videoprilog Adise Alić (Dnevnik 2)

Ljudi ginu na putevima - porodice žrtava nezadovoljne su kaznama

Na putevima u BiH, prema zvaničnim podacima policijskih agencija, u prošloj godini život je izgubilo 255 osoba. U oko 30 hiljada saobraćajnih nezgoda povrijeđeno je čak 9.799 osoba, od toga 1.471 zadobila je teške povrede. Među vodećim uzrocima su prekoračenje brzine, vožnja u alkoholiziranom stanju i nepoštivanje saobraćajnih propisa. Porodice žrtava, nezadovoljne kaznenom politikom, prepuštene same sebi i godinama čekaju pravdu.

Četiri su godine od stravične nezgode u kojoj je Nermin Rustempašić, vozeći sa 2,99 promila alkohola u krvi, na trotoaru u Novom Travniku usmrtio Azru Hajrić i njenu devetogodišnju kćerku, te povrijedio još troje djece.

Dok psihološka i podrška društva izostaje, porodice žrtava brojnih sličnih nezgoda pred pravosudnim institucijama godinama čekaju pravdu, kaže Amir Agić iz Bugojna čiju je kćerku Selmu i njenu prijateljicu Editu, na pješačkom prijelazu u Sarajevu, vozeći brzinom od 105 kilometara na sat, usmrtio Sanjin Sefić: „Država je njima dozvolila da to toliko traje, da mi budemo u agoniji. Naš slučaj je bio čist kao suza, trajao je tri i po godine. Društvo ne brine ni o čemu - samo prijatelji su bili uz nas“.

Tokom prošle i u prvoj polovini ove godine na području Federacije BiH u saobraćaju su smrtno stradala 33 pješaka. Crnoj statistici bit će dodana još dva života supružnika iz Viteza, koje je početkom ovog mjeseca usmrtio kombi na magistralnoj cesti u poslovnoj zoni. Iz Uprave policije kažu da kontinuirano provode akcije kontrole, no sve je, tvrde, do ograničenog sistema kažnjavanja. Naročito vozača pod djelovanjem alkohola.

„U ovoj godini broj isključenih vozača iz saobraćaja zbog alkoholiziranosti je povećan za 25% i iznosi 1.207 vozača, od kojih je 636 vozača lišeno slobode zbog prisustva alkohola u organizmu preko 1,5 promila“, navodi Hasan Hodžić, glasnogovornik policijskog komesara MUP-a SBK-a.

Građani svakodnevno svjedoče divljanjima po bh. cestama - traže strožije kazne i pojačanu kontrolu.

Jedno od rješenja koje bi trebalo smanjiti broj nezgoda i ublažiti posljedice su i kamere i mobilni radari postavljeni u svim općinama kantona. Oni su u ovoj godini registrirali više od 15 hiljada slučajeva prekoračenja brzine, što je povećanje za 60% u odnosu na isti period prošle godine.

Ministar unutrašnjih poslova SBK-a Feliks Vidović (HDZ BiH) kazao je kako je u MUP-u razvijen softver koji se odnosi na mapiranje saobraćajnih nezgoda gdje bi se identificirale sve kritične tačke: „Tu  koordininiramo te aktivnosti sa nadležnim direkcijama za ceste, pa će se u tom dijelu poboljšati uvjeti na putu“.

Zbog starosti vozila koja u BiH u prosjeku prelazi 17 godina te upotrebe mobitela, potrebno je uskladiti zakon sa evropskim propisima, kaže struka. Posebno važno je i da kazne budu provedene.

„Izuzetno važno je poslati poruku da su odredbe zakona što se tiče kazni korektne. Međutim, ključno je provoditi te odredbe do neposrednog korisnika, kako bi ta kazna polučila svoj uspjeh i učinak“, ističe prof. dr. Sinan Alispahić, dekan Saobraćajnog fakulteta Internacionalnog univerziteta Travnik.

Kantonalno tužilaštvo Travnik od početka ove godine podiglo je 36 optužnica zbog počinjenog teškog krivičnog djela protiv sigurnosti javnog prometa. Od toga je u 3 predmeta donesena osuđujuća presuda, i to u dva uslovna osuda, u jednom kazna zatvora u trajanju od šest mjeseci, dok je u ostalim suđenje u toku.

Uprkos kaznama koje su propisane Zakonom o sigurnosti u saobraćaju, nezgode se svakodnevno dešavaju, a nerijetko završavaju gubitkom života. Uvođenje radarskog sistema i fiksnih kamera ne bi trebalo samo donositi prihode kantonalnom budžetu, već rezultirati razvijenom sviješću vozača da prilagode brzinu zakonskim propisima.

federalna.ba

saobraćajna nezgoda prometna nezgoda SBK