Od „nema pregovora“ do „idemo u realizaciju evropskih zakona“

videoprilog Harisa Šertovića (Dnevnik 2)

Usaglašen set evropskih zakona, najava kompletiranja Vijeća ministara BiH, međusobno povjerenje i spremnost na rad. Rezime je sastanka partnera u vlasti na državnom nivou. Antidržavna politika Milorada Dodika, iako je nudila težak sastanak, u najavama mogućnost raspada državne koalicije, na kraju ispuhala. Ipak, opreza nikad dosta. Je li u pitanju istinski zaokret ili trgovina za nove političke poteze?

Naizgled ležerno, praznih ruku i opušteno. U suštini, teško i neizvjesno. Sa kapitalom antidržavnih odluka i neustavnih poteza, stigao je Dodik na sastanak sa koalicionim partnerima: „Ja nisam došao nikog da uslovljavam. Ja da sam birao, nikada ovdje ne bih došao. Ne vjerujem u EU niti u te namjere, oni peru svoju savjest“.

Nermin Nikšić poručuje da nema alternative razgovoru.

„Mislim da izlazimo iz perioda velike galame i medijske i političke“, dodao je Dodik.

Ovako je Dodik, nakon tri sata sastančenja, stigao od „nema pregovora“ do „idemo u realizaciju reformskih, evropskih zakona“. Bar je tako javno kazao. Ipak, znajući njegov politički habitus, teško je povjerovati da je napravljen zaokret.

„Ovo što na pojavnoj ravni može izgledati kao zaokret Dodika - to je samo taktička igra jer je vjerovatno, pod a, njemu obećano da će dobiti neke koncesije ili, pod b, neko mu je izvana javio da dalje ne može ići jer će biti sankcionirani“, smatra politički analitičar Ibrahim Prohić.

Akademik Slavo Kukić ističe kako je u krivu onaj ko je očekivao da će se Milorad Dodik promijeniti preko: „Neće se promijeniti, ali to ne znači da ne treba razgovarati. Treba razgovarati, treba na tome istrajavati, ali ja mislim da postoji crvena linija preko koje se ne smije ići. Možemo se mi hvatati za formulacije da je visoki predstavnik to sve poništio, ali stoji da postoji odluka Narodne skupštine i o Ustavnom sudu i o nepriznavanju visokog predstavnika i da se na tu odluku Dodik može pozvati kada mu je volja“.

Ipak, nakon sastanka, partneri u državnoj vlasti optimistično najavljuju naredne korake.

„Mi smo uspjeli usaglasiti jedan set evropskih zakona koji bi trebao da ide na sljedeću sjednicu Predstavničkog doma državnog parlamenta koji, ukoliko bude usvojen, smatram da pravimo ogroman iskorak ka kandidatskom statusu BiH“, kazao je Nikšić

Dragan Čović je istakao kako međusobno povjerenje znači da imamo puni saziv Vijeća ministara BiH koje može raditi i donositi nove zakone.

„Treba u tom periodu pripremati i možda pokrenuti procedure za popunu određenih struktura i samog Ustavnog suda i drugih institucija što se tiče pravosuđa. Sve je to danas dogovoreno i ovo što sam rekao, stojim iza toga i spreman sam da radim na tome“, kazao je Dodik.

Potvrda više da kod Dodika nema suštinskog zaokreta u političkoj karijeri. Jedina konstanta je izostanak dosljednosti, a to znači naizmjenična igra toplo-hladno, dovesti konflikt do usijanja, a onda popuštati kada dobije ili se nada da će dobiti ono što je njegov interes.

„Reći u vezi sa popunom Ustavnog suda 'možda' je naprosto implicitno priznavanje da je to dio njegove taktike sa kojom on ozbiljno ne računa“, napominje Kukić

U tom procjepu političkih ucjena i ultimatuma, profitabilnost po njegovu politiku, pokazalo se, ne izostaje. Takva atmosfera često je proizvodila povlačenje probosanskih partnera, a time i dodatno produbljivanje krize. Zato je upravo insistiranje stranaka Trojke na razgovoru i dogovoru teren na kojem se Dodik ne snalazi najbolje. Argument više za to sigurno leži u činjenici da su evropske reforme nasušna potreba svih građana i adekvatan mehanizam zaštite države. Dodikovi antidržavni potezi nisu naišli na odobravanje ni njegovog dugogodišnjeg političkog partnera Dragana Čovića. Da budemo precizni, crvene linije postoje, ali izostanak dijaloga donosi više štete nego koristi.

federalna.ba

Trojka HDZ BIH SNSD Ibrahim Prohić Slavo Kukić