Loš dizajn doveo do smrti u podmornici Titan koja se spuštala prema olupini Titanika

Loš dizajn doveo do smrti u podmornici Titan koja se spuštala prema olupini Titanika
(Izvor: Ilustracija/OceanGate)

Loš projekat doveo je do implozije eksperimentalne podmornice u kojoj je poginulo pet osoba dok su se 2023. godine spuštale prema olupini velikog luksuznog putničkog broda Titanic, koji se nalazi 3.800 metara ispod površine Atlantskog okeana od 1912. godine, zaključio je američki Nacionalni odbor za sigurnost u saobraćaju (NTSB) u izvještaju objavljenom u srijedu.

NTSB to navodi u svom konačnom izvještaju o kvaru trupa i imploziji podmornice Titan u junu 2023. godine. Svi na podmornici su odmah poginuli u sjevernom Atlantiku kada je Titan pretrpio katastrofalnu imploziju dok se spuštao prema olupini.

U izvještaju NTSB-a navodi se da je manjkav dizajn Titana "rezultirao konstrukcijom posude pod pritiskom od kompozita ugljičnih vlakana koja je sadržavala višestruke anomalije i nije ispunjavala potrebne zahtjeve čvrstoće i izdržljivosti". Također se tvrdi da OceanGate, vlasnik Titana, nije adekvatno testirao Titan i nije bio svjestan njegove stvarne izdržljivosti.

U izvještaju se navodi da bi Titan vjerovatno bio pronađen ranije da je Oceangate slijedio standardne smjernice za reagovanje u hitnim slučajevima, što bi uštedjelo "vrijeme i resurse iako spašavanje u ovom slučaju nije bilo moguće".

Izvještaj NTSB-a poklapa se sa izvještajem Obalne straže objavljenim u augustu, koji je opisao imploziju Titana kao nešto što se moglo spriječiti. Obalna straža je utvrdila da su sigurnosne procedure u Oceangateu, privatnoj kompaniji sa sjedištem u državi Washington, "kritično manjkave" i pronašla je "očigledne nesklade" između sigurnosnih protokola i praksi korištenih u ovom slučaju.

Oceangate je obustavio operacije. Predstavnici kompanije nisu odgovorili na zahtjev za komentar. Glasnogovornik kompanije izrazio je saučešće porodicama poginulih nakon što je izvještaj Obalne straže objavljen u augustu.

Implozija Titana ubila je izvršnog direktora Oceangatea Stocktona Rusha i dovela je do tužbi i poziva za strožu regulaciju privatnih ekspedicija na velikim dubinama. U imploziji su također poginuli francuski podvodni istraživač Paul-Henri Nargeole, poznat kao "Gospodin Titanik", britanski avanturista Hamish Harding i dva člana istaknute pakistanske porodice, Shahzada Dawood i njegov sin Suleman Dawood.

Izvještaj NTSB-a preporučuje da Obalna straža angažuje panel stručnjaka za proučavanje podmornica i drugih plovila izloženih ljudskom stresu. Također preporučuje da Obalna straža implementira propise zasnovane na toj studiji.

Obalna straža je pozvana da "proširi nalaze studije u toj aktivnosti" koja je porasla posljednjih godina kako su se privatno finansirana istraživanja umnožila.

Titan je putovao do lokacije Titanica od 2021. godine. Posljednji put je ronio ujutro 18. juna 2023. Podmornica je izgubila kontakt sa svojim matičnim brodom oko dva sata kasnije i tek popodne je to prijavljeno vlastima. Brodovi, avioni i oprema su hitno prevezeni na mjesto potonuća 700 kilometara južno od St. John'sa, Newfoundland.

Višednevna potraga za preživjelima u blizini Kanade postala je svjetska vijest. Ubrzo je postalo jasno da su svi mrtvi, a Obalna straža i druge vlasti započele su dugotrajne istrage o tome šta se dogodilo. Kasnije su pronađeni raskomadani ostaci podmornice i neki dijelovi tijela posade, uglavnom iskidani implozijom i razasuti po dnu okeana.

federalna.ba/Beta

podmornica Titan Titanik