London: Retrospektivna izložba o fantastičnim filmskim svjetovima Tima Burtona
Danas će u londonskom Design Museumu biti otvorena izložba Tima Burtona-američkog filmskog reditelja, producenta, pisca, scenariste, animatora i konceptualnog umjetnika.
Tim Burton najpoznatiji je po režiranju filmova kao što su; Batman, Edward Scissorhands, Charlie and the Chocolate Factory i Alice in Wonderland. Njegov najnoviji film je nastavak američke horor komedije “Beetlejuice”.
Uoči njegove velike retrospektive izložbe koja predstavlja presjek njegove filmke karijere i općenito stvaralaštva, Burton je u intervjuu za BBC News rekao: "Svako ko me poznaje zna da sam pomalo tehnofob".
"U odnosu na internet i sve brži napradak novih tehnologija, otkrio sam da sam postao prilično depresivan", rekao je 66-godišnjak. "Uplašio sam se jer sam počeo silaziti u mračnu rupu. Pa pokušavam to izbjeći jer se zbog toga ne osjećam dobro.
Brzo se deprimiram, možda brže od drugih ljudi. Ali, također mi ne treba puno da i ja počnem klikati i surfati ."
Kaže da mu svakako raspoloženje popravlja deset divovskih modela dinosaura koje drži u svom dvorištu.
Burton ponosno na svom mobitelu pokazuje sliku Brontosaurusa. Uglavnom kupuje one koji se mogu vidjeti i u zabavnim parkovima, dodajući da glumac Nicolas Cage zaista ima "prave".
Tim Burton podijelio je fotografiju jednog od svojih modela dinosaura
Za izložbu su posuđeni predmeti vezani uz filmove od Woman Cat do Corpse Bride
"Ljudi su bili ti koji su me plašili"
Burton je rođen u predgrađu Kalifornije nedaleko od Los Angelesa, ali živi u Londonu posljednjih 20 godina.
"Bio sam stranac u vlastitoj zemlji", rekao je za BBC kada su ga upitali o osvajanju britanske prijestolnice. "Kad sam došao ovdje, čak i kao stranac, osjećao sam se više kao kod kuće, jer se tamo osjećam ugodno".
Burton se dugo smatrao "izmučenim otpadnikom" i samoproglašenim "čudakom". Kao dijete, svoju je kreativnost usmjerio u umjetnost i odrastao je gledajući klasične horor filmove i prikaze stvorenja koji su razvili njegovu ljubav prema čudovištima.
"Od King Konga preko Frankensteina do Stvorenja iz Crne lagune...sva ta čudovišta bila su na neki način emotivna. Ljudi su bili ti koji su me plašili", rekao je.
"Oni su bili ljutiti seljaci u Frankensteinu. Sva ta bezimena lica su izgloedala izgledala poput interneta, a čudovišta su uvijek imala najviše emocija i osjećaja iako se na njih gledalo potpuno drugačije.
Svako čudovište obično ima neku vrstu patosa i neku vrstu humanosti“ koje ljudima nedostaju, dodao je.
„ Predmeti povezani s filmovima od Catwoman do Corpse Bride posuđeni su za novu izložbu iz Burtonovih ličnih arhiva, filmskih studija i privatnih kolekcija suradnika poput dizajnerice Colleen Atwood.
Kustosica izložbe Maria McLintock primijetila je da svaki film Tima Burtona "počinje crtežom".
Kustosica izložbe Maria McLintock primijetila je da svaki film Tima Burtona "počinje crtežom" (Izvor: Tim Burton 20th Century Studios)
Burtonovih 50 godina kreativnog rada također obuhvata muzičke videospotove, animirane serije, ilustrirane knjige i "umjetničku strast" prema fotografiji
Ono što Burtona najviše plaši su brzi napredci u umjetnoj inteligenciji, koji mogu biti izvan kontrole.
„To je nešto što ne mogu ni zamisliti,“ rekao je, osvrnuvši se na incident prošle godine kada je AI korišten da transformira Disneyjeve likove u likove u Burtonovom stilu.
„Dok se to stvarno ne dogodi tebi, ne možeš to razumjeti. Ali bilo je prilično uznemirujuće: intelektualno i emocionalno uznemirujuće. Imao sam osjećaj kao da mi je duša oduzeta.
„To je kao kada druge kulture kažu, 'oh, nemoj slikati moju sliku, jer uzimaš moju dušu'. I tako je. To je nešto što te lišava humanosti.
„Sve što mogu reći je da razumijem te druge kulture kada osjećaju da im se duša uzima.“
Nema više Batmana za Burtona
Burton je prvi put počeo raditi kao pomoćni animator u Disneyju. Tamo je dao ogroman doprinos stop-motion animaciji prije nego što je režirao blockbuster filmove poput Batman (1989) i Batman Returns (1992).
Kada su ga pitali hoće li se vratiti režiranju filma iz žanra superheroja, njegov odgovor bio je brz „ne“.
„U to vrijeme to se činilo novim,“ prisjeća se. „Bio je to veliki film i drugačija interpretacija stripova. To je bio pritisak, ali ipak ne onakav kakav biste danas doživjeli.“
Burton ne oklijeva kada ga pitaju što želi snimiti sljedeće. Možda horor klasik Frankenstein?
„Ne, ne,“ smije se.
Priznaje da se osjeća sjajno zbog nedavnih uspjeha Beetlejuice Beetlejuice i Netflixove serije Wednesday, od kojih je režirao četiri epizode.
„Holivudska avantura je kao avantura u Alisi u Zemlji čudesa. Ideš gore, dolje, sa strane. Tako to ide,“ rekao je.
„Ono što sada shvaćam, možda zato što sam stariji, je da ću raditi što želim. Ako to želiš, u redu. Ako ne, ne moraš ići na ovu avanturu sa mnom.“
Rave’N plesna haljina koju nosi Wednesday Addams, koju glumi Jenna Ortega u Netflixovoj seriji, među istaknutim je kostimima (Izvor: MGM Television Entertainment )
Više od 32 000 ljudi kupilo je ulaznice u pretprodaji za izložbu “Svijet Tima Burtona”, a to je najveća pretprodaja ulaznica u povijesti Muzeja dizajna u 35 godina.”
Izložba Tima Burtona putuje svijetom od 2014. godine. Do sada je predstavljena publici 14 gradova iz 11 zemalja. Ali londonska verzija postavke prikazuje više od 90 predmeta koji su novi.
Posjetitelji će među eksponatima također moći vidjeti dio Burtonovog privatnog studija koji uključuje minijaturnu verziju Godzille na njegovom radnom stolu, odražavajući njegovu ljubav prema japanskim Kaiju filmovima.
Ali Burton se u početku opirao gostovanju izložbe u London.
"Čudna je to stvar obiljećiti 50 godina umjetnosti i svoj život dati na uvid svima da vide", rekao je.
"Međutim, suradnja s Muzejom dizajna kao završna destinacija putovanja postavke, zapravo je bila pravi izbor. Oni razumiju umjetnost”-kaže Burton.
Izložba uključuje stotine osobnih umjetničkih djela, uključujući neke iz Burtonova djetinjstva i najranijih nerealiziranih projekata (Izvor Tim Burton)
Tim Marlow, izvršni direktor Design Museum-a, rekao je: „Tokom svoje izvanredne karijere, Tim Burton je iskoristio uvjerljivu mješavinu gotičkog horora i crne komedije, melanholije i čarolije, neobične bizarnosti i vizionarskog opsega u stvaranju fantastičnih filmskih svjetova.“
Međutim, kada raspravlja o svom uspjehu, Burton nam kaže da odbacuje pojam „Burtonesque“, iako se široko koristi u popularnoj kulturi za opisivanje njegovog opusa.
„Nikada mi se to nije sviđalo,“ odlučno kaže. „Ne želim postati neka vrsta pojma. Trebao mi je cijeio život da pokušam biti nešto poput ljudskog bića.“
Izložba “The World of Tim Burton” traje od 25. oktobra 2024. do 21. aprila 2025. u Design Museum-u u Londonu.
federalna.ba/BBC