ko zapravo stoji iza svih tih otkrića.  Još jedna sporna tema bila je “prevara s kategorijama" – odnosno fenomen nominiranja glumaca u kategorijama za koje mnogi vjeruju da zapravo tu ne pripadaju. "Apsolutna prevara u kategoriama", rekao je jedan korisnik X-a, komentarišući nominaciju Kierana Culkina za najboljeg sporednog glumca u filmu “A Real Pain”(Prava bol). "Vrijeme je da prestanemo s ludilom prevara"- rekao je drugi korisnik X-a, misleći na Calkina i nominaciju Zoe Saldaña za najbolju sporednu glumicu u filmu “Emilia Pérez”. I ima još mnogo ovakvih postova. Kyle Wilson je u članku za The Ringer u novembru rekao da će ovo biti "najprevarantskija sezona Oscara u historiji"-piše za BBC filmski kritičar Nicholas Barber.

Ipak, ne treba da se previše zanosimo. Niko ne optužuje nikoga za stvarnu prevaru. Ova praksa o kojoj govore jednostavno je dugogodišnji način povećanja šansi glumaca za osvajanje Oskara (ili Bafta ili Zlatnog globusa), tako što se jedan ko-glavni glumac stavlja u kategoriju glavne uloge, a drugi u sporednu, kako se ne bi takmičili jedan protiv drugog. Nate Jones u Vultureu to je nazvao "razumljivim dijelom igre". Ali Michael Schulman, autor knjige “Ratovi za Oscara: Povijest Hollywooda u zlatu, znoju i suzama”, kaže za BBC da je "prevara s kategorijama ove godine posebno očigledna".

Filmovi koji su kritikovani u ovom kontekstu su "Emilia Pérez", "A Real Pain" i "Wicked", koji su svi na listi kandidata za najbolji film. Svi ovi filmovi dominiraju parovima glumaca istog spola, koji imaju gotovo jednak broj scena i zadataka, a ne igraju ulogu glavnog i sporednog glumca. Na primer, kada je "Wicked" bio na Brodveju, glumice koje su igrale Elphabu i Galindu, Idina Menzel i Kristin Chenoweth, bile su nominovane za nagradu Tony za najbolju glumicu u mjuziklu, pa bi bilo logično da glumice koje igraju Elphabu i Galindu u filmskoj adaptaciji, Cynthia Erivo i Ariana Grande, takođe budu u konkurenciji za nagrade za najbolju glumicu. Međutim, to se nije dogodilo. Na Oskarima i BAFTA nagradama, Erivo je nominovana za glavnu glumicu, a Grande za sporednu glumicu.

Zoe Saldaña ima najviše vremena pred kamerama u "Emiliji Pérez" – ali je nominirana za sporednu glumicu (Izvor: Way Not Producctions)

Neki tvrde da su kategorije u kojima se nalaze dvije zvijezde filma Emilia Pérez još upitnije. Film dijeli svoje vrijeme između likova koje igraju Saldaña i Karla Sofia Gascón – a prema Matthewu Stewartu, koji je izračunao podatke za Screen Time Central, Saldaña je na ekranu i/ili na zvučnoj podlozi 57 minuta i 50 sekundi, što je 43,69% filma, što je malo više od Gascónove koja je na ekranu 52 minuta i 21 sekundu, odnosno 39,54%. Ipak, Gascón je nomirana za Oscara i BAFTA-u u kategoriji najbolje glavne glumice, dok je Saldaña na listi za "sporednu" glumicu.

Međutim, optužba za "prevaru u kategoriji" koja zaista ljuti filmske novinare i komentatore na društvenim mrežama odnosi se na Culkina u filmu “A Real Pain”. Stewart je izračunao da je pisac i reditelj filma, Jesse Eisenberg, na ekranu više od Culkina (62 minuta i 29 sekundi) koji je na ekranu 58 minuta i 6 sekundi, ali film je očigledno o odnosu dvojice rođaka koji su gotovo uvijek na ekranu zajedno. Oni su jednako co-glavni likovi kao što su bile Geena Davis i Susan Sarandon u filmu“Thelma & Louise” – iako su Davis i Sarandon bile nominirane za najbolju glumicu na Oscarima 1992. godine, Culkin je nominiran za najboljeg sporednog glumca na Oscarima i Baftama. Prošle je godine Culkin je kući odnio Zlatni globus za najbolju mušku ulogu u televizijskoj seriji- drami “Succession” za portret Romana Roya, a u istoj kategoriji našao se protiv svog brata na ekranu Jeremyja Stronga.

“Kategorizacija glumaca je često strateška, tako da dvije glumačke zvijezde ne dijele glasove, ili kako bi polu-glavna uloga mogla ući u kategoriju sporedne” – Michael Schulman

„Ne postoje službena pravila koja razdvajaju glavnu od sporedne uloge, i članovi Akademije mogu glasati kako žele“, kaže Schulman.

„U praksi, međutim, glumci i studiji biraju kako će pozicionirati cast, putem reklama 'For Your Consideration' i sličnih. Pozicioniranje je često strateško, tako da dvije gčumačke zvijezde ne dijele glasove, ili kako bi polu-glavna uloga mogla ući u kategoriu sporedne. Vrijedi podsjetiti da ni Davis ni Sarandon nisu osvojile Oscara za “Thelma & Louise”, pa bi činjenica da su bile jedna protiv druge mogla podijeliti glasove. Suprotno tome, Saldaña i Grande su stavljene u različite kategorije od svojih kolegica u filmu, i trenutno su dva glavna favorita za osvajanje nagrade za najbolju sporednu glumicu. U međuvremenu, Culkin – „polu-glavna uloga“, da upotrijebimo Schulmanovu frazu – je gotovo siguran dobitnik Oscara za najboljeg sporednog glumca. Da je bio na listi za glavnog glumca, protiv Adriena Brodyja, Timothéea Chalameta i Ralpha Fiennesa, njegove šanse za osvajanje statuete bile bi mnogo manje. BBC je kontaktirao i Akademiju filmskih umjetnosti i nauka i BAFTA-u u vezi sa pitanjem "prevare u kategorijama", kao i predstavnike tri dotična filma; “Emilia Pérez” , “A Real Pain” i “Wicked”, ali još nisu odgovorili./////////////

odgovorili.

Neki vjeruju da je prevara u kategorijama nepravda prema kratkim, ali utjecajnim izvedbama, poput Isabele Rossellini u filmu “Conclave”  (Izvor: Focus Features)

Neki komentatori smatraju "prevaru u kategoriji" pravom prevarom. Ali, je li to zaista toliko opasno? Charles Gant, urednik nagrada u časopisu Screen International, priznaje da ima "suaosjećanja" prema studijima koji usmjeravaju glumce ka jednoj ili drugoj kategoriji. "Zašto ne bi Universal, Netflix i Searchlight Pictures pokušali podijeliti svoje glumce u glavne i sporedne kategorije," pita on. "Svako bi to učinio." Također napominje da Ampas u SAD-u i Bafta u Velikoj Britaniji "nisu obavezani da igraju igru" – to što studio reklamira nekog kao glavnog ili sporednog glumca ne znači da birači moraju pristati na to.

Najbizarniji primjer u kojem su birači krenuli svojim putem dogodio se 2021., kada su Daniel Kaluuya i LaKeith Stanfield bili suglavni suradnici u Judi i Crnom Mesiji. Stanfield je bio reklamiran kao glavni, a Kaluuya kao sporedni glumac, pa ipak, nekako su obojica završila nominirana za Oscara za najboljeg sporednog glumca. U ovom slučaju, te dvije konkurentske nominacije nisu podijelile glasove, a Kaluuya je osvojio Oscara – ali nikada nije obašneno ko je tačno bio glavni a ko sporedni glumac.

Problem nastaje jer je teško reći što tačno čini "sporednu" ulogu. "Riječ 'sporedno' često se čini nedovoljnom da opiše izvedbu" - kaže Rich Cline, predsjednik Londonskog filmskog kritičarskog kruga. "Zato se riječ “sporedni/a ”koristi u vrlo širokom rasponu, od ansambl glumačkih ekipa do ljudi koji su prisutni kroz cijeli film, kao Ariana Grande u “Wicked-u”, do nekoga ko se pojavi nakratko i donese izuzetan dojam, kao Isabella Rossellini u filmu “Conclave."

Šta čini 'sporednu' i 'glavnu' izvedbu?

Neki novinari tvrde da bi vrijeme trebalo biti faktor – na primjer, glumac bi trebao biti prisutan više od polovine filma da bi bio glavni, a manje od polovine filma da bi bio sporedni. Drugi smatraju da razlika između kategorija zavisi od suptilnijih i umjetničkih faktora, kao, recimo,  koji lik najviše evoluira tokom filmske priče i čija je perspektiva prioritet. "Grande, Saldaña i Culkin su svi u filmovima koji se usmjereni na par likova koji dijele više-manje jednako vrijeme na ekranu," kaže Schulman, "ali protagonisti njihovih filmova – oni koji prolaze kroz ključni emocionalni put – igraju Erivo, Gascón i Eisenberg. Možete li se zaista odlučiti o čemu se priča u filmu koristeći štopericu?)

Al Pacino je bio klasifikovan kao sporedni glumac u Kum filmu – iako je imao veću ulogu od Marlon Branda, koji je osvojio Oscara za najboljeg glumca (Izvor: Getty Images).

Cline se također složio s mišljenjem da je “A Real Pain” (Prava bol)  ispričana specifično kroz perspektivu Eisenbergovog lika", pa je legitimno smatrati Culkina sporednim glumcem. Isto osjeća prema Saldañinoj Riti i Gascóninoj  Emiliji u „Emiliji Pérez“. "Osobno, dok sam gledao film, osjećao sam da je to Ritina priča, sa Saldañom u glavnoj ulozi. Zatim je Netflix brzo definirao naslovnu ulogu kao glavnu ulogu u svom marketingu. I ja to vidim, budući da je Emilijino putovanje tako značajno, pokreće cijelu priču, uključujući Ritin lik. Tako da sam se u svom glasanju ove sezone složio s tim kategorijama."

S obzirom na to koliko je ovo subjektivna stvar, mogli biste jednostavno ignorirati "kategorijalnu prevaru" i proglasiti da je sve dopušteno u ljubavi i Oscarima. Ali, kako kaže Schulman, stavljanje Saldañe, Grande i Culkin-a u sporedne kategorije dolazi "na štetu glumaca poput Isabelle Rossellini [u “Conclave”] i Yure Borisova [“u Anora”], koji imaju ono što smatram primjerima sporednih uloga: oni su na ekranu ograničeno vrijeme, ali ostavljaju neizbrisiv trag". Koliko god Rossellini i Borisov bili izvrsni, kako se glumci s pravim sporednim ulogama mogu natjecati s onima koji mogu pokazati svoje vještine kroz cijeli film? Definitivno se čini kao da glumci koji su navodno sporedni, ali zapravo glavni, imaju nepravednu prednost. Sjetite se samo Violle Davis, koja je 2017. godine osvojila Oscara za najbolju sporednu glumicu za svoju ulogu u “Fences”, pobijedivši konkurente s puno manje vremena na ekranu, uključujući Naomie Harris (“Moonlight”) i Michelle Williams (“Manchester by the Sea”). "Je li Davis stvarno bila sporedni lik?" pita Schulman. "Vjerojatno, ali je osvojila Tonyja za najbolju glumicu za istu ulogu na Broadwayu."

Još jedan primjer koji podiže obrve je Oscar za najbolju sporednu mušku ulogu Mahershale Alija 2019. godine, kada je on zapravo bio su-glavni glumac uz Vigga Mortensena u ”Green Booku” (Mortensen je bio nominiran za najboljeg glumca). A 2016. godine, Rooney Mara je bila su-glavna glumica uz Cate Blanchett u “Caro”l (a zauzimala je više vremena na ekranu), dok je Alicia Vikander bila su-glavna glumica uz Eddieja Redmaynea u “The Danish Girl” – ali su i Mara i Vikander bile nominirane za najbolju sporednu glumicu, a Vikander je osvojila Oscara.

Kate Winslet je bila u kampanji kao sporedna glumica za “The Reader” – samo da bi bila nominirana i pobijedila u kategoriji glavne uloge (Izvor: Alamy)

Još čudniji su primjeri u kojima nije samo riječ o tome da su su-glavni glumci razdvojeni u različite kategorije, već da su glavni i sporedni glumci zamijenili mjesta. Lik Emme Stone je onaj koji prolazi kroz najvažniji put u “The Favourite”, ali ona i Rachel Weisz su obje klasificirane kao sporedne glumice – nijedna nije pobijedila – što je otvorilo put Oliviji Colman da osvoji Oscara za najbolju glumicu 2019. godine. A da ne spominjemo Al Pacina, zvijezdu “Kuma”. Godine 1973, Pacinova holivudska karijera tek je počinjala, dok je Marlon Brando, u manjoj ulozi, bio ikona koja se vraćala na velika vrata, pa je Brando nepravedno bio stavljen u kategoriju najboljeg glumca, a Pacino se morao zadovoljiti nominacijom za sporednog glumca, zajedno sa dvojicom svojih kolega iz istog filma, Jamesom Caanom i Robertom Duvallom. S obzirom da su glasovi bili podijeljeni između trojice mlađih muškaraca, nije bilo iznenađujuće da nijedan od njih nije pobijedio – Joel Grey je osvojio Oscara za najboljeg sporednog glumca za “Cabaret”. Brando je, s druge strane, osvojio Oscara za najboljeg glumca, a Pacino je morao čekati još 20 godina prije nego što je konačno dobio vlastiti Oscar za “Scent of a Woman”(Miris žene).

Postoje čak i slučajevi kada studiji manipulišu kategorijama kako bi spriječili glumce i glumice da se natječu sami sa sobom. Godine 2009, Kate Winslet je imala glavne uloge u dva filma iz različitih studija, “Revolutionary Road” i “The Reade”r – ali je bila predložena u oglasima "For Your Consideration" kao glavna glumica za prvi, a sporedna glumica za drugi. Međutim, kako Gant napominje, dok su Zlatni globusi pristali i "nominirali je kao sporednu glumicu u drami za The Reader, a glavnu glumicu u drami za Revolutionary Road – dajući joj obje nagrade te noći – zadovoljstvo je bilo to što su Bafta i Oscar pobunili. Obje su rekle da je imala glavnu ulogu u The Reader i nominirale je kao takvu. Osvojila je nagradu za najbolju glavnu glumicu za The Reader na oba događaja.

Je li "prevara u kategoriji" uvreda za nedovoljno cijenjene glumce karaktera koji daju neosporne sporedne izvedbe ili samo bezopasan znak koliko su Oscari arbitrirani ? Vaš odgovor možda zavisi od toga koliko ste obožavatelj nominiranih glumaca. Jedna česta tema na društvenim mrežama je da je nominacija Culkina možda u pogrešnoj kategoriji, ali da je u filmu  “A Real Pain” zaista fantastičan .toliko da je teško zamjeriti mu njegov neizbježni Oscar. Drugi zauzimaju strožiji stav: "Guy Pearce, žao mi je što će ti “prevara u kategorijama” oduzeti tvoj Oscar", rekao je jedan korisnik X-a, referirajuući  se na Pearceovu nominaciju za najboljeg sporednog glumca u filmu “The Brutalist”. Što se tiče onih koji se natječu protiv Grande, Saldañe i Culkin-a, sigurno će se smiješiti i pljeskati pobjednicima u noći dodjele najprestižnije filmske nagarde, ali duboko u sebi će možda poželjeti da je Akademija ipak dala biračima štoperice.

federalna.ba/BBC

Oscari 2025.