„Niko ne može okupirati tvoju maštu“: Palestinski reditelj o moći filma i nade

„Niko ne može okupirati tvoju maštu“: Palestinski reditelj o moći filma i nade
(Izvor: Sophie Bassouls/Sygma/Getty Images)

Biti Palestinac pod izraelskom okupacijom, prema riječima redatelja Rashida Masharawija, ne pomaže u stvaranju dobrog filma – ali dobar filmaš može pomoći Palestini. Masharawi je upravo to pokušao ostvariti kroz antologijski film „From Ground Zero“ (arapski: From Zero Distance), koji povezuje iskustva Palestinaca u Gazi s publikom širom svijeta.

22 priče koje prikazuju prošlost, sadašnjost i budućnost

Film je kolekcija od 22 kratka filma, od dokumentaraca do animacija i kratkih vignetta, koji prikazuju neprekidno nasilje, ali i svakodnevnu otpornost. Masharawi ističe: „Kino može čuvati sjećanje i držati Palestince na zemlji jer filmovi su poput snova, ideja. Niko ne može okupirati snove, ideje, sjećanja… Niko ne može okupirati vašu maštu.“

Početak filma – osobne priče i kreativnost

U filmu „Selfie“ redateljice Reeme Mahmoud, žena piše pismo nepoznatom prijatelju koje završava u boci bačenoj u more. U „Soft Skin“, Khamis Masharawi prikazuje djecu koja uče stop-motion animaciju kako bi ispričala strahote roditelja koji ispisuju svoja imena po tijelima u slučaju bombardiranja. Ipak, antologija nije lišena humora – u „Hell’s Heaven“, narator se budi u vreći za tijelo, dok je „Taxi Wanissa“ ostao nedovršen jer je redateljica Etimad Washah prekinula snimanje nakon smrti brata i njegove djece.

Život pod granatama i uprkos svemu

Iako su nad glavom stalno dronovi, ljudi u filmu i dalje plešu, djeca puštaju zmajeve, dijele čaj i sviraju bubnjeve napravljene od praznih limenki hrane. Masharawi je svjesno izbjegavao eksplicitne prizore nasilja kako bi publika mogla pratiti priče: „Ljudi se mogu povezati s filmovima i nositi ih sa sobom, jer slike mrtvih i uništenih tijela već su prenapuhale medijski prostor,“ kaže Masharawi.

Snimalo se mjesecima nakon 7. oktobra 2023. i u 2024., dok su film-majstori bili i pripovjedači i protagonisti. Problemi s električnom energijom i nedostatkom komunikacije dodatno su otežavali snimanje.

Filmaši kao svjedoci i dokumentaristi

Masharawi naglašava važnost filma kao kulturnog dokumenta:  „Ljudi se navikavaju na slike eksplozija, ambulanti i mučenika. Ovo ih podsjeća na to ko su, i to je vrlo važno.“

Film je službena palestinski kandidat za Oscara 2025., a kroz priče Masharawi želi podsjetiti svijet na više od 64.000 ubijenih u Gazi i na pokušaje utišavanja palestinskih glasova.

Umjetnost i otpor u realnom vremenu

U julu je na Zapadnoj Obali palestinska aktivistica Awdah Hathaleen ubijena dok je radila na dokumentarcu „No Other Land“. Masharawi podsjeća da čak i kasni odaziv filmske industrije – apeliranje na bojkote i pisanje otvorenih pisama – ima vrijednost. „Neke stvari, iako dolaze kasno, bolje je nego da ih uopće nema,“ kaže on.

Od 1996., kada je prvi Palestinac prikazao dugometražni film na festivalu u Cannesu, Masharawi je nastavio koristiti festival kao platformu. 2024. se vratio u znak protesta, podigavši šatore poput onih u Gazi i prikazavši „From Ground Zero“, ističući: „Vrlo je važno stvarati filmove za život, za sutra – i pri tom ih stvarati s nadom.“

federalna.ba/The Guardian

Palestina Rashid Masharawi