Može li Zendaya napraviti skok od tinejdžerskog idola do teške kategorije Hollywooda?
(Izvor: EPA-EFE/TOLGA AKMEN)

Može li Zendaya napraviti skok od tinejdžerskog idola do teške kategorije Hollywooda?

Glumica-model-producentica. Zendayi Coleman – univerzalno poznatoj pod mononimom, bez prezimena – nikada nije nedostajalo pažnje, ali čini se da je 27-godišnjakinja stigla do prelomnog trenutka. Uz tenisku romansu Challengers koja stiže u kina, u kojoj je ona u središtu radnje, naučno-fantastični blockbuster Dune: Part Two i dalje zaokuplja publiku, dok je istovremeno na naslovnici dva odvojena izdanja časopisa Vogue – britanskog i američkog – čini se da je Zendaya postigla novu razinu.

Njena se karijera do sada specijalizirala za impresivno velik broj trenutaka koji su privlačili pažnju, uključujući pojavljivanje u spektakularno bizarnom metalik srebrnom "robotskom odijelu" na premijeri filma Dune: Part Two ranije ove godine i objavljivanje trailera za Challengers u junu 2023., filmom sa seksualno sugestivnom premisom ljubavnog trokuta.

Challengers, međutim, predstavlja nešto poput ponovne kalibracije karijere s visokim ulozima; s Joshom O'Connorom i Mikeom Faistom u glavnim ulogama, a u režiji talijanskog autora Luce Guadagnina, Zendaya ga koristi za prelazak u zrele, dramatične uloge, a pritom ne napušta tinejdžersku publiku koja čini najveći dio njene baze fanova.

Čini se da je svjesna toga kao i bilo ko drugi, govoreći za Variety: “Glumim 16-godišnjakinje od svoje 16. godine... Tako da je bilo lijepo glumiti lik koji više nije dijete. U konačnici, činilo se da je pravo vrijeme za ovakav lik.”

Kao i kod mnogih njenih vršnjaka, velik dio utjecaja Zendaye proizlazi iz aktivnosti daleko od pogleda filmske publike, pokazujući komercijalnu i PR mudrost od svojih najranijih dana. Okušavši se u industriji zabave kao dječji model i pomoćna plesačica, prvi put je zapažena u serijama Disney Channela i povremenim izdanjima pjesama, uključujući umjereno uspješan Watch Me s kolegicom iz serijala Bellom Thorne.

Dobila je svoj lik među Barbie lutkama dok je još bila tinejdžerica, a nekoliko mjeseci kasnije pokrenula je vlastitu marku odjeće Daya, prije nego što je u svojim ranim 20-ima postala "ambasadorica" modnih marki Tommy Hilfiger, Lancôme i Valentino – od kojih svi bez sumnje zarađuju zbog njene velike prisutnosti na društvenim mrežama, sa 184 miliona pratitelja na Instagramu što je stavlja među 30 najboljih na svijetu, u rangu s osobama poput Demi Lovato, Miley Cyrus i Kourtney Kardashian.

Sve to čini i njene političke intervencije važnima: dijete roditelja s nigerijskim i njemačko-škotskim porijeklom, govorila je o protestima Black Lives Matter i rasnim problemima u filmskoj industriji, te se 2020. pridružila kampanji Michelle Obame za registraciju birača.

Gluma je, međutim, svakodnevni posao. Nakon što je dobila malu, ali ključnu ulogu u Spider-Man: Povratak kući 2017., prvom "ponovnom pokretanju" sa Hollandom u glavnoj ulozi, njen pravi proboj bio je na malom ekranu u HBO-ovoj seriji Euphoria, koja je premijerno prikazana 2019. Kroz svoje radikalno pozicioniranje u gorućim temama – uključujući korištenje droga, rodni identitet i seksualnost – serija je osvojila značajan broj sljedbenika i niz visokoprofilnih glumačkih nagrada za Zendayu, među njima dva Emmyja i Zlatni globus. Zatim je došao njen drugi film o Spider-Manu, No Way Home, za koji je promaknuta u ulogu djevojke Petera Parkera, a nakon što su fanovi oduševljeno to prihvatili, krenule su i glasine – u međuvremenu potvrđenim – o vezi između nje i Hollanda i u stvarnom životu.

Filmska kritičarka Anna Smith, voditeljica podcasta Girls on Film, kaže da je njena povezanost s mlađom publikom bila u središtu njezine privlačnosti. “Glumila je u hit serijama i filmovima s kojima su se gledatelji mogli poistovijetiti, a možda su bili u ključnoj fazi svog razvoja dok su ih gledali – to može ostaviti doista značajan psihološki utjecaj, filmske zvijezde naših tinejdžerskih godina mogu ostati uz nas zauvijek.”

Nakon Spider-Mana, Zendaya je dokazala svoje uspješnice s dva filma Dune, i – nakon pohvala za Euphoria – osjetila se sposobnom krenuti u snimanje filmova koji su više fokusirani na likove. Projekt tokom lockdowna Malcolm & Marie, koji je napisao i režirao tvorac Euphorije, Sam Levinson, dao joj je značajnu ulogu uz Johna Davida Washingtona, a nakon toga je uslijedio Challengers s Guadagninom kao redateljem. S prethodnim Guadagninovim rekordom u pretvaranju holivudskog tinejdžerskog idola Timothéeja Chalameta u ozbiljnog dramskog glumca – kroz gay romansu Call Me By Your Name i kanibalsku romansu Bones and All – staviti se u zagradu s talijanskim autorom izgledalo je kao vrlo mudar potez. Nažalost, strogost lockdowna ometala je prikazivanje Challengersa, pa je povučen s vrlo prestižne gala svečanosti otvaranja Venecijanskog filmskog festivala nakon što je postalo očito da novinarska turneja nije moguća, što znači da je njegovo kino izdanje odgođeno i zamah u sezoni dodjele nagrada zaustavljen. Može li ponovno dobiti ovaj zamah za dodjelu Oscara 2025. ostaje za vidjeti.

Iako se Smith ne proglašava najvećim obožavateljem Challengersa - "Nisam smatrala da je scenarij učinio nju ili bilo kojeg od likova pravednim" - ona sugerira da Zendaya ima dovoljno sredstava da zadrži svoju poziciju u industriji. “Mislim da je dovoljno pametna i talentirana da nastavi napredovati – iako bih je voljela vidjeti u projektima koji pokazuju više njeznog talenta od ovog do sada. Posebno nakon što se dokazala kao pametna poslovna žena koja očito želi dugo ostati u industriji.”

federalna.ba/The Guardian

Zendaya