Oppenheimer i ponovno oživljavanje Blu-raya i DVD-a: Kako spriječiti da vaši filmovi i muzika nestanu?
U eri u kojoj su mnogi filmovi i albumi pohranjeni u oblaku, "stream tjeskoba" tjera ljude da kupuju više DVD-ova i ploča – budući da se mlađe digitalne generacije boje da će njihova životna povijest biti izbrisana. Kako spriječiti da vaši filmovi i muzika nestanu? Za BBC Culture istražuje Clare Thorp.
Christopher Nolan je u svojoj karijeri postigao neke velike kinematografske podvige – ali u novembru je izveo nešto impresivno i na manjem ekranu. Duboko u eri streaminga, gdje se fizički mediji ponekad mogu činiti kao daleka uspomena, izdanje Blu-ray kućnog videa Nolanova Oppenheimera-kao jedna od najvećih uspješnica na kino blagajnama 2023., izazvalo je pomamu kupovine.
4K Ultra HD verzija Oppenheimera rasprodana je u prvoj sedmici u velikim trgovinama, uključujući Amazon. Universal je objavio priopćenje u kojem se kaže da rade na obnavljanju zaliha što je brže moguće. Neki ograničeni primjerci su na eBayu postizali više od 200 dolara. Bio je to znak da, barem za neke ljude, ništa nije bolje od osjećaja kada u ruci držite kopiju nečega što volite ili to vidite na svojoj polici.
Možda to i nije toliko iznenađujuće. Ako iko može potaknuti promociju izdanja – u bilo kojem formatu – to je Nolan, a DVD i Blu-ray izdanje uključuje tri sata dodatnog materijala. Zatim, tu je i činjenica da je, prije objavljivanja, sam Nolan potaknuo obožavatelje da prihvate "verziju koju možete kupiti i posjedovati kod kuće i staviti na policu tako da vam je nijedna zla streaming usluga ne može ukrasti".
Nolan je dodatno objasnio svoj stav u intervjuu za Washington Post, rekavši: "Postoji opasnost ovih dana da stvari, ako postoje samo u verziji za streaming, budu uklonjene. Dođu i odu - kao i emitirane verzije filmova, tako da će moji filmovi biti prikazani na HBO-u ili bilo kojem drugom, dolazit će i odlaziti. Ali kućna video verzija je stvar koja uvijek može biti tu, tako da joj ljudi uvijek mogu pristupiti."
Drugi reditelji su se uključili i hvalili fizičke medije. James Cameron rekao je za Variety: "Streameri nam uskraćuju bilo kakav pristup određenim filmovima. I mislim da ljudi reagiraju svojom prirodnom reakcijom, a to je 'Kupit ću ga i gledat ću ga bilo kada.Želim.'"
Guillermo del Toro objavio je na X da "Ako posjedujete odličan 4K HD, Blu-ray, DVD itd. itd. filma ili filmova koje volite... vi ste skrbnik tih filmova za generacije koje dolaze." Njegov tweet potaknuo je ljude da odgovore, dijeleći dokaze o svojim velikim zbirkama DVD-a.
Christopher Nolan progovorio je o efemernosti filmova u eri streaminga (Izvor: Getty Images)
DVD-ovi su svoj vrhunac doživjeli početkom 2000-ih. Najprodavaniji DVD svih vremena, Finding Nemo, objavljen je 2003. godine i prodan je u 38.800.000 primjeraka. Ali prodaja je u stalnom padu od sredine 2000-ih. Prema CNBC-u, prodaja DVD-a u SAD-u pala je za 86% između 2006. i 2019. Brojke Motion Picture Association (MPAA) pokazuju da je međunarodno tržište fizičke kućne zabave palo za 16% od 2020. do 2021., dok je digitalno tržište poraslo za 24% – a 2021. fizički mediji činili su samo 8% američkog tržišta zabave ili 2,8 milijardi dolara. Američki prodavač Best Buy postupno ukida prodaju DVD-a početkom 2024., dok je Netflix konačno zatvorio svoju uslugu iznajmljivanja DVD-a 2023.
Održavanje stvarnim
Pa ipak, ne samo da mnogi ljudi drže svoje postojeće DVD-ove – postoji veliki broj onih koji ih još uvijek kupuju. "Kućna zabava ponovno je u porastu globalno, a faktori utjecaja mogu se mijenjati svake godine, kroz nove tehnologije, pandemije, naftovode i škriljevce", kaže Louise Kean-Wood iz Britanske udruge za ekransku zabavu (BASE) za BBC Culture. "Ali budućnost fizičkog je važna za fandom, posebno za 4K i Blu-ray – kolekcionari i ljubitelji filma i TV-a vole vlasništvo i događaj fizičkog." Nisu samo starije generacije vezane za prošlost. Prema MPAA-u, oni u dobi od 25 do 39 godina najvjerojatnije će gledati DVD-ove.
Uvijek će postojati fanovi koji žele posjedovati sve što mogu od omiljenog umjetnika ili redatelja, ali još jedan faktor je sve veći strah oko toga koliko – ili bolje rečeno, koliko malo – kontrole imamo nad sadržajem koji prenosimo. S toliko mnogo streaming usluga na dohvat ruke, lako je pretpostaviti da možemo gledati bilo koji film koji želimo, kad god želimo, ovisno o pretplati. Ali ima mnogo filmova za koje se čini da ne postoje na internetu. U Ujedinjenom Kraljevstvu nećete pronaći prvijenac Davida Lyncha Eraserhead dostupan za stream. U SAD-u, jedna je spisateljica New York Timesa nedavno ispričala o svojim poteškoćama u pokušaju gledanja svog omiljenog filma iz djetinjstva, Britney Spears' Crossroads. Obožavatelji popa devedesetih koji se žele prepustiti nostalgičnom mjestu uz Spice World teško će ga pronaći u SAD-u.
Eraserhead trenutno nije dostupan za streaming u Ujedinjenom Kraljevstvu (Izvor: Getty Images)
Čak bi i filmovi koji su dostupni mogli nestati u bilo kojem trenutku, jer usluge streaminga ponovno procjenjuju svoje biblioteke sadržaja ili uklanjaju naslove zbog licencnih ugovora. A kada platite za kupovinu digitalne verzije filma ili TV emisije, za razliku od iznajmljivanja ili gledanja putem pretplate na streaming, još uvijek je ne "posjedujete" - upravo ste kupili licencu za gledanje. I, naravno, kada je sve u oblaku, prepušteni smo na milost i nemilost stabilnoj internetskoj vezi.
Bio je to problem s kojim se kolekcionar filmova Lucas Henkel neprestano susretao. "Shvatio sam da mnogi filmovi u kojima uživam zapravo nisu dostupni na servisima za strujanje ili često nestaju, tako da je jedini način da ih pouzdano vidim putem fizičkih medija", kaže za BBC Culture. Stoga je Henkel odlučio osnovati vlastitu tvrtku za distribuciju boutique kućne zabave, Celluloid Dreams. "Budući da sam kolekcionar, to ima mnogo veze sa željom za posjedovanjem nečeg opipljivog", kaže Henkel, objašnjavajući svoju posvećenost fizičkim medijima. "Što je još važnije, jamči pristup. Mogu izvaditi 20 godina star DVD i reproducirati ga bilo koji dan. Bez ograničenja, bez dodatnih naknada, bez pretplata... samo umetnite disk i pritisnite play. Ozbiljno, što se tu nekome ne sviđa? A nijedna usluga streaminga ne može mjeriti kvalitetu prezentacije koja dolazi s fizičkog medija."
Tvrtka počinje s fokusom na talijanske trilere – poznate kao gialli – s prvim izdanjem filma Giuliana Carnimea iz 1972. The Case of the Bloody Iris. Plan je da se u budućnosti proširi i na druge žanrove. "Osnova za nas je da to mora biti film u kojem osobno uživamo i za koji smatramo da zaslužuje veću publiku." Filmovi će se reproducirati što je moguće bliže njihovim izvornim kino prikazima i objavljivati u 4K UHD i Blu-ray formatima. "Želimo ovim filmovima pružiti ljubav koju zaslužuju", kaže Henkel.
Celluloid Dreams će se pridružiti drugima – ponajviše The Criterion Collection – koji se usredsređuju na kuriranje zbirke izgubljenih klasika ili kultnih favorita i njihovo izdavanje u raskošnim posebnim izdanjima, često s dodatnim materijalom. To odražava širi trend u prodaji fizičkih medija koji se pomiču s masovnog tržišta na vrhunske kolekcionarske predmete.
"Iako je istina da fizički mediji nastavljaju opadati kako potrošači prihvaćaju digitalne formate, vidimo da nova kino izdanja visokog profila imaju koristi od vrhunskih fizičkih formata", kaže Amy Jo Smith, predsjednica i izvršna direktorica DEG: The Digital Entertainment Group u SAD-u. . "4K UHD Blu-ray, koji pruža najkvalitetnije kućno gledanje na tržištu, doživio je rast od 20 posto tokom cijele 2022. godine, potaknut najvećim naslovima godine, uključujući The Batman i Top Gun: Maverick."
Veliki filmovi poput Top Gun: Maverick pospješuju prodaju Blu-raya i DVD-ova (Izvor: Scott Garfield/Paramount Pictures)
Voditelj HMV-a za film i TV, John Delaney, potvrđuje da se oni koji kupuju fizičke diskove odlučuju za iskustvo više kvalitete. "S Oppenheimerom, više od 60% naše prodaje dolazi od 4K & Blu-ray verzija, a većina kupaca želi više kinematografskog iskustva koje ti formati pružaju kod kuće", kaže on.
Ovaj pomak prema vrhunskom iskustvu već se dogodio s vinilom, koji je – uprkos visokim cijenama – doživio veliki preporod posljednjih godina – toliko da je 2022. godine prodaja vinila prestigla prodaju CD-a u SAD-u prvi put od 1987. A 2023. prodaja vinila u Ujedinjenom Kraljevstvu dosegla je najvišu razinu od 1990. CD-i – nekoć sjajno novo dijete u bloku kućne zabave – već godinama polako opadaju. Ipak, bilo je naznaka da bi čak i oni mogli ponovno oživjeti, djelomično potaknuti obožavateljima koji ih kupuju sa stolova s robom na koncertima, kao i umjetnicima poput Taylor Swift i BLACKPINK koji objavljuju više kolekcionarskih izdanja svojih albuma na CD-u.
Vaša zbirka DVD-a, zbirka knjiga, ono što objesite na zid, odjeća koju nosite, sve te stvari signaliziraju ljudima vaš ukus, vaše stavove-Nick Neave
Stvarnost je takva da je većina CD-ova i DVD-ova koji se već nalaze na našim policama sada prilično bezvrijedna – čak ih ni neke dobrotvorne trgovine više ne prihvaćaju. Pa zašto mnogi od nas imaju takvu želju držati ih se? "Imovina je nevjerojatno važna za ljude i to je slučaj u zabilježenoj povijesti", kaže profesor Nick Neave s odjela psihologije na Sveučilištu Northumbria. "Kada ljudi iskopavaju grobne humke iz brončanog doba, otkrivaju da su ljudi bili pokopani s malim osobnim predmetima. Zaista je jasno da predmeti ljudima znače jako puno i da im daju ogroman emocionalni značaj."
Stvari koje skupljamo – i pokazujemo drugima – produžetak su naše osobnosti, kaže Neave. "Vaša zbirka DVD-a, zbirka knjiga, ono što objesite na zid, odjeća koju nosite, sve te stvari signaliziraju ljudima vaš ukus, vaše stavove, vašu pripadnost određenim skupinama." Ta želja da pokažemo u čemu smo (i nadamo se da impresioniramo druge u tom procesu) nije nestala – otuda popularnost web stranice Letterboxd, gdje korisnici navode i ocjenjuju filmove koje su gledali, i nalet Spotify Wrapped Instagram objave svakog prosinca.
U UK-u je prodaja vinila sada na najvišoj razini od 1990. (Izvor: Getty Images)
Neave, koji je također direktor grupe za istraživanje gomilanja, kaže da naša emocionalna vezanost za predmete znači da može biti nevjerojatno teško osloboditi se svoje imovine. "Za većinu ljudi, mi se okružujemo određenom količinom imovine koja nam daje osjećaj sigurnosti, osjećaj samopoštovanja, i da, pokazujemo svoju osobnost posjetiteljima."
Tjeskoba "oblaka"
Mlađe generacije, koje su odrasle pristupajući i pohranjujući sve na internetu – osobito fotografije – vjerojatnije će biti digitalni sakupljači-arhivisti nego fizički, ali s time dolazi sve veća razina tjeskobe. "Malo je vjerojatno da će, čak i ako nas opljačkaju, neko ukrasti sve naše dosijee", kaže Neave. "Ali ako vas neko hakira, onda bi sve vaše digitalne datoteke mogle zauvijek nestati. Među mladima vlada pravi strah od brisanja cijele njihove životne povijesti." On smatra da bi ova nelagoda zbog svega što je online mogla potaknuti neke od nedavnih trendova generacije Z koji prihvaćaju fizičke medije poput filmskih kamera, papirnatih dnevnika, pa čak i kazeta.
Postoji još jedna vrsta tjeskobe koja dolazi iz digitalnog svijeta: previše opcija. "U našem radu s digitalnim arhiviranjem posmatramo kako digitalno preopterećenje može dovesti do tjeskobe kod učenika", kaže Neave. "Osjećaju se potpuno preplavljeni informacijama i izborom. Neki ljudi smatraju da ako imate previše stvari za izabrati, jednostavno odustanete."
Algoritmi su osmišljeni kako bi nam ponudili opcije, ali mogu završiti izravnavajući naše kulturno iskustvo, hraneći nas onim što smo već konzumirali. Postoje znakovi da se mladi ljudi okreću od plaćenih uslugama za pohranu muzike. Kriza troškova života vjerojatno je objašnjenje – ali neki korisnici također žele smisleniji, odabraniji i namjerniji doživljaj slušanja, onaj u kojem ne pritiskaju stalno tipku za preskakanje. Uložiti napor da odaberete CD, ploču ili kasetu, stavite ih u stereo uređaj i pritisnete play uključuje određeno djelovanje – umjesto samo pasivnog slušanja predloženih popisa pjesama. Tu je i etička dilema, s povećanjem svijesti o tome koliko malo sami muzičari zarađuju od usluga streaminga.
Neizvjesno je hoće li se ovi talasi nezadovoljstva zbog streaminga pretočiti u značajniju olakšicu za fizičke medije ili su samo traka na putu prema potpunoj digitalnoj dominaciji. Ali ako se odbijate riješiti hrpe CD-ova i DVD-ova u svom domu – ili ako stavite Oppenheimer Blu-ray na svoj božićni popis – onda možete biti sigurni da niste sami-piše za BBC Clare Thorp.
"Osobni posjedi toliko su duboko ukorijenjeni u našem biću i pružaju nam neizmjernu utjehu da ne vjerujem da će ikada biti pozornica kada će sve postati virtualno", kaže Neave i dodaje- "Uvijek ćemo željeti nešto fizičko, opipljivo i trajno."
federalna.ba/BBC