Mogu li radari i kamere smanjiti broj saobraćajnih nesreća?
Svakodnevne informacije o čestim saobraćajnim nesrećama ne prestaju da nas šokiraju. Nažalost, veliki broj njih ima tragične posljedice. Uzroci su brojni, od neprilagođene brzine, korišćenja alkohola, do starih ili tehnički neispravnih automobila. Postoji li svijest koliko je jedan život dragocjen ili će obijest i dalje carevati našim ulicama? Da li i koliko mogu pomoći radari i kamere koje viđamo sve češće?
Obijest ili nepažnja - teško je ustanoviti, ali skoro svaka druga saobraćajna nesreća na području Republike Srpske sa najtežim ishodom prouzrokovana je neprilagođenom brzinom na putevima. Osim toga, i dalje je veliko učešće osoba koje voze pod dejstvom alkohola.
„Od 91 saobraćajne nesreće koja se desila sa smrtnim posljedicama, u 31% učesnici su bili pod utjecajem alkohola. Čak u 15 saobraćajnih nesreća učenici su imali više od 1,5 gram po kilogramu alkohola u organizmu, što je zabrinjavajući podatak", ističe Milija Radović, zamjenik direktora Agencije za bezbejdnost saobraćaja.
Prema statistici, svake se godine smanjuje broj nesreća sa smrtnim ishodom, ali čini se da se ogroman broj osoba i dalje ne pridržava saobraćajnih pravila.
Od početka godine na području koje obuhvata Policijska uprava Banjaluka izdato je skoro 40.000 prekršajnih prijava. Realizovana je čak 101 akcija iz oblasti bezbjednosti saobraćaja.
„Izdato je 38.193 prekršajna naloga. Od početka godine evidentirane su 2.754 saobraćajne nesreće u kojima je smrtno stradalo 17 lica, dok je u istom periodu prošle godine smrtno stradalo 12 lica, što je više od 41,7%“, navodi Danijela Mučibabić, portparol Policijske uprave Banjaluka.
Mjerenjima indikatora došlo se do saznanja da je u 2019. više od 50% vozača vozilo iznad ograničenja brzine, dok je 2020. postotak smanjen na 42%. Stoga, nadležni smatraju da će na bolju bezbjednost uticati i novi radarski sistemi, kao i presretači na putevima.
„Moramo svi da se potrudimo da upravo uspostavljanjem ovakvih sistema, ali najprije poštovanjem od strane vozača utvrđenih propisa da uspostavimo bolju bezbjednost saobraćaja i da nam što manje ljudi gine na cestama i u našim gradovima", naveo je ministar unutrašnjih poslova RS-a Dragan Lukač.
Postavljeni radarski sistemi su za samo prvih pet dana registrovali 4.069 prekršaja na tih devet lokacija. Međutim, postavlja se pitanje hoće li radari poboljšati kvalitet saobraćaja, kao i da li česte akcije policije ostavljaju utisak policijske države.
„Mi smo sa ovim naglim uvođenjem ovolikog broja radara i presretača, kao i fizičkog prisustva policije na putevima krenuli od posljednje tačke. Prvo je trebalo da vidimo kako naši putevi da budu moderniji i bezbjedniji, kako više bržih cesta da napraivmo. Kako da prekontrolišemo rad stanica tehničkih pregleda“, kaže Milko Grmuša, pravnik i odbornik u SKupštini grada Banjaluka.
Iz Agencije za bezbjednost saobraćaja kažu da sama represija neće dati rezultat ako nije praćena i preventivom. Sve aktivnosti koje mogu smanjiti broj nesreća su dobrodošle, navode iz ove agencije. Napominju i da je sve izraženije da veliki broj vozača telefonira tokom vožnje.
federalna.ba