"Širom zatvorenih očiju": Nevjerovatan život kontroverznog filma iz devedesetih
Posljednji film Stanleyja Kubricka “Širom zatvorenih očiju” s Tomom Cruiseom i Nicole Kidman u glavnim ulogama, bio je loše primljen nakon što je objavljen u ljeto 1999. Ali 25 godina kasnije, ponovo je ocijenjen kao remek-djelo i predmet beskonačnih teorija.
'To nisu bili samo obični ljudi!' upozorava finansijer iz visokih slojeva Victor Ziegler (u interpretaciji odvratnog Sydney Pollacka) dr. Billa Harforda (Tom Cruise), koji još uvijek obrađuje maskirani bal u vili u koji je upao noć prije, a koji je postao potencijalno ubilačka orgija.
Ziegler, istaknuti klijent Billa, nastavlja svojim prepoznatljivim arogantnim, ali očinskim tonom: 'Da ti kažem njihova imena, Bille, ne bi spavao tako dobro.'
Objavljena prije 25 godina, ove sedmice labuđa pjesma redatelja Stanleyja Kubricka “Eyes Wide Shut”/“Širom otvorenih očiju”, s pričom fokusiranom na izopačene postupke bogatih, vjerojatno nikada nije bila relevantnija-piše za BBC Culture Thomas Hobbs.
Snažno rezonirajući s nedavnim primjerima degeneracije elite iz stvarnog života – ozloglašeni trgovac seksom Jeffrey Epstein bio je "živo utjelovljenje" tajanstvenog Zieglera, prema novoj biografiji Kubrick: Odiseja - kasnije je potaknuo žestoke internetske teorije zavjere o hollywoodskim grijesima koje je autor navodno pokušavao razotkriti.
Od YouTube istraživanja do Reddit spekulacija, bilo je mnogo rasprava o svemu, od njegove navodne proročanske prirode do njegovih gustih, simbolima ispunjenih vizuala.
U filmu glume Tom Cruise i Nicole Kidman kao Bill i Alice, njujorški bračni par u krizi (Izvor: Getty Images)
"Svi Kubrickovi filmovi s vremenom rastu, a Eyes Wide Shut strukturiran je na način da namjerno zaintrigira ljude i potakne rasprave", kaže reditelj Tony Zierra – koji je režirao nadolazeći dokumentarac, “SK13: Kubrickov san iz noćne more”, secirajući film i njegova skrivena značenja – prenosi BBC.
"Vidite kako se teme filma odražavaju u vijestima. Bilo da se radi o otkrivanju korumpiranih političara, seks skandalima u kulturi slavnih ili zabavnoj industriji, 'Eyes Wide Shut' se spominje. Kubrick je napravio film koji živi i mijenja se s vremenom. Vjerujem da je to razlog zašto je bio tako ponosan na njega i rekao svim svojim prijateljima da je to njegovo najbolje djelo."
Ipak, čini se da je sva ova grozničava intriga daleko od početne mlake reakcije na sada kultni film “Širom zatvorenih očiju”. Prema zloglasnoj recenziji Washington Posta opisan je kao "najdosadnija orgija ikada viđena" i "jezivo pedantanog, ledenog tempa”, dok su mnoge druge recenzije bile slično oštre, čak i ako je ova filmska priča komercijalno prošla nešto bolje. (Doista, film ostaje Kubrickov najveći na blagajnama, uzevši nešto više od 160 milijuna dolara zarade (124 miliona funti u inozemstvu).
Promoviran kao konvencionalni erotski triler, originalni teaser za film, koji je montirao sam Kubrick i koji je imao zvučnu podlogu pjesme Chris Isaaka 'Baby Did a Bad Bad Thing', sugerirao je intenzivno seksualan film ispunjen senzualnim pogledima i vrućim dodirima. Dva sata i 39 minuta dug film koji je Kubrick na kraju dostavio publici bio je znatno drugačiji. Reditelj je preminuo tragično, u snu od srčanog udara 7. marta 1999. godine, ubrzo nakon što je predao finalnu verziju filma.
'Eyes Wide Shut' je, u svojoj suštini, govori o paru u bračnoj krizi: emocionalno zatvoreni Bill upada u egzistencijalnu spiralu nakon što njegova supruga Alice (emocionalno napet nastup Nicole Kidman) otkriva da je jednom maštala o spavanju s mornarom s kojim je razmjenjivala poglede na odmoru. Iako Alice nije djelovala prema svojim impulsima, susret je postao dio njenih snova i podsvijesti, i to je dovoljno da bijesni Bill krene u noć, gdje upada u niz katastrofalnih seksualnih susreta, nesiguran da li želi tražiti utjehu ili osvetu.
Teaser je bio potpuno pogrešan i uzrokovao je mnogo konfuzije. Da je Kubrick doživio premijeru, ispravio bi kurs," kaže Nathan Abrams.
U to vrijeme, Tom Cruise i Nicole Kidman su bili najvažniji "It" par Hollywooda, a svaki njihov potez bio je dokumentovan pulsirajućim kamerama paparazza. Skandalozan hype oko filma dostigao je tačku u kojoj su tabloidni mediji aktivno spekulisali o količini golotinje koju će film sadržavati, dok je obmanjujući trailer nesumnjivo dodao ulje na već postojeći plamen, rezultirajući time da su publiku zbunili Kafkijanski strahovi koje je konačni film (u odnosu na trailer) pružio.
"Ljudi su bili navikli na to da Tom Cruise ima dječački dobar izgled i neodoljiv šarm, ali ovdje je bio lišen svake seksualne moći. Njegov muški pogled je bio otupjen. Bilo je to vrlo hrabro izvođenje," objašnjava Nathan Abrams, profesor filma na Univerzitetu Bangor i suautor knjige 'Kubrick: An Odyssey'. "Kubrick je secirao slavnu osobu koja tumači glavni lik u filmu.
Duboka refleksija o braku, slično romanu 'Rhapsody: A Dream Novel' iz 1926. godine Arthura Schnitzlera, na kojem se zapravo film i temelji, ukorijenjena je u ideji ljubavi kao spasenju u tamnim vremenima. Trailer je, stoga, "bio potpuno pogrešan i izazvao je mnogo konfuzije," dodao je Abrams. "Da je Kubrick dočekao da vidi premijeru, sigurno bi ispravio kurs i potpuno promijenio marketing."
Film je dobio mlaku reakciju djelomično jer je marketing sugerirao da će to biti konvencionalni erotski triler (Izvor: Alamy)
Poznati perfekcionist, Kubrick ponovno je stvorio New York u londonskom studiju Pinewood (uključujući referencu na židovsku prodavnicu peciva koju je jednom posjetio kao mladić) i natjerao iscrpljenog Toma Cruisea da prolazi kroz vrata stotinu puta dok snimak nije bio dobar. Postoje tvrdnje da je također uzrokovao nepovjerenje između holivudskog para, a Abrams navodi da je Cruiseu bilo zabranjeno biti na setu kada je Kidman snimala sekvence seksa s drugim muškim glumcem (glumi mornara), stvarajući tako napetost koja bi unijela ljubavnu patnju u njihove nastupe.
Tokom predprodukcije, Kubrick je poslao fotografe u Greenwich Village u New Yorku, kako bi fotografisali prolaznike mjesecima i mjesecima, u svim vremenskim uvjetima, čije je odjevne kombinacije potom mogao replicirati u garderobi filma. Čak ih je natjerao da mjere trotoare, inč po inč. Precizno ponovno hvatanje estetike Velike Jabuke bilo je posebno važno. Ipak, Abrams tvrdi da je Kubrick također bio iscrpljen ovim intenzivnim i pedantnim procesom. Slabo je spavao i jeo, a bio je toliko slab da su ga snimatelji nakon saginjanja morali podići natrag. Snimanje od 400 dana, koje je tada bilo najduže kontinuirano snimanje u povijesti Hollywooda, rezultiralo je Kubrickovim vidljivim podočnjacima ispod očiju
Bio je vrlo slab", kaže Abrams, razbijajući jednu od najpopularnijih teorija zavjere na internetu o ovom filmu: da Kubrick nije umro od srčanog udara, nego da su ga elite ubile jer je u “Eyes Wide Shut” previše otkrio o njihovim scenama orgija. "Ponekad je i pušio, a usavršavanje umjetnosti značilo je više od zaštite njegova zdravlja."
Teorije super fanova
Jedan posebno glasni obožavalac je Sean McCann, podcaster koji je posvetio stotine sati teorijama o filmu. Kraj filma "Eyes Wide Shut" poznato prikazuje Billa i Alice kako vode svoju ćerku Helenu kroz prodavnicu igračaka. U duhovitom, ali napetom razgovoru, bračni par odlučuje da konačno prevaziđe sve svoje sitne ljubomore i mentalne igre tako što će stvari riješiti u spavaćoj sobi. Biograf Abrams vjeruje da je to jedan od najoptimističnijih krajeva u bilo kojem Kubrickovom filmu.
McCann, međutim, inzistira na tome da film zapravo prikazuje Helenu kako je oteta (on tvrdi da je dva ćelava muškarca u pozadini odvode) i da je društvena igra "Magic Circle" viđena u trgovini igračaka (na naslovnoj slici replicira krvavo crveni krug na podu na orgy) podsjetnik je da kult iz kojeg je Bill jedva pobjegao ima uši i oči posvuda.
U McCannovoj zamisli, oni konačno kažnjavaju Billa jer je otkrio njihovo postojanje svojoj ženi s obzirom na to da, na zlokobnoj orgiji, tajanstvena figura u crvenom ogrtaču (kojeg glumi Kubrickov dugogodišnji pomoćnik, Leon Vitali) upozorava dr. Billa na "strašne posljedice " za svoju obitelj ako ikad progovori.
"Rekao bih da sam ovaj film gledao dva puta sedmično, najmanje, otprilike dvije do tri godine" – Sean McCann
Kaže da je još jedna ranija sekvenca, gdje se Bill ušulja na maskenbal s lozinkom "Fidelio", ispunjena masonskom simbolikom (uključujući Oko Providnosti, koje se jasno može vidjeti kao dio jezive venecijanske maske) i aluzijama na kraljevsku vlast (Billu se savjetuje da nosi ogrtač od hermelina, materijal koji se povezuje s kraljevskom odjećom). Ovo su Kubrickove naznake, kaže McCann, o tipovima elite koji bi mogli prisustvovati jednoj od tih maskiranih zabava i postojanju tajnih društava. "Zaista me od toga boli glava!"
McCann priznaje svoju predanost seciranju filma. "To je zato što volim razumjeti skrivena značenja iza stvari. Proces otkrivanja čini da se osjećate prosvijetljenije. Rekao bih da sam ovaj film gledao dvaput sedmično, najmanje, otprilike dvije do tri godine."
Umjesto da ga vidi kao film koji otkriva skrivene realnosti, Abrams kaže da je "Eyes Wide Shut" film o "nerealnosti", te da bi trebao biti shvaćen kao "prizor snova". Za neke ulične scene, Kubrick je snimao Cruisea dok je hodao na traci za trčanje, što je kretanju davalo lebdeću dimenziju, a učestala upotreba crvenih neonskih svjetala daje filmu čudan sjaj između božićnog ambijenta i žive noćne more.
Središnja muzička tema, s druge strane, serija je obrnutih i izobličenih pjevanja rumunskih svećenika. "Film se dešava u decembru, ali ne možete vidjeti ničiji dah u zraku," objašnjava Abrams. "Sve to doprinosi tom osjećaju nerealnosti." U međuvremenu, film se otvara scenom u kojoj Alice doslovno gleda kroz ogledalo – oda nadrealnim "Alice's Adventures In Wonderland". Abrams se slaže s Pollackom, koji je jednom spekulirao o psihodeličnim moćima filma: "Ne mislim da je u 'Eyes Wide Shut' bilo mnogo toga što je realno, ili što je trebalo biti realistično ."
Venecijanske maske iz zloglasne maskirane orgije u filmu – među mnoštvom vizuala koji su zreli za interpretaciju (Izvor: Alamy)
Velika ironija je, dakle, što online teoretičari dolaze do tako definitnih ideja o tome što halucinatorni film 'Eyes Wide Shut' znači. Međutim, ovo ne bi bio prvi put da je Kubrickov film izazvao toliko rigoroznih rasprava o svom pravom značenju. Neki vjeruju da je složeni 'The Shining' prepun referenci na holokaust i genocid nad domorodcima (teorije istražene u izvanrednom dokumentarcu iz 2012. godine 'Room 237'), dok je kraj Kubrickovog remek-djela, '2001: A Space Odyssey', interpretiran kao put čovjekove evolucije u novu formu (ili Übermensch, kako je Nietzsche rekao) do potvrde Boga.
Abrams razumije zašto se Kubrickovi filmovi mogu percipirati na toliko mnogo načina. "Postoji cijela industrija YouTubera i akademika koji razrađuju značenje ovih filmova", kaže. "Bez obzira na to je li Kubrick namjerno unosio skrivena značenja u filmove ili ne, mogu vam reći da je imao ogromnu knjigu o razbijanju šifri i podsvjesnom slanju poruka. Poput teoretičara zavjere, uživao je u toj potrazi (da nešto otkrije).
"Ali stvar koju vrijedi zapamtiti je sljedeća: da, Kubrick je napravio ovo iscrpno istraživanje simbola, ali kad su se kamere pokrenule, sve je bilo o tome kako stvari izgledaju. Uopće mu nije bilo stalo do kontinuiteta i samo je spajao sve zajedno. Intervjuirao sam mnogo Kubrickovih suradnika i oni kažu da su simboli bili na ekranu jednostavno zato što su izgledali cool. Kubrickov mentalitet je bio vrlo dobar: 'pustit ćemo francuske kritičari da nam kažu šta sve film znači'."
Tumačenje koje daje više nade
Iako se “Eyes Wide Shut” čini hiperrelevantnim, Abrams bi volio da se kritička leća sada pomakne i da ljudi primijete više topline i nostalgije filma, osobito oko ljubavi Kubrickova života: njegove žene Christiane. Tople slike gospođe Kubrick, od trudnice do kokoši koja skakuće po blaženom vrtu, razbacane su po Billovom i Aliceinom stanu, dok je potonji lik čak stiliziran tako da izgleda kao Christiane s Kidmanovim naočalama i kosom poput njene.
Kubrick je odbacio holivudske društvene krugove, odlučivši živjeti povučeno u ruralnoj vili u Hertfordshireu u Engleskoj. Baš poput Billa, neki bi mogli reći, odbacio je privlačnost elite i odlučio se obnoviti u svetosti braka i obitelji (još jedna slika u pozadini filma je napravljena od strane Kubrickove kćerke, a prikazuje porodičnog mačka, Ollyja), čineći film “Širom otvorenih očiju” jednim od Kubrickovih intimnijih autobiografskih djela. "Ovaj film je posveta čitavom Kubrickovom životu, ali posebno zrelosti koju mu je dao brak s Christiane. Njen utjecaj je prisutan u mnogim scenama", kaže Abrams. “Kubrick je bio poznat po svom preciznom istraživanju: znao je da mora proživjeti 40 godina braka prije nego što režira teme ovog filma. Eyes Wide Shut bilo je nešto što je Kubrick želio napraviti još od 1950-ih."
Film je jedno od najautobiografskijih djela Stanleyja Kubricka – što ga čini prikladnom labuđom pjesmom (Izvor: Alamy)
Stanley Kubrick je rekao svojim saradnicima da je 'Eyes Wide Shut' njegovo "najbolje djelo" i, uprkos početnom nezadovoljstvu kritičara , film je, kao i mnogi Kubrickovi filmovi, ponovo ocijenjen kao remek-djelo od strane svih, od Martina Scorsesea do filmske Biblije 'Sight and Sound', u čijem retrospektivnom pregledu iz 2019. godine piše: "To je dokaz idiosinkratske zagonetne briljantnosti 'Eyes Wide Shut' -da film i dalje izaziva tako nepredvidive reakcije."
Na jednoj razini, Eyes Wide Shut može se smatrati odrazom rediteljevog duboko ukorijenjenog uvjerenja da se "nikada ne treba približavati moći", kaže Abrams, ali za njega je preovladavajuća poruka o obnovi ljubavi i odupiranju iskušenjima. McCann dodaje: "Eyes Wide Shut" govori o prirodi moći i kontroli uma. Sve ima svrhu u filmu, od ponovne pojave plišane igračke tigra do dvoglavog orla [koji se pojavljuje na prijestolju u sceni orgije]. Upamtite: Kubrick nije bio Jackson Pollock, svaki je detalj stavljen u okvir s razlogom. On je bio genij.”
Šta god da je stvarna istina, nikada je nećemo znati sa sigurnošću, jer je Stanley Kubrick tajne filma 'Eyes Wide Shut' odnio sa sobom u grob. No, čini se važnim dati legendarnom reditelju posljednju riječ. Govoreći u rijetkom intervjuu za Playboy 1968. godine, gdje je istraživao značenja iza komedije o nuklearnom ratu, 'Dr. Strangelove', Kubrick je rekao: "Sama besmislenost života prisiljava čovjeka da stvori svoj vlastiti smisao. Čovjek je odlutao u čamac bez kormila na neucrtanom moru; ako želi ostati zdrav tokom cijelog putovanja, mora imati nekoga o kome će se brinuti, nešto što je važnije od njega samog." Za neke obožavatelje film 'Širom otvorenih očiju” postao je ta utjeha, dok uživaju u traženju – da citiram nezaboravnu rečenicu – "gdje duga završava."
federalna.ba/BBC