Oscari 2025: BBC predviđanja za nominacije sljedeće sedmice
(Izvor: Serenity Strull/Paramount/A24/Neon)

Oscari 2025: BBC predviđanja za nominacije sljedeće sedmice

Uoči objave nominacija za Oscare sljedeće sedmice, filmski kritičari BBC Culture prognozirali su vjerovatne kandidate; od mjuzikla o trans kriminalnom narko bossu do arhitektonskog epa s Adrienom Brodyjem.

Film “The Brutalist” (Izvor: A24)

NAJBOLJI FILM

Nikolas Barber: Ko bi to pomislio? Iako su štrajkovi pisaca i glumaca zaustavili Hollywood veći dio 2023. godine, ovo se pokazalo kao godina izuzetnih kandidata za najbolji film. Trenutni favorit je “The Brutalist”, intelektualno snažna hronika Bradyja Corbeta o imigrantskom arhitekti koji se bori s načinom života u SAD-u sredinom 20. stoljeća. “Conclave” također mora biti u utrci za Oscara: ovaj triler smješten u Vatikan balansira ozbiljne teme s napetim zabavnim sadržajem na gotovo čudesan način. Film “Emilia Pérez” također je postao hit sezone nagrada, što nije loše za višejezični mjuzikl o narko-bosu i transkriminalcu. A opseg i spektakl (uključujući i zarade na blagajni) filmova “Wicked” i “Dune: Part Two” trebali bi obadva staviti u konkurenciju. Ako Akademija popuni svih 10 potencijalnih mjesta u ovoj kategoriji, preostalo je prostora za filmove; “Anora”- dobitnicu Zlatne palme na Filmskom festivalu u Cannesu, “The Substance”- jedan od najviše spominjanih filmova godine, “Nickel Boys”- američka hostorijska drama i “A Complete Unknown”- biografska rama o Bobu Dylanu jer  biografije uvijek dobro prolaze. Posljednje mjesto moglo bi pripasti jednom od mojih omiljenih filmova godine: “A Real Pain “Jesseja Eisenberga i “All We Imagine as Light “ Payala Kapadije, koji zaslužuju biti nominirani u kategoriji najboljeg međunarodnog filma da Indijska filmska federacija nije predstavila drugi film umjesto njih.

Caryn James: Favoriti za veliku nagradu već su mjesecima poznati, a riječ je o raznolikom društvu. Tu su ambiciozni ep “The Brutalist”, ludi transgender mjuzikl “Emilia Pérez”, dirljiva komična priča o seksualnoj radnici “Anora” i uvjerljivi triler “Conclave”. Ostalo je sada samo popuniti ostala mjesta, s obzirom na to da u ovoj kategoriji može biti do 10 filmova. “Wicked” će sigurno ući i ispuniti ono što je proširenje broja nominacija trebalo postići: pružiti priznanje popularnim hitovima na blagajni. Držim palčeve za “A Real Pain “Jesseja Eisenberga, osjetljiv i duhovit film čija bi nominacija trebala slijediti uzor prošlogodišnjeg “Past Lives” – to jest, pružiti podršku svježem indie filmu i njegovom filmašu. A pretpostavljam da će se “A Complete Unknown” ušuljati i zauzeti neizbježnu biografsko-dramsku poziciju, a možda i “The Substance” zahvaljujući zapaženoj izvedbi Demi Moore i drskosti filma. Za razliku od prošlogodišnjeg ubjedljivog favorita, megafilma “Oppenheimer”, raspon ovogodišnjih kandidata za nagradu Oscar sada čini utrku za najbolji film vitalnijom i uzbudljivijom nego obično.

NAJBOLJI REDITELJ

Caryn James: Favoriti za najbolji film također će dobiti nominacije za svoje reditelje, ne zato što se ove kategorije uvijek podudaraju (ne podudaraju se), već zato što su ovi filmaši toliko inventivni i autoritativni: Brady Corbet za “The Brutalist”, Sean Baker za “Anora”, Edward Berger za “Conclave” i Jacques Audiard za “Emilia Pérez”, koji bi svi bili nominirani po prvi put u ovoj kategoriji. To ostavlja samo jedno mjesto za ostatak. Ceh redatelja nominirao je ta četiri filmaša plus veterana Jamesa Mangolda za “A Complete Unknown”, ali mislim da bi dodjela Oscara za najboljeg reditelja još mogla znenaditi manje poznatim i novijim imenom, vjerovatno Coralie Fargeat za “The Substance”, rediteljicu koja tako direktno progovara o Hollywoodovoj opsesiji izgledom. Nominacija za nju, Akademiji bi također uštedjela neugodnost zbog sve-muške liste nominiranih. Američki reditelj RaMell Ross trebao bi biti uključen u nominacije, i to za svoj vizionarski ”Nickel Boys”. No, nažalost, film nije ostavio veliki utisak na sezonu nagrada izvan kritičarskih skupina.

Nikolas Barber: Prošle godine, Christopher Nolan bio je daleko ispred konkurencije u utrci za Oscara za najboljeg redatelja. Ove godine, još uvijek nema jasnog favorita. Međutim, Brady Corbet režirao je monumentalnu međunarodnu dramu za manje od 10 miliona dolara (8,2 miliona funti), pa bi trebao biti nominiran za “The Brutalist”. Jacques Audiard uspijeva pokriti razne žanrove, tonove i lokacije u svom filmu “Emilia Pérez”. Jon M. Chu vjerojatno će biti nagrađen za drugačiji tip mjuzikla, svijetli i blistavi ”Wicked”. A Sean Baker zaslužuje nominaciju za koreografiranje kaosa u “Anora”, filmu koji je divlje farsičan, a opet uvijek uvjerljiv. No, bilo bi šteta da se na kraju nađe samo muška lista nominacija, pa se nadamo da će rediteljica Coralie Fargeat također biti prepoznata u kontekstu dayglo stila, vruće izvedbe i zadivljujućeg finala u filmu “The Substance”.

Film “A Complete Unknown”  (Izvor: Searchllght Pictures)

NAJBOLJI GLUMAC

Caryn James: Adrien Brody sigurno dobija nominaciju i popeo se na vrh liste nakon što je osvojio Zlatni globus i nominaciju za nagradu od Ceha glumaca - za ulogu imigranta koji je preživio holokaust u filmu “The Brutalist”. Njegova konkurencija vjerojatno će uključivati Timothée Chalameta, koji se transformira u živopisnu verziju Boba Dylana u filmu “A Complete Unknown”, i Ralpha Fiennesa, čija moćno suptilna izvedba kardinala, koji sumnja u svoju vjeru u Katoličkoj crkvi, čini temelj filma “Conclave”. Daniel Craig također vjerojatno ulazi u nominacije za svoju ulogu u kojoj ruši svoj imidž, kao gay američki pisac zasnovan na Williamu S. Burroughsu ufilmu Queer. Američko udruženje filmskih glumaca (SAG), velika organizacija čiji se članovi u svojim stavovima često preklapaju sa ostalim glasačima za Oscara, nominirala je ova četiri već spomenuta glumca te Colmana Dominga za film “Sing Sing”. Iako je Domingo dobar, taj film je vrlo mali i uvijek sam sumnjala u njegove šanse za Oscara, pa bi moglo biti iznenađenja, ali trenutno je on najvjerovatniji izbor za to posljednje mjesto.

Nikolas Barber: Adrien Brody je na vrhu liste za najboljeg glumca. Osvojio je Oscara za ulogu istočnoeuropskog židovskog kompozitora u “The Pianist” 2003. godine, a u filmu “The Brutalist” igra sličan lik (ali sada arhitektu), i ovaj put je još bolji. Nijedan drugi glumac ove godine ne ulaže toliko u ulogu – a nijedan drugi glumac nije morao učiti mađarski jezik tokom snimanja. Ipak, Timothée Chalamet je naučio svirati cijeli album pjesama Boba Dylana za film “A Complete Unknown”, a njegova transformacija u slavnog muzičara je nevjerojatna, što je upravo ono što oskarovci vole. Ralph Fiennes sjaji profesionalizmom u filmu “Conclave”, a Sebastian Stan bi mogao osvojiti nominaciju za svoju fleksibilnu izvedbu u “The Apprentice” ili “A Different Man” (uloga za koju je osvojio Zlatni globus). Colman Domingo je toliko simpatičan u “Sing Sing” da zaslužuje peto mjesto na listi najboljih glumaca. Ali da Akademija nije toliko snobovska prema horor filmovima, sigurno bi Hugh Grantova interpretacija o psihotičnoj zloći u “Hereticu” zaslužila nominaciju.

NAJBOLJA GLUMICA

Nikolas Barber: Moj osobni favorit za Oscara za najbolju glumicu je Mikey Madison, pravi vrtlog energije u filmu “Anora”. Više-manje nepoznata prije nego što je glumila u urnebesnoj komediji-drami Seana Bakera, stvorila je nezaboravan lik – i gotovo da nije silazila s ekrana od početka do kraja. No, ovo je toliko jaka godina za ženske glavne uloge da Madisonina nominacija nije zagarantirana. Nakon što je osvojila Zlatni globus za ulogu neumorne matrijarhalne figure u politički oštroj brazilskoj drami Waltera Sallesa “I'm Still Here”, Fernanda Torres sada je u konkurenciji za Oscara. Demi Moore je također osvojila Zlatni globus za “The Substance”, a njezina priča o povratku može biti neodoljiva za Akademiju. Slična situacija je s Pamelom Anderson, koja bi mogla biti nominirana za svoju povratničku ulogu u “The Last Showgirl”, nakon što je dobila nominacije za Zlatni globus te od Američkog udruženja filmskih glumaca. Ko ostaje? Kladim se na Cynthiju Erivo ili Nicole Kidman, koje su igrale moćne, ali ranjive žene u filmovima “Wicked” i “Babygirl”.

Caryn James: Ne kažem da će pobijediti, ali za Demi Moore je vjerovatnije nego ikad da će biti nominirana za film “The Substance”, nakon što je osvojila Zlatni globus i održala govor zahvalnosti dostojan Oscara, a zatim dobila i nominaciju od Američkog udrućenja filmskih glumaca. Ostale sigurne nominacije su Mikey Madison za svoju uspješnu ulogu u filmu “Anora”, Karla Sofia Gascón, koja bi bila prva transrodna nominirana u ovoj kategoriji za film “Emilia Pérez”, i vjerojatno Cynthia Erivo za svoju izvedbu u “Wicked”, gdje je obojila kožu u zeleno i pjevala. Posljednje mjesto je otvoreno i moglo bi pripasti Nicole Kidman za “Babygirl”, barem zato što se čini da je oskarovcima jako draga. Fernanda Torres je snažna u “I'm Still Here”, a Marianne Jean-Baptiste nepopustljiva u “Hard Truths” Mikea Leigha, i obje bi trebale biti nominirane umjesto Erivo i Kidman, ali to nije vjerojatno. I dok bi bilo sjajno vidjeti Pamelu Anderson kako se šulja u ovu kategoriju za “The Last Showgirl”, kao što je to učinila s nominacijom za Zlatni globus, taj znak povjerenja vjerojatno je stigao prekasno da bi joj dao potrebni momentum.

NAJBOLJI SPOREDNI GLUMAC

Nikolas Barber: Ovo se čini kao prikladan trenutak za moju godišnju žalbu na glumce koji su gurnuti u kategorije gdje ne pripadaju. Jesse Eisenberg i Kieran Culkin su co-glavne uloge u “A Real Pain”, a da su slučajno različitog spola, obojica bi bili smatrani "glavnim" glumcima. Ali oni koji donose odluke odlučili su da je Culkin sporedni glumac filma, i sigurno će biti nominiran za svoju energičnu, Zlatnim globusom nagrađenu izvedbu. Edward Norton zrači zrelošću i nježnošću kao mentor Boba Dylana, Pete Seeger, u “A Complete Unknown”. Yura Borisov, kao dobri ruski nasilnik, donosi nove slojeve humanosti u drugu polovinu filma “Anora”. Stalno nedovoljno ocijenjeni Guy Pearce je suptilan i moćan u fimu “The Brutalist,” i pravo je vrijeme da bude nominiran za Oscara. Na kraju, Denzel Washington trebao bi biti uključen u nominacije za svoju fantastično hladnu prisutnost u filmu “Gladiator II”. Teško je sjetiti se vremena kad je sporedni glumac tako potpuno ukrao film od navodnih zvijezda.

Caryn James: Bilo bi šokantno ako Kieran Culkin ne osvoji Oscara za svoju ulogu zabavnog, problematičnog, haotičnog rođaka Jesseja Eisenberga u “A Real Pain”. Već je osvojio Zlatni globus, nominaciju Američkog udruženja filmskih glumaca i niz nagrada od kritičarskih krugova, a svaki put je održao zabavan i samoironičan govor pri prihvaćanju nagrade. Ostali nominirani bit će tu samo da popune kategoriju, ali ipak daju jake izvedbe, uključujući Edwarda Nortona, koji kanalizira Petea Seegera u “A Complete Unknown”, Yuru Borisova kao mekano srce gangstera u filmu “Anora” i Guyja Pearcea kao hladnokrvnog tajkuna u “The Brutalist”. Fifth slot je teško predvidjeti, ali moj je pogodak da će Jeremy Strong dobiti nominaciju za svoju višeslojnu izvedbu u “The Apprentice” kao Roy Cohn, koji je u filmu mladog Donalda Trumpa učio mračnim vještinama politike i manipulacije medijima.

Film "Emilia Pérez" (Izvor: Netflix)

NAJBOLJA SPOREDNA GLUMICA

Caryn James: Zoe Saldaña je favorit za pobjedu za svoju dinamičnu izvedbu kao advokatica koja pomaže Emilijii Pérez, a Selena Gomez bi također mogla ući u ovu kategoriju kao Emiliaina prevarena bivša žena u filmu “Emilia Pérez”. Ariana Grande vrlo vjerojatno će biti nominirana za svoju izvedbu Galinde u filmu “Wicked”, za ulogu koja se čini lakom za odigrati (manje talentirana glumica mogla bi učiniti Galindu nesimpatičnom). U konkurenciji je  i Isabella Rossellini, koja izvrsno odrađuje jedan veliki govor i stalno ima otvorene oči kao sestra Agnes u filmu “Conclave”. Za peto mjesto bi mogle biti nominrane Margaret Qualley u “The Substance”, Danielle Deadwyler u “The Piano Lesson” i Monica Barbaro, koja je živahna i uvjerljiva kao Joan Baez u “A Complete Unknown”. Ali prednost bih dala Jamie Lee Curtis, nedavnoj dobitnici u ovoj kategoriji, koja zaslužuje još jednu nominaciju za svoju dirljivu izvedbu odlučne samouvjerene, stare konobarice u filmu “The Last Showgirl”, a njena nominacija od Američkog udrućenja filmskih glumaca zapravo je dobar je znak.

Nikolas Barber: Volio bih vidjeti Monicu Barbaro nominiranu za ulogu u “A Complete Unknown”. Slušati Timothée Chalameta kako pjeva poput Boba Dylana je impresivno, ali čuti Barbaro kako pjeva s “operskim” vibratom kao Joan Baez je nešto sasvim drugo. U stvari, pjevanje je tema koja prolazi kroz ovu kategoriju. Višestruko talentirana Zoe Saldaña bit će nominirana za ulogunu filmu “Emilia Pérez” – iako je zapravo ona glavna glumica u filmu. Ariana Grande pokazuje svoje stratosferske vokale u filmu “Wicked”, ali također dokazuje da je i blistava komičarka. (Ali opet – nije li ona co-glavna uloga, a ne dio sporedne glumačke ekipe?) Prelazeći na glumce koji nisu pjevači, Felicity Jones donosi žestoku izvedbu kao arhitektova žena u “The Brutalist”, a Margaret Qualley blista zvjezdastim kvalitetama i suptilnim duhovima kao problematični klon u “The Substance”.

NAJBOLJI ORIGINALNI SCENARIJ

Nikolas Barber: Četiri filma imaju toliko očaravajuće originalne scenarije da bi bilo razočaravajuće ako bilo koji od njih bude izostavljen s popisa: scenarij “Anora” Seana Bakera prepun je živopisnih likova i nezaboravnih scena; scenarij “The Brutalist” Bradyja Corbeta i Mone Fastvold ima nevjerovatan opseg istraživanja, dubinu likova i visoki nivo ambicije; scenarij “The Substance” Coralie Fargeat igra se s izvrsnim konceptom; a scenarij za  “A Real Pain” Jesseja Eisenberga ne promašuje niti jednu riječ: svaka scena je ili smiješna, duboko dirljiva, ili oboje. Nije tako lako predvidjeti koji će filmski scenarij zauzeti peto mjesto, ali bilo bi zadovoljavajuće vidjeti kako se ovdje slavi nježnost, gracioznost i toplina priče Payal Kapadije za film “All We Imagine as Light”.

Caryn James: Ovogodišnji nominirani u ovoj kategoriji mogli bi biti pravi majstori u velikom, inventivnom scenarističkom pisanju. Jesse Eisenbergov vješt “A Real Pain”, Sean Bakerov hrabri “Anora” i Coralie Fargeatin odvažni “The Substance“- mogli bi biti u konkurenciji za najbolje fimske scenarije. Ti su filmovi savršeno uravnoteženi kako prelaze iz komedije ili satire u dramu. (Nije slučajnost da su ovi pisci također i reditelji svojih filmova.) Scenarij Bradyja Corbeta i Mone Fastvold za “The Brutalist” također bi trebao biti na popisu. Što se tiče petog mjesta, bilo bi sjajno vidjeti kako “Hard Truths” Mikea Leigha ulazi u izbor. A scenaristica i redateljica Payal Kapadia s “All We Imagine as Light” nije bila prijavljena od strane Indije u kategoriji međunarodnog filma, ali ima šanse da nadoknadi taj izostanak ovdje.

Film “Conclave”  (Izvor Focus Features)

NAJBOLJI ADAPTIRANI SCENARIJ

Nikolas Barber: Ne nedostaje kandidata za Oscara za najbolji adaptirani scenarij, od prilično doslovnih adaptacija do scenarija koji uzimaju samo nekoliko niti iz izvornog materijala, a zatim ih tkanjem pretvaraju u veličanstvene tapiserije. Scenarij “Conclave” Petera Straughana pretvara roman Roberta Harrisa u pojednostavljeno filmsko iskustvo. Scenarij “Nickel Boys” RaMella Rossa i Joslyn Barnes vjerno je prikazan prema romanu Colsona Whiteheada, ali također donosi nešto magično i prepoznatljivo. “Emilia Pérez” inspirirana je romanom Borisa Razona, ali leti u vlastitom smjeru. “Sing Sing” vješto proširuje magazinski članak u autentičnu dramu temeljenu na likovima. A scenaristi “A Complete Unknown” James Mangold i Jay Cocks koriste knjigu Elije Wald-a Dylan Goes Electric! kao polazište za ljubavnu posvetu Bobu Dylanu iz njegove rane karijere.

Caryn James: Napeta filmska adaptacija romana Roberta Harrisa, “Conclave” Petera Straughana, favorit je za Oscara i trebao bi se pridružiti Jacquesu Audiardu za adaptirani scenarij u filmu “Emilia Pérez”. Ova kategorija mogla bi biti jedino mjesto gdje “Nickel Boys” ima šanse za nominaciju, jer su RaMell Ross i Joslyn Barnes napravili filmsku adaptaciju vrlo književnog romana Colsona Whiteheada. A budući da je popis drugih mogućnosti vrlo oskudan, vjerojatno će biti popunjen s dva scenarija koji nemaju šanse za pobjedu, uključujući “A Complete Unknown” Jaya Cocksa i Jamesa Mangolda (službeno temeljen na knjizi Dylan Goes Electric!, ali zapravo o Dylanovom životu). U ovoj relativno slaboj godini za adaptacije, čak je moguće da “Wicked” Dana Foxa i Winnie Holzman dobije nominaciju. Čini se da se nikome ne sviđa činjenica da je broadwayski mjuzikl podijeljen u dva filma, ali prvi dio je postao toliki hit da bi mogao podijeliti malo nagradne magije s njegovim piscima.

Objava nominacija za Oscara 2025. godine bit će u četvrtak, 23. januara.

federalna.ba/BBC

BBC predviđanja nominacija za Oscare